انتشار این مقاله


افسردگی پس از زایمان

در مواردی، تشخیص افسردگی بالینی از اضطراب نرمال و خستگی ناشی از تجربه‌ی جدید مادر بودن می‌تواند دشوار باشد.

افسردگی بعد از زایمان چیست؟

در مواردی، تشخیص افسردگی بالینی از اضطراب نرمال و خستگی ناشی از تجربه‌ی جدید مادر بودن می‌تواند دشوار باشد. اما اگر احساس ناراحتی یا ناامیدی شما به قدری قدرتمند است که مانع فعالیت‌های روزانه شما، مانند مراقبت از خودتان و دیگران، می‌شود احتمال دارد شما دچار افسردگی پس از زایمان شده باشید.
حدود ۱۰ درصد از مادران جدید به سمت افسردگی پس از زایمان پیش می‌روند. ولی عده‌ای از متخصصان اعتقاد دارند که این عدد حتی بیشتر نیز هست زیرا بسیاری از زنان در پی درمان نیستند. اگر شما مدام در حال نزاع و پرخاش هستید، هر چه سریع‌تر به مراقب سلامت خود، برای غربالگری سلامت روان مراجعه کنید.
اگر مراقب شما در هر زمانی پس از زایمان فکرکند که شما افسردگی دارید احتمالاً شما را به یک مشاور ارجاع دهد و در صورت نیاز داروهای ضدافسردگی تجویز کند و یا شما را برای درمان به یک روانپزشک ارجاع دهد. در صورتی که افسردگی شما تشخیص داده شود، چه قبل از بارداری و چه در طول بارداری و یا بعد از آن، درمان بسیار مهم است.


مقاله‌ی مرتبط: درمان افسردگی با امواج مغناطیسی


علائم افسردگی پس از زایمان چیست؟

علائمی از افسردگی پس از زایمان که قبل و یا در طول بارداری اتفاق می‌افتد یکسان است.اگر شما ۵ یا بیش از ۵ مورد از مواردی که در ادامه عنوان می‌شود را تقریباً هر روز و حداقل برای دو هفته متوالی تجربه کردید، احتمالاً دچار افسردگی پس از زایمان شده‌اید:
۱. احساس ناراحتی، پوچی و بیهودگی و یا ناامیدی
۲. گریه‌های پی در پی
۳. از دست دادن علاقه و یا فقدان احساس رضایت از فعالیت‌های معمول و تفریحات
۴. مشکل به خواب رفتن در شب و یا بیدار ماندن در طول روز
۵. از دست دادن اشتها و یا خوردن بیش از حد و یا کاهش وزن و افزایش وزن غیرعمدی و غیرارادی
۶. احساس سخت و طاقت‌فرسای بی‌ارزش بودن و سرزنش خود در اثر احساس گناه
۷. بی قراری و یا کسلی
۸. دشواری تمرکز و گرفتن تصمیم
۹. احساس این که زندگی ارزش زیستن ندارد

سایر علائم احتمالی که ممکن است نشانه افسردگی شما باشد:
۱۰. تندمزاج و عصبی بودن
۱۱. دوری کردن از دوستان و خانواده
۱۲. نگرانی افراطی از کودک
۱۳. بی‌علاقگی به کودک و یا ناتوانی در مراقبت از او
۱۴. احساس خستگی مفرط به حدی که ساعت‌ها در رختخواب بمانید
در موارد نایاب ،بعضی از زنان مبتلا به افسردگی پس از زایمان، دچار توهماتی می‌شوند که ممکن است به کودک خود آسیب برسانند.
توجه: اگر شما دچار تفکر آسیب‌زدن به خود یا کودکتان شده‌اید، این یک موضوع سلامت ضروری و فوری است. فوراً به مراقب سلامت خود مراجعه کنید.

درمان افسردگی پس از زایمان چگونه است؟

درمان افسردگی پس از زایمان با افسردگی قبل و در طول بارداری یکسان است. اگر شما علائم ملایمی دارید، احتمالاً ارائه دهنده خدمات شما مراقبت های مستمر توصیه می‌کند و اگر علائم شما شدید است مراقب شما جلساتِ تراپی، داروهای ضد افسردگی و یا هر دو را توصیه می‌کند.
گفتاردرمانی ، مشاوره یا روان درمانی، می‌تواند به تنهایی با درمانگر شما باشد یا در یک محیط گروهی با زنان دیگر که تجربه مشابهی داشته باشند. در خانواده‌درمانی و زوج‌درمانی هم یک درمان‌گر با شما و همسرتان و یا یکی از بستگانتان کار می‌کند.
داروهای ضدافسردگی مواد شیمیایی مغز را، که خلق و خوی شما را کنترل می‌کنند، تنظیم می‌کنند. با مراقب خود درباره‌‌ی انواع مختلف داروهای ضد افسردگی صحبت کنید. بعضی از آن‌ها نتیجه بهتری می‌دهند. شما بعد از مصرف داروها برای سه یا چهار هفته، احساس بهتری خواهید داشت.
داروهای ضدافسردگی می‌توانند عوارض جانبی داشته باشند ولی بسیاری از آنها بعد مدت کوتاهی از بین خواهندرفت. اگر شما با عوارضی مواجه شدید که زندگی روزانه شما را مختل می‌کند، و یا افسردگی شما رو به وخامت رفت، مراقب خود را در جریان بگذارید.
بعضی از زنان دچار افسردگی بسیار شدیدی می‌شوند که به گفتار درمانی و دارودرمانی پاسخی نشان نمی‌دهد. در این موارد مراقب سلامت الکتروشوک درمانی را پیشنهاد خواهد داد. در این درمان در حالی که بیمار تحت بیهوشی عمومی است، جریان‌های الکتریکی کوچکی از مغز عبور داده می‌شود. متخصصان معتقدند که این تحریک الکتریکی، تغییراتی شیمیای را در پی دارد که باعث از بین رفتن علائم افسردگی می‌شوند.

فاطمه درستی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید