انتشار این مقاله


بیماران مسن تحت نظر پزشکان زن کمتر می‌میرند!

  محققان می‌گویند که شواهد نشان می‌دهد که بیماران مسنی که در بیمارستان‌ها توسط پزشکان زن درمان می‌شوند نسبت به بیمارانی که توسط پزشک مرد معالجه می‌شوند آمار مرگ و میر کمتری را ثبت می‌کنند و امکان بستری مجدد در آن‌ها کمتر است که نشان می‌دهد شاید پزشکان زن اعمال متفاوتی را حین درمان بیمارانشان انجام […]

 

محققان می‌گویند که شواهد نشان می‌دهد که بیماران مسنی که در بیمارستان‌ها توسط پزشکان زن درمان می‌شوند نسبت به بیمارانی که توسط پزشک مرد معالجه می‌شوند آمار مرگ و میر کمتری را ثبت می‌کنند و امکان بستری مجدد در آن‌ها کمتر است که نشان می‌دهد شاید پزشکان زن اعمال متفاوتی را حین درمان بیمارانشان انجام می‌دهند.

این گروه معتقد است اگر تمام پزشکان به سطح مشابهی با همکاران زن برسند سالانه ۳۲۰۰۰ سالمند نیازمند به درمان کمتر فوت می‌کنند.

Yusuke Tsugawa ،سرپرست نویسندگان این تحقیق، از دانشگاه هاروارد می‌گوید: این مقدار تفاوت در میزان مرگ ومیر ما را متعجب کرد. به نظر می‌رسد جنسیت پزشک برای بیماران بدحال به طور به خصوصی قابل توجه است. این یافته ها به این نکته اشاره می‌کند که شاید پتانسیل‌های متفاوت در تمرین الگوها بین پزشکان زن و مرد پیامدهای مهم کلینیکی داشته باشد.

گروه، اطلاعات مربوط به بیش از یک و نیم میلیون نفر که از خدمات درمانی استفاده کرده‌اند را بررسی کردند. (۶۲۰۰۰ مرد و ۹۶۰۰۰ زن) که تمامی این افراد بالای ۶۵ سال داشته و در بیمارستان بستری شده بودند. آن‌ها طی سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۴ هم توسط مردان و هم توسط زنان تحت درمان قرار گرفتند.(۲۰۰۰۰ زن و ۶۰۰۰۰ مرد)

در این مجموعه اطلاعات، این گروه همچنین دلایل بستری شدن بیماران و میزان وخامت حالشان را نیز مورد بررسی قرار دادند.

آن‌ها دریافتند که کسانی که توسط پزشکان زن تحت درمان قرار گرفتند بعد از ویزیت ۴ درصد کمتر زودتر از موعد مقرر فوت کردند و ۵ درصد کمتر خطر بستری مجدد آنان در بیمارستان طی ۳۰ روز بعد از ویزیت در آن ها وجود دارد.

برای بررسی بیشتر گروه مجموعه ای از داده ها را جمع‌آوری کرد و نتایج آن‌ها زمانی که براساس کارکنان حرفه‌ای مراقبت‌های بهداشتی که در درون بیمارستان‎ها کار می‌کردند و بیماران براساس شیفت کاری به پزشکان اختصاص پیدا می‌کردند نیز تغییری نکرد.

آن‌ها این سطح از تصادفی بودن را به تحقیقاتشان اضافه کردند تا از شر هر گونه شانسی که پزشکان زن ممکن بود به خاطر انتخاب شدن یا اختصاص یافتن بیماران سالم‌تر که خطر مرگ کمتری داشته باشند یا کسانی که احتمال بیشتری برای بستری مجدد دارند راحت شوند.

در حقیقت نتایجی که تغییری نکردند نشان می‌دهند که ممکن است پزشکان زن اعمال متفاوتی در مقایسه با همکاران مرد خود برای درمان بیماران  خود انجام ‌دهند؛ اگرچه هنوز مشخص نیست که این اعمال چیست.

Ashish Jha ،نویسنده ارشد، می‌گوید: شواهد بسیاری وجود دارد که زنان و مردان پزشکی را به صورت متفاوتی می‌خوانند و تمرین می‌کنند. یافته‌های ما نشان می‌دهد که این تفاوت‌ها برای سلامتی بیمار حایز اهمیت است. ما نیاز داریم تا دریابیم چرا پزشکان زن در میان بیمارانشان آمار کمتری از مرگ‌ومیر را دارند تا بیماران صرف نظر از جنسیت پزشک معالجشان بهترین نتیجه درمانی را داشته باشند.

تحقیقات پیشین نشان می‌داد که پزشکان زن در مقایسه با پزشکان مرد معمولا وفاداری  بیشتری به راهنمای کلینیکی دارند و همچنین بیشتر ارتباط بیمارمحور را برقرار می‌کنند؛ اما تحقیقات بیشتری نیاز است تا بفهمیم چه طور این تفاوت‌ها به صورت نجات زندگی‌ها نمایان می‌شود و چه فاکتورهای دیگری در این روند تاثیر دارند.

Jha  در گفتگو با Vox به Julia Belluz  گفت: من فکر می‌کنم تفاوت‌های موجود در آموزش و تمرین احتمالا نتایج بدست آمده را توضیح ‌دهد. اگر من درست فکر کنم، این خبر خوبی برای افرادی از ماست که پزشک مرد هستند؛ زیرا آنها چیزهایی هستند که ما می‌توانیم بیاموزیم.

یافته‌های این گروه خبر خوبی برای کسانی است که پزشک معالجشان زن است اما همچنین مقدار نابرابری را در سیستم مراقبت‌های بهداشتی ایالات متحده برجسته می‌کند.

پزشکان زن تنها یک سوم کل پزشکان ایالات متحده را تشکیل می‌دهند. حقیقتی که در این تحقیق در بین نسبت پزشکان زن و مرد درگیر در تحقیق نیز رعایت شده است.

فرشته باقری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید