انتشار این مقاله


کپسول آندوسکوپی چیست و چه کاربردی دارد؟

کپسول آندوسکوپی، وسیله‌ای است که با استفاده از یک دوربین بی‌سیم کوچک از دستگاه گوارش عکس می‌گیرد. دوربین کپسول آندوسکوپی در داخل کپسولی به اندازه کپسول ویتامین‌هایی که می‌بلعید، قرار دارد.

کپسول آندوسکوپی، وسیله‌ای است که با استفاده از یک دوربین بی‌سیم کوچک از دستگاه گوارش عکس می‌گیرد. دوربین کپسول آندوسکوپی در داخل کپسولی به اندازه کپسول ویتامین‌هایی که می‌بلعید، قرار دارد.

هنگامی که کپسول از دستگاه گوارش عبور می کند، دوربین داخلش هزاران عکس میگیرد. این تصاویر به ضبط کننده‌ای که بر روی کمربند دور کمر پوشیده می‌شود، منتقل می‌گردد.

کپسول آندوسکوپی به پزشکان کمک می‌کند تا مناطقی را که با روشهای آندوسکوپی رایج به راحتی قابل دستیابی نیستند، درون روده کوچک می‌بینند.

در آندوسکوپی متداول یک لوله انعطاف‌پذیر طویل و مجهز به دوربین فیلمبرداری از گلو یا روده عبور می‌کند.

کاربرد کپسول آندوسکوپی

پزشک می تواند روش آندوسکوپی کپسول را به شما توصیه کند:

  • علت‌یابی خونریزی دستگاه گوارش: شایع‌ترین دلیل انجام آندوسکوپی کپسولی، بررسی خونریزی های نامعلوم در روده کوچک است.
  • تشخیص بیماری های التهابی روده مانند بیماری کرون: آندوسکوپی کپسول می‌تواند مناطقی از التهاب در روده کوچک را نشان دهد.
  • تشخیص سرطان: آندوسکوپی کپسول می‌تواند تومورها روده کوچک یا سایر قسمتهای دستگاه گوارش را نشان دهد.
  • تشخیص بیماری سلیاک: آندوسکوپی کپسول گاهی در تشخیص و مشاهده واکنش ایمنی در برابر خوردن گلوتن استفاده می شود.
  • معاینه مری: کپسول آندوسکوپی همچنین وضعیت مری را ارزیابی می کند تا عروق غیر طبیعی و متورم (واریس) را نشان دهد.
  • پولیپ های روده کوچک: افراد دارای سندرم های ارثی که می توانند در روده کوچک پولیپ داشته باشند، از کپسول آندوسکوپی استفاده کنند.
  • انجام آزمایش های بیشتر بعد از اشعه X یا سایر آزمایش های تصویربرداری: اگر نتایج آزمایش تصویربرداری غیرواضح یا نا‌مشخص باشد، پزشک برای کسب اطلاعات بیشتر، آندوسکوپی کپسول را درخواست می‌کند.

عوارض کپسول آندوسکوپی

آندوسکوپی کپسول روشی است که خطرات کمی به همراه دارد. با‌این وجود، این امکان هم وجود دارد که کپسول به جای اینکه طی چند روز از بدن عبور کند، در دستگاه گوارش گیر می‌کند.

این احتمال در افرادی که تومور یا بیماری کرون دارند یا قبلا جراحی داشته اند، بیشتر است؛چون باعث باریک شدن بخشی از دستگاه گوارش می‌شود.

اگر درد شکمی دارید یا بخشی از روده‌تان، باریک شده است، پزشک قبل از آندوسکوپی کپسول برای جستجوی نواحی باریک سی تی اسکن درخواست کند.

حتی اگر سی تی اسکن نواحی باریک را نشان ندهد، همچنان احتمال گم شدن کپسول وجود دارد.

اگر کپسول با حرکات روده دفع نشود ولی علائمی هم ایجاد نکند، پزشک معالج زمان بیشتری را برای دفع کپسول به شما می‌دهد.

اما کپسولی که باعث علائم انسداد روده می‌شود، باید با جراحی یا روش متداول آندوسکوپی، بسته به اینکه کپسول در کجا گیر کرده باشد، برداشته شود.

آمادگی برای آندوسکوپی کپسولی

قبل از آندوسکوپی کپسول، پزشک اقداماتی را برای آمادگیتان درخواست می‌کند. هنگام آمادگی برای آندوسکوپی کپسول، حتماً به دستورات پزشک خود گوش کنید؛ چون عدم رعایت دستورالعمل‌ها می‌تواند به معنای کپسول آندوسکوپی مجدد شما باشد

تغذیه و داروها

برای افزایش کارآمدی دوربین در گرفتن تصاویر واضح از دستگاه گوارش، باید حداقل ۱۲ ساعت قبل، از خوردن و آشامیدن خودداری کنید.

در بعضی موارد، ممکن است پزشک از شما بخواهد که قبل از آندوسکوپی کپسول، ملین مصرف کنید تا روده کوچک تخلیه شود. این کارها برای افزایش کیفیت تصاویر جمع‌آوری شده توسط دوربین کپسول است.

برای جلوگیری از تداخل داروها با دوربین، پزشک می تواند مصرف برخی از داروهای خاص را قبل از آندوسکوپی ممنوع کند.

سایر توصیه ها

در بیشتر موارد، بعد از بلعیدن کپسول دوربین می‌توانید روزتان را مثل همیشه سپری کنید. اما به احتمال زیاد به شما توصیه می شود که ورزش سنگین یا وزنه برداری نکنید. اگر شغل فعالی دارید، از پزشک بپرسید که آیا می‌توانید همان روز به محل کار خود برگردید یا نه.

مراقبت های کپسول آندوسکوپی

قبل از آندوسکوپی

در روز آندوسکوپی کپسول، تیم مراقبت های بهداشتی فرآیند را بررسی می کند. ممکن است از شما بخواهند که پیراهنتان را دربیاورید تا قطعات چسبی را به شکمتان بچسبانید.

هر قطعه حاوی آنتن با سیمهایی است که به ضبط کننده متصل می‌شود. برخی از دستگاه ها نیازی به این قطعات ندارند.

ضبط کننده را روی کمربند مخصوصی می پوشید. دوربین تصاویر را به قطعات آنتن در شکم شما ارسال می کند تا داده ها را در ضبط کننده ذخیره شوند. ضبط کننده تصاویر را جمع آوری و ذخیره می کند.

در طول آندوسکوپی

هنگامی که ضبط کننده متصل و آماده شد، کپسول آندوسکوپی را با آب می بلعید. روکش لغزنده کپسول ، بلعیدن را آسانتر می کند.

هنگامی که آن را قورت دادید، دیگر احساسش نمی‌کنید. سپس، می توانید روز خود را به حالت عادی سپری کنید. می توانید رانندگی کنید و بسته به شغل خود می توانید به سر کار بروید.

پزشک تان در مورد محدودیت هایی مثل ، جلوگیری از فعالیت شدید مانند دویدن و پریدن – با شما صحبت خواهد کرد.

بعد از آندوسکوپی

تا دو ساعت بعد از بلعیدن کپسول صبر کنید و سپس می توانید مایعات شفاف بنوشید. بعد از چهار ساعت، می توانید یک ناهار سبک یا یک میان وعده میل کنید. البته ممکن است که پزشکتان به شما روش دیگری را توصیه کند.

فرآیند آندوسکوپی کپسول بعد از هشت ساعت یا وقتی با حرکات روده کپسول دوربین را در توالت مشاهده میکنید یا  هرکدام که اول باشد، کامل است. قطعات و ضبط کننده را از بدن جدا کنید و در یک کیسه نگه دارید و برای برگردان تجهیزات ، طبق توصیه های پزشک عمل کنید. می توانید کپسول دوربین را به توالت بندازید.

پس از اتمام فرآیند ، بدن ممکن است کپسول دوربین را طی چند ساعت تا چند روز دفع کند. دستگاه گوارش هر شخص متفاوت است. اگر طی دو هفته کپسول را در توالت مشاهده نکردید، با پزشک خود تماس بگیرید. پزشک درخواست اشعه X می کند تا ببیند کپسول هنوز در بدن شماست یا خیر.

کلام آخر

دوربینی که در کپسول آندوسکوپی مورد استفاده قرار می گیرد، با عبور از دستگاه گوارش هزاران عکس رنگی می گیرد.

تصاویر ذخیره شده در ضبط کننده با یک نرم افزار ویژه که تصاویر را بهم وصل می کند به یک کامپیوتر منتقل می شوند تا یک ویدیو ایجاد کنند.  پزشک فیلم را با دقت تماشا می کند تا ناهنجاری های دستگاه گوارش را پیدا کند.

دریافت نتایج آندوسکوپی کپسول می تواند چند روز تا یک هفته یا بیشتر طول بکشد. سپس پزشک نتایج را با شما در میان خواهد گذاشت.

شهرزاد واقف


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید