انتشار این مقاله


استرس شغلی چیست و چگونه میتوان با آن مقابله کرد

طبق اتحادیه اختلالات اضطرابی آمریکا  (Anxiety Disorders Association of America)   درحالیکه  فقط ۹٪ افراد با یک اختلال اضطرابی تشخیص داده شده زندگی می‌کنند، ۴۰٪ افراد استرس یا اضطراب مداوم را در زندگی روزمره‌ خود تجربه می‌نمایند. اضطراب شغلی به استرس ناشی از کاری که منجر به اضطراب میشود، یا تاثیر یک اختلال اضطرابی در کار […]

طبق اتحادیه اختلالات اضطرابی آمریکا  (Anxiety Disorders Association of America)   درحالیکه  فقط ۹٪ افراد با یک اختلال اضطرابی تشخیص داده شده زندگی می‌کنند، ۴۰٪ افراد استرس یا اضطراب مداوم را در زندگی روزمره‌ خود تجربه می‌نمایند.

اضطراب شغلی به استرس ناشی از کاری که منجر به اضطراب میشود، یا تاثیر یک اختلال اضطرابی در کار اشاره دارد. به هر حال، اضطراب شغلی میتواند تاثیرات منفی داشته باشد و بایستی  برای جلوگیری از برون‌دادهای ناگوار و منفی هم توسط کارمندان و هم توسط کار فرمایان  مورد توجه قرار گیرد.

نشانه‌های اضطراب شغلی

اگرچه ممکن است هیچ اختلال اضطراب شغلی مشهود نباشد، علائم خاصی وجود دارد که از نظر اختلالات اضطرابی و بطور عمومی اضطراب متعارف می باشند. در زیر فهرستی از این علائم را میتوان مشاهده نمود:

  • نگرانی افراطی یا غیرمنطقی
  • اشکال در خواب رفتن یا خوابیدن
  • واکنش اغراق‌آمیز ازجا پریدن
  • احساس عصبی بودن
  • خستگی و کوفتگی
  • احساس وجود توده در گلو
  • لرز و رعشه
  • خشکی دهان
  • تعریق
  • تپش قلب

علاوه بر این علائم عمومی اضطراب، نشانه‌هایی نیز وجود دارند که بایستی مراقب بود که ممکن است نشانگر این باشد که شخصی در حال تجربه اضطراب شغلی است:

  • گرفتن مرخصی‌های غیرمعمول
  • واکنش افراطی در موقعیت‌های شغلی
  • تمرکز بسیار زیاد بر جنبه‌‎های منفی شغل
  • ناتوانی در تمرکزکردن یا تکمیل وظایف تا زمان مشخص شده

اختلالات اضطرابی

فرد دارای اضطراب شغلی میتواند به اختلالات اضطرابی زیر تشخیص داده شود:

  • اختلال اضطراب عمومی
  • اختلال پانیک
  • اختلال اضطراب اجتماعی
  • اختلال وسواسی-جبری
  • فوبیاهای خاص
  • اختلال استرس پس از سانحه (PTSD)

علل اضطراب شغلی

اضطراب شغلی ممکن است توسط انواعی از ویژگی‌های محیط شغلی ناشی شود. بطور کلی غیر معمول نیست که رخدادهای اساسی خاص شما را عصبی نماید یا باعث احساس موقتی لحظه‌ای اضطراب شود. برای مثال، شروع یک شغل جدید یا ترک کردن شغل قدیمی مطمئنا همه را ناراحت و عصبی میکند. شما زمان زیادی را در محل کار صرف می کنید و اگر کارها بر وفق مراد شما پیش نرود میتواند باعث نارحتی روحی و اضطراب شما گردد.

این ناراحتی و اضطراب ممکن است همیشه به سطح اضطراب ادامه دارنرسد، اما ممکن است صحبت نمودن با کسی درباره این موضوعات و مشکلات کاری که باعث میشود شما بطور دائم احساس اضطراب نمایید کمک کننده باشد:

  • تعامل با تعارضات شغل
  • انجام کارها در وقت معین شده
  • روابط با همکاران
  • مدیریت کارکنان
  • ساعات کاری طولانی
  • داشتن مدیر پرتوقع
  • داشتن بار شغلی خیلی بالا
  • فقدان هدایت و راهنمایی در انجام کارها
  • برداشت و احساس بی عدالتی
  • نداشتن کنترل بر محیط کاری
  • عدم دریافت حقوق کافی ( دست مزد و مزایای ناکافی و غیره)

تاثیرات اضطراب شغلی

اگر شما دارای اضطراب شغلی هستید، این اضطراب می تواند بر جنبه‌های مختلف زندگی‌تان تاثیر منفی زیادی داشته باشد. در زیر برخی از رایج‌ترین تاثیرات اضطراب شغلی آورده می شود که میتوانند در محل کار یا خارج از محل کار اتفاق بیفتند:

  • کاهش عملکرد و کیفیت کاری
  • تاثیرات بر روابط با همکاران و مافوق‌ها
  • تاثیرات بر زندگی شخصی
  • تاثیرات بر روابط با شریک زندگی
  • مشکلات در تمرکز، خستگی، تحریک‌پذیری و بهره وری کم
  • رد کردن فرصت‌ها بخاطر  فوبیاها( برای مثال ترس از پرواز، ترس از سخنرانی عمومی، ترس از سخنرانی در جلسات)
  • کاهش رضایت شغلی
  • کاهش اعتماد به نفس در مهارت‌ها
  • احساس اینکه کاری که شما انجام می دهید تفاوتی ایجاد نمی کند
  • تنزل و کاهش در هدفگذاری و موفقیت
  • از دست دادن شغل
  • کاهش  ریسک پذیری و احتمال بیشتر چسبیدن به شغل جاری
  • احساس انزوا
  • افزایش اضطراب ( برای مثال اختلال اضطراب قابل تشخیص از نظر بالینی)
  • تاثیرات (منفی) بر سازمان اگر شما مدیر ارشد آن باشید
  • کاهش مهارت‌ و توانایی‌های اجتماعی در داخل تیم کاری
  • ضعف در مهارت‌های برنامه ریزی
  • گریز و دوری جستن از خلاقیت و نوآوری

در میان گذاشتن با کارفرما

اگر شما اضطراب شغلی را تجربه می‌نمایید، ممکن است در فکر این باشید که آیا بایستی موضوع را با کارفرمایتان در میان بگذارید یا نه. بعلاوه، اگر تشخیص داده شده است که شما دارای اختلال اضطرابی هستید، ممکن است شما چندان مطمئن نباشید که این موضوع را با کارفرمایتان در میان بگذارید.

این را بدانید که اگر شما دارای اختلال (از هر نوعی) باشید، طبق قانون “آمریکایی‌های دارای ناتوانی  ((Americans with Disabilities Act (ADA) شما دارای حق و حقوق مشخصی در رابطه با تمهیدات لازم  در محل کار هستید. بنابراین، این کار ارزش بررسی را دارد.  

اگر اضطراب شغلی شما از استرس در کار ناشی می‌شود، بعید است که به خودی خود برطرف شود.

درحالیکه ممکن است شما از به اشتراک گذاشتن احساس  خود  به خاطر برچسب زنی بعنوان ضعیف بودن یا رفتار بد بیمناک باشید، اغلب کارفرمایان به احتمال زیاد گوش شنوا خواهند داشت و راه حلی برای مشکل شما خواهند یافت.

ممکن است شما به یک متخصص حرفه‌ای بهداشت روانی یا به کلاس‌های مدیریت اضطراب ارجاع داده شوید. به عبارت دیگر شما تا زمانی که اقدام به بیان مشکل خود به کافرما ننمایید، نمی دانید که چه پیش خواهد آمد.

در زیر نکاتی برای کارفرمایان درباره اینکه چگونه به بهترین وجه به کارمندان با اضطراب شغلی کمک نمایند آورده شده است:

  • با تمامی کارکنان با احترام رفتار نمایید و با آنها دارای ارتباطات شفاف و باز باشید
  • درباره مسائل شخصی با کارکنان پشت درهای بسته صحبت نمایید
  • بعوض بررسی مستقیم اضطراب شغلی در مورد موضوعات عمومی دیگر نیز جویا باشید
  • به کارکنان خود فرصت پاسخ دادن بدهید و سعی کنید موضوع را از دیدگاه آنها ببینید

سازگاری با اضطراب شغلی

برخی راهبردها وجود دارند که شما میتوانید برای کمک به مدیریت اضطراب شغلی خود از آنها بهر ببرید. بدانید که اضطراب شغلی میتواند مسری باشد، و در حد امکان سعی کنید از افرادی که باعث میشوند احساس بدی داشته باشید دوری کنید.  

اگر احساس اضطراب می‌کنید از کار دست بکشید و با کسی صحبت نمایید. از تکنیک‌های خودیاری برای کمک به آرام شدن استفاده نمایید و اگر اضطراب شغلی با زندگی روزمره در خانه و محل کار تداخل دارد، بدنبال کمک گرفتن از متخصصان امر باشید.

از راهبردهای غیرمفید سازگاری همانند پرخوری، سوءمصرف مواد، مصرف مفرط کافئین، سوءمصرف داروهای نسخه‌ای اجتناب کنید. در زیر راهبردهایی آورده می‌شوند که میتوانید درطی روزکاری‌ و بعد از روز کاری جهت کمک به کاهش اضطراب‌ بکار بگیرید:

  • حتما زمانی را برای خودتان بدور از کار ایجاد کنید.
  • کارها و تفریحاتی را جستجو کنید که باعث تفرج وخنده شما می شوند.
  • در استراحت‌های زمان ناهار با افراد خارج از محیط کار قرار بگذارید و باهم ناهار بخورید.
  • در صورت امکان در زمان‌های استراحت در محل کار به پیاده روی در محیط باز بپردازید.
  • محیط اطراف خود را جهت بهبود روحیه خود تغییر دهید.
  • به زندگی بیرون از کار همانند سرگرمی‌ها و دوستان تمرکز نمایید.
  • بر چیزهای خوب در کار و زندگی‌تان تامل نمایید.
  • آنچه که شما از آن میترسید اتفاق خواهد افتاد را بررسی کنید و از خودتان بپرسید که آیا ترس غیرمنطقی است یا نه.

ایجاد تغییر

هرکسی اضطراب شغلی را هر از چند گاهی تجربه می‎کند، اما اگر شغل‌تان منبع دائمی اضطراب باشد و سعی و تلاش شما برای رها شدن از اضطراب کمکی به شما نکرده باشد، ممکن است نشانه‌ای از مشکل عمیق‌تری باشد. کار یا شغل میتوانند اضطراب‌آور باشند، اما اضطراب مفرط ممکن است نشانه‌ای باشد که خود شغل یا خود محل کار مشکل آفرین است.

فرهنگ سمی، توقعات افراطی، فشارهای ناسالم یا عدم تطابق موقعیت شغلی همگی میتوانند منبع استرس و اضطراب مرتبط با شغل باشند.

اگر شما سعی در مدیریت اضطراب شغلی‌تان خواه از طریق راهبردهای سازگاری یا دیگر روش ها کرده‌اید و تسکین موثری نیافته اید، این ممکن است نشانه‌ای باشد که شما نیاز به تغییر پست یا حتی تغییر کار نیاز دارید. به عوض فرض  ساده که مشکل شما هستید، چیزهایی درباره شغل‌تان را در نظر بگیرید که شما را دلگرفته و ناراحت می‌کنند و باعث میشوند استرس بگیرید. شما چگونه این  جنبه‌های شغلی خود را برای رهایی از اضطراب‌تان تغییر می دهید؟ این میتواند به این معنی باشد که:

  • تغییر وظایف و نقش کاری
  • تغییر شغل‌ برای یافتن محل کار سالم‌تر و حمایت کننده‌تر
  • تغییر حرفه‌ها برای یافتن چیزی بهتر که با نیازهای شما متناسب باشد

کلام آخر

دریافت کمک حرفه ای در صورتی که با اضطراب شغلی زندگی می‌کنید حائز اهمیت بسیار است. اضطراب بالینی تشخیص داده نشده میتواند دارای تاثیرات ویرانگری باشد درحالیکه استرس مزمن در کار میتواند اختلالات اضطرابی آتی را موجب شود. مطمئن شوید که با کارفرمای‌ خود یا  متخصص سلامت روان برای بحث و گفتگو درباره گزینه‌های پیش رو مشورت نمایید .

علی مجیدآذر


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *