انتشار این مقاله


آیا می دانید علت و درمان درد پاشنه پا بعد از خواب چست؟

اگر صبح با درد پاشنه از خواب بیدار شدید، ممکن است سفتی یا درد در پاشنه خود احساس کنید. در این مقاله برخی از دلایل احتمالی درد پاشنه پا هنگام بلند شدن از تخت آورده شده است

مرور کلی

اگر صبح با درد پاشنه از خواب بیدار شدید، ممکن است هنگام خوابیدن در رختخواب سفتی یا درد در پاشنه خود احساس کنید. یا ممکن است صبح بعد از برداشتن اولین قدم های خود از رختخواب متوجه آن شوید.

درد پاشنه بعد از خواب ممکن است به دلیل یک بیماری مانند فاشیت پلانتار یا تاندونیت آشیل باشد. همچنین ممکن است به دلیل آسیب دیدگی هایی مانند شکستگی در اثر فشار باشد.

درد پاشنه گاهی اوقات با درمان های خانگی مانند یخ و استراحت قابل درمان است. اگر درد شما بدتر است ، پزشک عمومی یا پزشک متخصص ارتوپدی می تواند علائم شما را تشخیص داده و درمان را توصیه کند.

در ادامه برخی از دلایل احتمالی درد پاشنه پا هنگام بلند شدن از تخت آورده شده است:

۱. فاشئیت پلانتار

فاسیت پلانتار وضعیتی است که فاسیای پلانتا که یک رباط ضخیم در کف پای شماست تحریک می شود. علائم آن شامل سفتی یا درد در پاشنه پا یا کل پا است. علائم به دلیل ضعیف بودن خون ناحیه پاشنه پا و پا هنگام استراحت کردن ممکن است صبحها بدتر باشد.

فاسیت پلانتار یک آسیب شایع برای دوندگان و سایر ورزشکاران است. ورزشکاران  استرس زیادی را روی پاها و پاشنه های خود وارد می کنند. تمرین متقابل با فعالیتهایی مانند دوچرخه سواری و شنا چند بار در هفته، ممکن است کمک کند. پوشیدن کفش مناسب و تغییر کفشها در هر ۴۰۰ تا ۵۰۰ مایل نیز ممکن است از درد بیش از حد جلوگیری کند.

اگر مبتلا به فاشئیت پلانتار هستید، معمولاً چند دقیقه فعالیت مانند چند دقیقه پیاده روی لازم است تا منطقه گرم شود و درد تسکین یابد.

۲. تاندونیت آشیل

تاندون آشیل طناب بافتی که عضله پشت ساق پا را به استخوان پاشنه وصل می کنند، می تواند ملتهب شود. این مساله می تواند منجر به تاندونیت آشیل یا سفتی و درد در ناحیه پاشنه شود. علائم ممکن است صبحها بدتر باشد زیرا گردش خون در این قسمت از بدن در زمان استراحت محدود می شود.

بر خلاف فاشئیت پلانتاراگر تاندونیت آشیل دارید در طول روز احساس درد یا ناراحتی خواهید کرد.

۳. آرتریت روماتوئید (RA)

مبتلایان به آرتریت روماتوئید (RA) در ریسک ابتلا به فاشئیت مزمن هستند و این می تواند منجر به درد پاشنه در صبح شود.

اگر علائم شما با معالجه خانگی بهبود نیابد پزشک ممکن است توصیه کند که شما پاپوشهای شبانه بپوشید تا پای شما در شب خم شود.

۴.شکستگی استرسی یا فشاری

شما ممکن است  در اثر استفاده بیش از حد، تکنیک نادرست یا فعالیت های شدید ورزشی  یک شکستگی استرسی در پاشنه خود داشته باشید. احتمالا متوجه دردی می شوید که طی روزها یا هفته ها و همراه با تورم ایجاد می شود. ممکن است پیاده روی ایجاد درد کند.

اگر دچار شکستگی استرسی هستید، به احتمال زیاد در طول روز احساس درد خواهید کرد. اگر مشکوک به این مورد هستید ، در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید.

۵. کم کاری تیروئید

کم کاری تیروئید می تواند باعث درد پاشنه در صبح شود. اختلال در مواد شیمیایی و هورمون ها در بدن می تواند منجر به التهاب و تورم در پا، مچ پا و پاشنه پا شود. این بیماری همچنین می تواند باعث سندرم تونل تارسال شود که در اثر آسیب دیدگی یا تحت فشار بودن عصب تیبیال پا ایجاد میشود.

اگر  دچار درد غیرقابل توجیه  پاشنه هنگام صبح و علائم کم کاری تیروئید باشید پزشک ممکن است آزمایش خون را برای بررسی تیروئید شما درخواست کند.

درمانهای خانگی

درمانهای خانگی و مسکن های بدون نسخه (NSAIDs) ممکن است برای درد پاشنه خفیف تا متوسط ​​موثر باشند. اگر درد شدید یا ناگهانی دارید به پزشک مراجعه کنید. درد پاشنه شما ممکن است نتیجه یک آسیب جدی تر باشد.

یخ

یک بطری کوچک پر از آب را یک شب در فریزر نگه دارید. آن را در یک حوله بپیچانید و صبح آن را به آرامی در امتداد پاشنه و پا خود حرکت دهید.

ماساژ

یک توپ تنیس یا توپ لاکروز را در امتداد کف پای خود از انگشتان پا تا پاشنه خود بغلتانید. این  کار ممکن است به تسکین درد کمک کند.

همچنین می توانید پای خود را روی یک غلتک حرکت دهید. یا می توانید با نگه داشتن پا در دست خود و اعمال فشار ملایم در ناحیه پا و پاشنه با انگشت شست خود یک ماساژ سنتی تر انجام دهید.

کشش

کشش های زیر را برای درد پاشنه امتحان کنید:

کشش طناب پا و قوس پا

۱-در مقابل دیوار بایستید، با یک پا یک قدم عقب بروید و زانوی جلوی خود را خم کنید و هر دو پا و پاشنه را روی زمین نگه دارید.

۲-کمی به جلوخم شوید تا جایی که احساس کشش کنید.

۳- ده ثانیه نگه دارید و سپس استراحت کنید.

۴-با پای دیگر تکرار کنید.

کشش تنشی فاسیا پلانتار

۱- روی صندلی ویا تخت خود بنشینید، پای آسیب دیده را روی زانوی دیگر بگذارید و با پاهای خود “چهار انگلیسی” ایجاد کنید.

۲- با استفاده از دست سمت درگی خود انگشتان پا را به آرامی به سمت ساق خود بکشید.

۳- ده ثانیه نگه دارید و استراحت کنید.

۴- در صورت تمایل تکرار کنید یا اگر هر دو پاشنه تحت تأثیر قرارگرفته اند  پا را عوض کنید.

چگونه از درد پاشنه جلوگیری کنیم

مراحل زیر ممکن است به جلوگیری از درد پاشنه بعد از خواب  کمک کند:

وزن و روش زندگی سالمی را حفظ کنید. اضافه وزن یا چاقی ممکن است استرس بیشتری در ناحیه پاشنه پا وکف پا ایجاد کند.

کفش های محکم و راحت بپوشید و از پوشیدن کفش های پاشنه بلند خودداری کنید.

هر ۴۰۰ تا ۵۰۰ مایل کفش ورزشی یا دو خود را جایگزین کنید.

اگر به طور معمول در حال دویدن هستید ، فعالیت های کم تأثیر مانند دوچرخه سواری و شنا را امتحان کنید.

کشش ها را در خانه انجام دهید به خصوص بعد از ورزش.

چه زمانی درخواست کمک کنید

اگر علائم زیر را دارید  به پزشک عمومی یا پزشک متخصص ارتوپدی مراجعه کنید:

درد پاشنه هنگام بلند شدن که بعد از چند هفته حتی باوجود تلاش در جهت درمانهای خانگی مانند یخ و استراحت از بین نمی رود.

درد پاشنه پا که در طول روز ادامه دارد و با کارهای روزمره تداخل دارد.

در صورت مشاهده هر یک از موارد زیر ، فوریت های پزشکی را انجام دهید:

  • درد شدید و تورم در نزدیکی پاشنه پا
  • درد شدید پاشنه پا که پس از آسیب دیدگی شروع  شود
  • درد پاشنه همراه با تب، تورم، بی حسی یا سوزن سوزن شدن
  • ناتوانی در راه رفتن عادی

نتیجه

درد پاشنه صبح علامت شایع فاشئیت پلانتار است اما وضعیتهای دیگری نیز وجود دارند که ممکن است باعث این نوع از درد شود. درمانهای خانگی از جمله یخ و کشش ممکن است به درد پاشنه صبح کمک کند.

اگر فکر می کنید که صدمه جدی تری دارید یا اگر درد شما بعد از چند هفته با درمانهای خانگی کاهش نمی یابد به پزشک مراجعه کنید.

فائزه رحیمی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *