انتشار این مقاله


هفته دوم بعد از تولد: همه چیز در مورد فرزند دلبند شما

شما از روز تولد فرزندتان تا آخر عمر باید برای او «والدگری» کنید. به ما اعتماد کنید و قدم به قدم کار را پیش ببرید. اینجا لیستی از هر اقدامی که در هفته دوم تولد نوزاد دلبندتان باید انجام دهید، برای شما آماده شده است.

دو هفته از تولد کودک شما گذشته است. احتمالا تا حدودی خودتان را با فرزند دلبندتان وفق داده اید و حالا همه چیز را از علایم گرسنگی او تا انواع مختلف گریه هایش می‌شناسید. اما هنوز چیزهای زیادی برای آموختن وجود دارد.

آنچه باید بدانید:

  • کم کم برای یک خواب نسبتا منظم برنامه ریزی کنید.
  • اگر هنگام شیردهی درد و خونریزی قابل توجهی تجربه کرده اید، با پزشکتان مشورت کنید. هر مشکلی در رابطه با شیردهی ممکن است این هفته آشکار شود.
  • تغذیه مناسب داشته باشید.

هفته دوم تولد فرزندتان یک زمان هیجان انگیز است. حالا هر دو شما احساس هوشیاری بیشتری دارید، بنابراین این هفته زمان مناسبی است که بیشتر با هم آشنا شوید!

بیشتر بخوانید: هفته اول بعد از تولد: همه چیز در مورد فرزند دلبند شما

هفته دوم تولد

در طول این هفته سعی کنید یک برنامه روتین شبانه روزی برای خودتان تنظیم کنید، اما در مورد آن خیلی استرس نداشته باشید. مغز کودک شما در حال رشد است و به تدریج قادر به تنظیم ریتم شبانه روزی خواهد بود.

در هفته دوم، هر لحظه احساس گرسنگی دارید. کودک شما این هفته با سرعت زیادی رشد می‌کند، بنابراین ممکن است احساس کنید بی‌وقفه درحال خوردن هستید. مطمئن باشید کودک شما حداقل شش پوشک در روز خیس می‌کند و حداقل سه بار در روز مدفوع زرد و دانه دار دفع می‌کند.

به یاد داشته باشید که به احساسات خود توجه کنید. هفته دوم بعد از زایمان، از لحاظ روحی زمان مهمی برای شما خواهد بود زیرا هورمونهای شما بعد از زایمان تغییر می‌کنند، بنابراین حتما با همسر و مراقب سلامت خود درباره احساساتتان صحبت کنید.

کودک در حال رشد شما در هفته دوم بعد از تولد

معمولاً در حدود روز دهم، یک نوزاد تازه متولد شده حتی اگر وزن کمی در هفته اول زندگی از دست داده باشد، دوباره به وزن تولد خود برمی‌گردد. همچنین ممکن است برخی از نوزادان در این سن وزنشان به بیشتر از وزن بدو تولد برسد.

کودک دو هفته ای شما نیز در این سن به نقطه عطف مهمی می رسد که اولین دوره رشد در حدود هفت روزگی آغاز می‌شود. شما ممکن است در این دوره از رشد متوجه تفاوت های کودک خود شوید. به عنوان مثال، آنها ممکن است بیشتر بخورند و برای مدت طولانی تری چرت بزنند.

فرزند دلبند شما در طی این ماه با سرعت زیادی در حال رشد است. بطور متوسط در هر هفته دو سوم یک اونس (۲۰- ۳۰ گرم) افزایش وزن و حدود ۱.۵-۲ اینچ (۴.۵-۵ سانتی متر) در پایان ماه افزایش قد خواهد داشت.

دور سر فرزندتان، گرچه در حال رشد است، اما ممکن است تا ابتدای هفته دوم کوچکتر به نظر برسد، به این دلیل که تورم باقیمانده (بعلت عبور از کانال زایمان) یا بدشکلی بدو تولد طی این هفته از بین می‌رود.

نقاط عطف رشد در هفته دوم

بدن

مهمترین نقطه عطف رشدی که در هفته دوم رخ می‌دهد این است که کودک نسبت به هفته قبل بسیار هوشیارتر خواهد بود و می تواند برای مدت طولانی تری بیدار بماند. گاهی ممکن است به نظر برسد چشمان نوزادتان به عقب می چرخد. این برای کودکان طبیعی است، بنابراین نگران نباشید.

در بدو تولد، ممکن است شیرخوار شما از زایمان دچار خراش های خفیف یا کبودی روی پلک ها شود که باید تا این هفته از بین برود. برخی از نوزادان نیز ممکن است هنگام تولد بعلت فشار بالای انقباض و زایمان، دچار خونریزی و التهاب ملتحمه شوند. این نقاط قرمز باید طی این هفته برطرف شوند.

به هر نشانه جدیدی که در این هفته ظاهر می‌شود توجه کنید. یک نوع علامت تولد، معروف به همانژیوم توت فرنگی، در بدو تولد دیده نمی‌شود اما ممکن است چند هفته بعد به طور ناگهانی ظاهر شود. همچنین ممکن است متوجه شوید که نشانه های با رنگ روشن تر با رشد کودک تیره می‌شوند.

اگر یک علامت غیرمعمول در بدن کودک می‌بینید، با پزشک متخصص کودک خود مشورت کنید، زیرا برخی از این علامت ها به درمان نیاز دارند، به خصوص اگر در چشم یا بسیار نزدیک به دهان  باشد.

نوزاد

مغز

کودک شما در هفته دوم باید بتواند:

  • هنگامی که ناراحت و گرسنه است یا مشکلی دارد، گریه کند.
  • صداهای بلند را بشنود و عکس العمل نشان دهد.
  • رفلکس ترس و وحشت داشته باشد. (وقتی وحشت زده می‌شود بصورت ناخودآگاه دست ها و پاها را باز می‌کند و بالا می‌برد.)
  • بتواند سر را مختصر به سمت بالا بکشد.
  • از نزدیک به صورت او نگاه کنید. به طور معمول، نوزادان بهترین دید را در یک دامنه کوتاه، معادل فاصله شما با او در حین شیردهی، دارند.

چه زمانی نگران باشید

تست شنوایی نوزاد به تعیین مشکلات شنوایی، کمک می‌کند. اگر به نظر می‌رسد کودک شما به هیچ وجه در برابر صداهای بلند پاسخ نمی‌دهد، یا به نظر می‌رسد که درد دارد و به صورت غیرمعمول گریه می‌کند، باید با پزشک متخصص اطفال مشورت کنید.

یک روز از زندگی کودک شما در هفته دوم تولد

خانواده نوزاد دو هفته ای

اگرچه کودک ۲ هفته ای شما نسبت به هفته اول زندگی هوشیارتر خواهد بود، اما هنوز هم خواب زیادی (تا ۱۸ ساعت) دارد. از آنجا که احساس قدرت بیشتری می کنید و قادر به جابجایی بیشتر هستید، ممکن است در نظر داشته باشید از یک گهواره متحرک برای نگه داشتن فرزند دلبندتان در نزدیکی خود استفاده کنید.

اکثر نوزادان در این سن از نزدیک بودن به والدین احساس راحتی می‌کنند و البته تماس پوستی از نظر سلامتی هم برای مادران و هم برای نوزادان فواید بسیاری دارد از جمله افزایش وزن‌گیری نوزاد، افزایش ترشح شیر مادر و تنظیم دمای بدن.

زمان دوش گرفتن

یکی از جالب ترین نقاط عطفی که می تواند در هفته دوم رخ دهد این است که به محض افتادن بند ناف کودک، می‌توانید او را به حمام ببرید! او را به آرامی در وان حمام بگذارید و مقداری آب ولرم روی او بریزید تا ببینید فرزند کوچک شما چقدر طرفدار آب است. البته اگر اینگونه نیست، اصلا نگران نباشید. به مرور زمان دلبند شما هم لذت بردن از حمام را یاد خواهد گرفت.

شما می‌توانید زمان حمام کودک را همیشه طوری تنظیم کنید که کمی قبل از خواب کودک باشد. در حقیقت، یک کار روزمره تکراری که همیشه شب ها انجام شود، می‌تواند به عنوان نشانه ای از رسیدن زمان خواب برای کودک تلقی شود. بسیاری از کارشناسان خواب توصیه می‌کنند که از تغذیه به عنوان روشی برای خواباندن کودک خود استفاده نکنید، اگرچه این توصیه در این سن تقریبا عملی نیست.

درعوض، می‌توانید قبل از خواباندم او، حمام مختصر و ماساژ نوزاد را امتحان کنید. به خاطر داشته باشید که نوزادان تازه متولد شده نیازی به حمام کردن روزانه ندارند. در این سن، حمام کردن یک بار در هفته یا هرچند روز یک بار برای کودک کافی است.

مراقبت از بند ناف

اگر بند ناف کودک دو هفته ای شما هنوز نیفتاده است، بهتر است با پزشک خود صحبت کنید. از خیس شدن بیش از حد بند ناف خودداری کنید. اطمینان حاصل کنید که پوست اطراف بند ناف، آن را خیلی مرطوب نگه نمی‌دارد، و هرگز بند ناف را نکشید و سعی نکنید آن را شل کنید.

تعویض پوشک

دفع مکونیوم (مدفوع سیاه رنگ) تا هفته دوم باید تمام شده باشد. به دنبال این دوره، کودک شما باید هر روز سه یا چند بار دفع مدفوع شل داشته باشد. از نظر ظاهری این مدفوع زرد و دانه دار به نظر می‌رسد.

کودک دو هفته ای شما باید روزانه شش یا بیشتر پوشک خیس (دفع ادرار) داشته باشد. اگر در تعیین اینکه منظورمان از پوشک خیس دقیقا چه مقدار از ادرار است، مشکل دارید، از پوشک های یکبار مصرف با خطوط نشانگر استفاده کنید.

تغذیه فرزند دو هفته ای شما

شیردهی به نوزاد هفته دوم تولد

اگر در حال شیردهی هستید ، نوزاد شما باید هر دو تا سه ساعت برای تغذیه از خواب بیدار شود، و هر نوبت شیردهی از ۱۵ دقیقه تا تقریبا یک ساعت ادامه داشته باشد. به یاد داشته باشید، زمان شیردهی شما از زمان شروع تغذیه کودک شروع می‌شود. بنابراین، اگر شما ساعت ۲ بامداد شروع به تغذیه کودک خود کنید و فرزندتان به مدت یک ساعت شیر بخورد و  ساعت ۳ بامداد شیردهی را تمام کنید، کاملا ممکن و قابل قبول است که کودک شما ساعت ۴ صبح دوباره آماده شیرخوردن باشد!

در این مرحله، شیردهی تقریبا یک کار تمام وقت برای شماست، اما خبر خوب این است که با بزرگ شدن کودک این زمان کمتر خواهد شد. به یاد داشته باشید فرزند شما در حال حاضر با سرعت زیادی در حال رشد است، بنابراین در این هفته به تغذیه اضافی نیاز دارد. شیرخوار شما در این سن حداقل باید هر چهار یا پنج ساعت یکبار غذا بخورد.

یک نوزاد دو هفته ای برای رشد و تکامل خود به تغذیه مناسب نیاز دارد، بنابراین مهم است که نشانه های گرسنگی کودک خود را بشناسید. اگر صبر کنید تا کودک شما گرسنگی خود را با گریه نشان دهد، ممکن است کودک خسته شود و هنگام شیر خوردن انرژی و حوصله کافی نداشته باشد!

علایم گرسنگی نوزاد:

  • بیدار شدن از خواب
  • حرکت دست و پا به اطراف
  • قرار دادن انگشتان دست یا مشت در دهان
  • مکیدن لب ها یا زبان
  • چرخاندن سر به این طرف و آن طرف
  • اگر در آغوش شماست، چرخاندن سر به طرف سینه
  • ایجاد صداهای کوچک
  • درهم رفتن چهره و آمادگی برای گریه
  • بی قراری، گریه و هیاهو.

یادگیری این علایم همچنین به شما کمک می‌کند متوجه شوید کودک دو هفته ای برنامه منظمی برای غذا خوردن ندارد. حتی ممکن است کودک شما در یک دوره کوتاه بخواهد بارها شیر بخورد و بخورد و بعد بخوابد. (تغذیه خوشه ای یا دسته ای). این نوع الگوی تغذیه معمولی است و دلیلی برای نگرانی ندارد. بنابراین، هنگامی که کودک شما علایم گرسنگی را نشان می‌دهد، حتی اگر تازه شیردهی را تمام کرده اید، می‌توانید دوباره به او شیر بدهید.

خواب

خواب نوزاد هفته دوم بعد از تولد

دلبند دو هفته ای شما برای مدت زمان طولانی و تا ۱۸ ساعت در شبانه روز می‌خوابد. اگر کودک شما دچار زردی نیست و روزانه حداقل شش پوشک خیس و سه بار دفع مدفوع دارد، ممکن است بصورت مداوم ۵-۴ ساعت بخوابد.

لطفا بخاطر داشته باشید که دستورالعمل های خواب ایمن آکادمی اطفال امریکا، امن ترین مکان را برای خوابیدن کودک شما، گهواره یا تخت مجزای خودش می‌داند. این به معنی است که شما نباید کودک را کنار خودتان بخوابانید.

همچنین از خواباندن کودک در این مکان ها خودداری کنید:

  • صندلی ماشین
  • تاب برقی
  • صندلی های فنری یا انواع دیگر صندلی های کودک
  • آغوش یا بازوی شما یا همسرتان.

والدین جدید معمولا نگران از خواب بیدار شدن نوزاد در صورت خواباندن در گهواره هستند، اما برای پیروی از دستورالعمل خواب ایمن همیشه باید کودک خود را به گهواره منتقل کنید.

بهداشت و ایمنی نوزاد شما

اگر کودک شما هفته اول تولد اولین ویزیت پزشکی را انجام داده و مشکلی نداشته است، احتمالا تا یک ماهگی نیاز به ویزیت مجدد نخواهد داشت.

اولویت دیگر در این سن، امنیت شما و فرزندتان است.

این نکات را بخاطر بسپارید:

  • هرگز کودک خود را روی تختخواب، میز، نیمکت یا سطوح بلند نگذارید. ممکن است فکر کنید کودک شما نمی‌تواند خیلی حرکت کند، اما ممکن است نوزادان دچار رفلکس وحشت و لغزش شوند و یا حتی از لبه تخت سقوط کنند.
  • از تنظیم قوانین خود در مورد بیرون بردن کودک یا محدود کردن بازدیدکنندگان نترسید. سیستم ایمنی کودک شما هنوز در حال توسعه است و در صورت نیازهای خاص پزشکی، به حداقل رساندن بازدیدها مهمتر است. اگر احساس می‌کنید حضور سایرین سلامتی فرزندتان را تهدید می‌کند، شما حق دارید بصورت مودبانه از آنها خواهش کنید که بازدید و جشن را به هفته های بعد موکول کنند.
  • واکسیناسیون خود را انجام دهید. شما و هر کسی که از کودکتان مراقبت می‌کند یا با کودک شما به طور مرتب در تماس است، مثلا همسرتان، مادربزرگ ها یا پدربزرگ ها، باید واکسینه شوند. بهتر است همگی واکسیناسیون آنفلونزا را انجام دهید.
  • از علایم و نشانه های بیماری آگاه باشید. این علایم شامل دمای ۱۰۰.۴ درجه فارنهایت (۳۸ درجه سانتی‌گراد)، بی اشتهایی، استفراغ مکرر، تحریک پذیری و بی حالی می‌باشد. اگر کودک شما هر یک از این علایم را نشان می‌دهد، فورا با پزشک تماس بگیرید.

مشکلات روحی

  • در این هفته بهتر است برای ملاقات متخصص زنان یا مامای خودتان برنامه ریزی کنید. در پایان هفته دوم مشکلات Baby Blues (بالا و پایین شدن احساسات عاطفی پس از زایمان) به پایان ‌می‌رسد.

این حالت متفاوت از افسردگی پس از زایمان است که تا زمان طولانی‌تری ادامه می‌یابد.

دیدن شما در این زمان می تواند به شما، پزشک، شریک زندگی و عزیزانتان کمک کند تا در مورد افسردگی پس از زایمان صحبت کنید و اطمینان حاصل کنید که از نظر روحی سالم هستید و یا در صورت بروز هرگونه مشکل برنامه ای در دست دارید.

  • از هفته دوم بعد از تولد، کم کم ​​آدرنالین و هیجان استقبال از کودک در والدین کاهش می‌یابد و واقعیتِ محرومیت از خواب، خستگی و استرس جایگزین می‌شود. اگر می توانید، از اعضای خانواده کمک بخواهید.

مشکلات احتمالی هفته دوم پس از زایمان

از مشکلات بالقوه ای که ممکن است با آنها روبرو شوید، آگاهی داشته باشید. مانند:

مسائل مربوط به تغذیه با شیر مادر

ممکن است این هفته با مشکلات شیردهی روبرو شوید. به عنوان مثال، اگر نوزادتان نوک پستان را درست نمی‌گیرد، ممکن است باعث درد، شقاق، ترک خوردگی یا خونریزی نوک سینه ها شود. اگر هر یک از این موارد را تجربه کرده اید، با پزشک خود صحبت کنید.

مشکلات شیردهی

احتقان پستان

احتقان پستان عارضه ای است که در دوره شیردهی پیش می‌آید، به خصوص اگر تغذیه شما خوب باشد یا شیرخوار شما در تخلیه کامل سینه های شما مشکل داشته باشد. شیر در مجاری شیر تجمع می‌یابد و در نهایت ممکن است منجر به عفونت دردناکی شود که باید با آنتی بیوتیک درمان شود. اگر تب و خستگی بیش از حد، همراه با التهاب و قرمزی در سینه خود دارید، ممکن است دچار احتقان پستان یا انسداد مجاری شیری باشید. در این حالت پزشک به شما توصیه می‌کند از یک مسکن استفاده کنید، ناحیه را با یک دستمال گرم یا در حمام و زیر آب گرم ماساژ داده و کودک خود را مکررا تغذیه کنید حتی اگر دردناک باشد. اگر با این اقدامات مشکل رفع نشد، برای درمان عفونت باید به پزشک مراجعه کنید.

عوارض پس از زایمان

در هفته دوم بعد از زایمان، انتظار می‌رود خونریزی مادر کم شده باشد؛ اگرچه ممکن است تا شش هفته ادامه داشته باشد. اگر سزارین شده اید، محل عمل خود را از نظر افزایش قرمزی و حساسیت، تورم یا وجود ترشحات بررسی کنید. اگر زایمان واژینال داشتید، هر نوع افزایش خونریزی، دفع لخته های بزرگ، ترشحات بدبو و یا افزایش درد ناحیه لگن نیاز به بررسی دارد. یک قانون خوب و راحت برای به خاطر سپردن این است که شما در هفته دوم باید احساس بهبودی نسبی داشته باشید، بنابراین اگر غیر از این است، با پزشکتان مشورت کنید.

دکتر عفت معرفت


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید