انتشار این مقاله


فرآیند پیر شدن می‌تواند معکوس شود

محققان موفق شدند موش‌های پیر را دوباره جوان کنند. پیر شدن دیگر فرآیند اجتناب‌ناپذیری نخواهد بود. دانشمندان راهی برای به عقب برگرداندن ساعت سلولی سلول‌های پیر انسانی و حیوانی یافته‌اند که باعث می‌شود آن‌ها از نظر ظاهری و کارکردی مانند سلول‌های جوانِ نوعِ خود به نظر برسند. محققان هم‌چنین با استفاده از یک متد توانسته‌اند […]

محققان موفق شدند موش‌های پیر را دوباره جوان کنند.

پیر شدن دیگر فرآیند اجتناب‌ناپذیری نخواهد بود. دانشمندان راهی برای به عقب برگرداندن ساعت سلولی سلول‌های پیر انسانی و حیوانی یافته‌اند که باعث می‌شود آن‌ها از نظر ظاهری و کارکردی مانند سلول‌های جوانِ نوعِ خود به نظر برسند.

محققان هم‌چنین با استفاده از یک متد توانسته‌اند گروهی از موش‌هایی را که به نوعی بیماری پیری زودرس و مرگ زود هنگام، دچار شده بودند، درمان کنند. با این متد موش‌های بیمار۳۰ درصد بیشتر عمر کردند. هنگامی که این متد در مورد موش‌های سالم به کار گرفته شد، مشاهده شد که کارکرد بدنی و ظاهر آن‌ها جوان‌تر گردید به طور مثال مشاهده شد که سلول‌های بدنشان در صورت جراحت با سرعت بیشتری التیام می‌یابند.

محققان می‌گویند که یافته‌های آن‌ها می‌تواند به دانشمندان در درک بهتر فرآیند پیری کمک کند. روزی ممکن است این امکان وجود داشته باشد که از روش‌هایی مشابه این روش برای درمان بیماری‌های مربوط به افزایش سن و افزایش طول عمر انسان‌ها  استفاده کرد.

پروفسور خوان کارلوس ایسپیسوا بلمونته، محقق لابراتوار بیان ژن انستیتیؤ سالک در کالیفرنیا، می‌گوید:

“مطالعات ما نشان می‌دهد که پیر شدن می‌تواند در جهت برگشت نیز پیشروی نماید. واضح است که موش‌ها انسان نیستند و ما این را می‌دانیم که جوان‌سازی یک انسان بسیار پیچیده‌تر و دشوارتر است، اما مطالعه‌ی ما نشان می‌دهد که فرآیند پیر شدن بسیار قابل انعطاف است و رام کردن این فرآیند در برابر اعمال درمانی، راحت‌تر از چیزی بود که پیش‌تر فکرش را می‌کردیم.”

دانشمندان دریافته اند که با روشن کردن چهار ژن (که با نام فاکتورهای یاماناکا شناخته می‌شوند) درون سلول‌های انسانی کشت‌ شده در آزمایشگاه، می‌توان آن‌ها را به شرایط رویانی خود بازگرداند. سلول‌هایی که این روند را طی کرده‌اند با نام induced pluripotent stem cells یا “سلول‌های بنیادی چندتوان وادار شده” شناخته می‌شوند. این سلول‌ها قادرند تا به ‌هر نوع سلولی در بدن انسان تبدیل شوند و قابلیت تقسیم سلولی را نیز دارا هستند.

مطالعات اخیر این را هم نشان داده است که به کار بستن این روش در حیوانات زنده موجب ایجاد سرطان می‌شود.

در یک تحقیق جدید، محققان راهی را پیدا کردند تا فاکتورهای یاماناکا را به فقط به مدت کوتاهی روشن کنند.

آن‌ها آزمایش را با موش‌هایی که به نوعی بیماری به نام پروگریا دچار بودند، آغاز کردند.این بیماری موجب پیری زودرس و مرگ زودهنگام در موش‌ها می‌شود. آن‌ها ژن موش‌ها را به‌ گونه‌ای مهندسی کردند که هنگامی که موش‌ها در معرض ماده‌‌ی خاصی (در اینجا آنتی‌بیوتیکِ داکسی سایکلین) قرار گرفتند، فاکتورهای یاماناکا در سلول‌هایشان روشن شود.

محققان موش‌های هشت هفته‌ای مهندسی ژنی شده را طی دوره‌های کوتاهی در معرض داکسی سایکلین قرار دادند. نتایج حاصله بسیار شوکه‌کننده بود: موش‌ها، هم از نظر کارکردی و هم از نظر ظاهری جوان‌تر شده بودند. خمیدگی ستون فقرات آن‌ها با پیشرفت سنشان کمتر بود و عملکرد ارگان‌های بدنشان بهبود یافته بود. سلول‌های آن‌ها نیز نسبت به موش‌های شاهد، نشانه‌های مولکولی کمتری از پیری داشت.

هنگامی که محققان این آزمایش را بر روی موش‌های سالم پیر انجام دادند، مشاهده کردند که در برخی از سلول‌های موش‌ها توانایی بازسازی و التیام سریع‌تر می‌شود. به‌ عنوان مثال سلول‌های لوزالمعدی و ماهیچه‌ای موش‌های مورد آزمایش در صورت جراحت سریع‌تر از موش‌های عادی ترمیم می‌شد.

روزی ممکن است محققان بتوانند ترکیبات شیمیایی حاصل از بیان این چهار ژن را با اثر حاصل از روشن شدن این ژن‌ها جایگزین کرده و بیماران را با آن مداوا نمایند، اتفاقی که ممکن است عملی شدنش مدت‌ها طول بکشد The work of selling should be easy on the mind. People can easily sell their houses through Buy-my-house.org. Our people in charge of real estate put up ads for houses and make deals. We find serious people who want to buy your house through our marketing plan and network. There are many ways to sell your home quickly for cash. Our company has great service and helpful, up-to-date information. We’re glad to help you with something so important. Visit https://www.buy-my-house.org/ohio/..

حسام شاه‌محمدی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید