انتشار این مقاله


سطح IQ بیشتر با شیر مادر!

پژوهش اول در پژوهشی که توسط Brigham and Women’s Hospital در بوستون انجام شد ۱۸۰ نوزاد از بدو تولد تا ۷ سالگی تحت نظر گرفته شدند تا تأثیر تغذیه با شیر مادر بر روی آن‌ها بررسی شود. نتایج بیانگر این بود که نوزادانی که در ۲۸ روز اول زندگی خود شیر مادر بیشتری دریافت کرده‌اند حجم بیشتری […]

پژوهش اول
در پژوهشی که توسط Brigham and Women’s Hospital در بوستون انجام شد ۱۸۰ نوزاد از بدو تولد تا ۷ سالگی تحت نظر گرفته شدند تا تأثیر تغذیه با شیر مادر بر روی آن‌ها بررسی شود.
نتایج بیانگر این بود که نوزادانی که در ۲۸ روز اول زندگی خود شیر مادر بیشتری دریافت کرده‌اند حجم بیشتری از ماده خاکستری در هسته‌های عمقی قشریشان دیده می‌شود. همچنین IQ بیشتری داشتنه‌اند و در پیشرفت تحصیلی، حافظه و عملکرد حرکتی نتیجه بهتری نشان داده‌اند.
بنابر اعلام مراکز کنترل بیماری و پیشگیری (cdc)، در ایالات متحده تعداد نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می‌شوند رو به افزایش است و در ۲۰۱۱، ۷۹% نوزادان تازه متولد شده اولین مزه‌ای که درک کرده‌اند، شیر مادر بوده است. اگرچه با افزایش سن نوزاد این درصد به شدت کاهش یافته است. فهمیدن این که شیر مادر چه اثری مثبتی هم بر نوزاد و هم بر مادر دارد، والدین را به این کار تشویق خواهد کرد.
این مسئله نه تنها برای مادر و خانواده، بلکه برای همکارن، دوستان و کارفرمایان نیز باید مدنظر قرار داشته شود چون استرس و درگیری های محیطی بر میزان و کیفیت شیر مادر تاثیر دارد.
پژوهش دوم
در پژوهشی در Brown University اطلاعات حجم نواحی مغز نوزادان از طریق MRI جمع آوری شده و در ۳۹-۴۰ هفتگی و ۷ سالگی آن‌ها مطالعه شد.
در این مطالعه IQ، توانایی خواندن، ریاضیات، تمرکز حواس، حافظه، زبان، درک بینایی و توانایی‌های حرکتی از بدو تولد تا ۷ سالگی مورد آزمایش و تحقیق قرار گرفته‌است.
مطاله تصویر های مغناطیسی تهیه شده از مغز بیانگر رشد بیشتر مغز در کودکانی است که از شیر مادر استفاده کرده‌اند حتی نسبت به کودکانی که هم از شیرمادر و هم از شیر خشک استفاده کرده‌اند. نواحی مهمی از مغز که با زبان، احساسات و شناخت ارتباط داشته‌اند بیشترین رشد را در این کودکان نشان داده‌اند.
Breastfed2-virtualdr.ir
جزئیات به این صورت بود که تعدادی کودک از نظر جسمی و روانی سالم به سه دسته تقسیم شدند:
دسته اول فقط با شیر مادر، دسته دوم با شیر مادر و شیر خشک و دسته سوم فقط با شیر خشک تغذیه می‌شدند. نتایج رشد مغز دقیقا بر اساس میزان شیر مادر مصرفی کودک بود. مخصوصا مقدار میلین (لیپیدی که در اطراف رشته های عصبی در حفاظت اعصاب و سرعت جریان‌های عصبی نقش دارد) در کودکان تغذیه شده با شیر مادر بیشتر بود. حتی نتایج در گروه دوم بهتر از سوم بود.
این به آن معنا نیست که کودکانی که با شیر خشک بزرگ شده‌اند قطعاً بهره هوشی خوبی نخواهند داشت. این‌ها اطلاعات آماری هستند که ما را برای داشتن جامعه‌ای سالم تر و بهتر کمک می‌کنند.
واقعیت دیگری که باید به آن اشاره کرد این است: مادرانی که فرزندان خود را با شیر خودشان بزرگ می‌کنند بیشتر به آن‌ها اهمیت می‌دهند!

مزایای شیر مادر

  • اولین ماده‌ی تاثیر‌گذاری که می‌خواهیم به آن اشاره کنیم نوعی چربی ساختهDocosahexaenoic acid-virtualdr.ir شده در مغز است به نام Docosahexaenoic acid (DHA)، یک چربی امگا ۳ که برای رشد و پایداری بافت مغز ضروری است. کودکان رشد‌ یافته با شیر مادر غلظت بیشتری از این چربی دارند. این ماده به شیر‌خشک ها اضافه نمی‌شود. برای این که از تأمین این ماده در بدن کودک خود مطمئن شوید مصرف ماهی را فراموش نکنید؛ به ویژه ماهی قزل‌آلا و تونایاتون. این غذا علاوه بر سلامت کودک برای مادر نیز بسیار مفید است.
  • کلسترول ماده دیگری است که برای رشد مطلوب بافت مغز ضروری است. میزان کلسترول پائین شاید برای بزرگسالان خبر خوبی باشد ولی برای کودکان چنین نیست. کلسترول نه تنها برای ساخت اعصاب مغز بلکه برای تمام سلول‌های بدن نیاز است. هم کلسترول و هم DHA برای ساخت میلین مغز لازم‌اند. کلسترول نیز مثل DHA در شیر‌خشک وجود ندارد. حتی اگر این مواد در رژیم غذایی مادر نباشند، بدن او می‌تواند آن‌ها را بسازد.
  • لاکتوز قند اصلی در شیر است که در بدن به دو قند ساده‌تر، یعنی گلوکز و گالاکتوز تبدیل می‌شود. این دو در بدن می‌توانند مصرف شوند. کلاً در بین پستانداران هرچقدر جاندار تکامل‌یافته‌تر باشد مقدار لاکتوز شیرش بیشتر است. شیر گاو و شیر‌خشکی که از آن ساخته می‌شود درست است که لاکتوز دارد ولی مقدار آن به اندازه لاکتوز شیر مادر نیست.
  • در دو سال ابتدائی زندگی در جریان تکامل مغز، سلول‌ها با هر تجربه جدیدی که کودک بدست می‌آورد، ارتباطات پیچیده‌تری با هم برقرار می‌کنند و مدار مغزی را تکمیل می‌کنند. شیر مادر چون آسان‌تر جذب می‌شود تعداد دفعات شیردهی و ارتباط پوستی کودک و مادر بیشتر می‌شود. همچنین این روشی است که طبیعت برای تکامل کودک انتخاب کرده است.

 

  • منابع:
  • medicalnewstoday
  • askdrsears

 

علی تقی‌زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید