انتشار این مقاله


سیر و دیابت: آیا خوردن سیر در دیابت تاثیر دارد؟

بیماران دیابتی نمی‌توانند انسولین کافی تولید کنند یا انسولین تولید شده در بدن کارکرد مناسب خود را ایفا کند. انسولین، سطح قند خون را تحت تاثیر می‌گذارد. مهم است که رژیم غذایی خود را کنترل کنید و تا جای ممکن سطح قند خون را ثابت نگه دارید.یکی از این راه‌ها، کنترل شاخص گلایسمی(GI) هر غذاست. […]

بیماران دیابتی نمی‌توانند انسولین کافی تولید کنند یا انسولین تولید شده در بدن کارکرد مناسب خود را ایفا کند. انسولین، سطح قند خون را تحت تاثیر می‌گذارد. مهم است که رژیم غذایی خود را کنترل کنید و تا جای ممکن سطح قند خون را ثابت نگه دارید.یکی از این راه‌ها، کنترل شاخص گلایسمی(GI) هر غذاست. شاخص گلایسمی نشان می‌دهد که یک غذای معین تا چه حد می‌تواند سطح قند خون را بالا ببرد. شاخص گلایسمی به برنامه‌ریزی برای رژیم غذایی روزانه و پرهیز از مصرف کربوهیدرات بالا، کمک می‌کند. شاخص گلایسمی پایین چیزی بین ۱تا۵۵ و شاخص گلایسمی بالا ۷۰ و بالاتر است.

مهم است که بدانید غذاهای طبیعی مانند سیر، اگرچه کربوهیدرات زیادی ندارند، می‌توانند سطح قند خون را تحت تاثیر قرار دهند.

در صورت ابتلا به دیابت، فواید استفاده از سیر چیست؟

بیشتر افراد به راحتی می‌توانند از سیر استفاده کنند. برای بعضی افراد طعم و بو و تندی آن می‌تواند یک مسئله باشد.

سیر برای کمک به کاهش کلسترول بالا و فشارخون بالا پیشنهاد می‌شود. مصرف سیر همچنین ممکن است شیوع بیماری قلبی که هشتاد درصد بیماران دیابتی را تحت تاثیر می‌گذارد، کاهش دهد.

طی تحقیقی در سال ۲۰۰۶، سیر خام ممکن است به کاهش قند خون و ریسک آتروسکلروزیس کمک کند. اگر چه هنوز دانشمندان در حال تحقیق‌اند، مطالعات صورت گرفته در سال ۲۰۱۴ مجددا از این ایده حمایت می‌کنند. همچنین سیر منبع خوبی از ویتامین B6 و ویتامینC می‌باشد. ویتامین B6 در متابولیسم کربوهیدرات‌ها نقش دارد. ویتامینC همچنین ممکن است در حفظ قند خون نقش داشته باشد.

به طور کلی سیر در موارد یر موثر است:

  • سیستم قلبی-عروقی با کاهش سطح کلسترول و تری‌گلیسیرید و لیپید خون، بهبود می‌بخشد.
  • فشار خون را کاهش می‌دهد.
  • اثر ضد توموری دارد.
  • از رشد سلول‌های سرطانی جلوگیری می‌کند.
  • اثر ضد باکتریایی و ضد قارچی بالایی دارد.

خطرات و هشدارها

سیر بو و طعم قویی دارد. اگرچه به طور کلی سیر برای خوردن سالم است، شما ممکن است عوارض آن را کمی تجربه کنید. این عوارض شامل:

  • سوزش دل
  • نفخ
  • تهوع
  • استفراغ
  • اسهال

احتمال بروز عوارض، در صورت مصرف خام وجود دارد. اگر شما داروهای رقیق کننده‌ی خون استفاده می‌کنید، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید. مصرف سیر ممکن است با اثر این داروها تضاد داشته باشد.

چگونه سیر را به رژیم غذایی خود اضافه کنید؟

اگر طعم برایتان مهم نباشد، دو حبه سیر کوچک را به سالاد خود اضافه کنید. دوز استانداردی برای مصرف سیر وجود ندارد. بنابراین می‌توانید بر اساس دستورالعمل از سیر استفاده کنید.

اگر طعم و  بوی کمتری را ترجیح می‌دهید، از سیر نارس استفاده کنید. سیر نارس در فصل بهار در مغازه‌های محلی و مارکت‌های میوه یافت می‌شود. هر دو طعم ملایمی دارند. می‌توانید همه را خرد کنید و در سالاد مخلوط کنید.

مکمل‌های سیر چیست؟

اگر طعم سیر خام برایتان خوشایند نبود یا نمی‌توانید آن گونه که دوست دارید، اغلب از آن استفاده کنید، می‌توانید از مکمل‌ها استفاده کنید. نکات زیر را در هنگام خرید مکمل سیر به یاد بسپارید:

  • قبل از اضافه کردن مکمل‌ها به رژیم غذایی، با پزشک مشورت کنید. آنها می‌توانند تخمین زنند که آیا این بهترین گزینه برای رژیم شماست یا نه
  • از کارخانه‌های معروف خریداری کنید؛ بدون این که از پروسه‌ی گرمایشی استفاده کنند. این کار می‌تواند بخش‌های فعال سیر را که فواید زیادی دارد، تخریب کند.
  • از محصولات کاملا بی‌بو پرهیز کنید. این محصولات فاقد سولفوراند که بوی سیر ناشی از آن می‌شود و بعضی از فواید سلامتی را دارا هستند.

شما می‌توانید طعم و کیفیت مواد غذایی خود را با استفاده از سیر بهتر کنید. مصرف آن همچنین ممکن است سطح سلامت شما را بهتر کند. برای نتایج بهتر، سیر را در مقادیر مناسب به طور منظم مصرف کنید. پختن سیر ویژگی درمانی آن را کاهش می‌دهد؛ بنابراین سیر خام و تازه را در رژیم خود استفاده کنید. مکمل‌ها نیز می‌توانند یک گزینه باشند، اما باید با پزشکتان مشورت کنید.

صبا قلی پور


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *