انتشار این مقاله


انجام تمرینات ورزشی برای فشار خون بالا؟ خیلی‌ها علاقه‌ای به انجام آن ندارند

وقتی بحث پایین آوردن فشار خون می‌شود، انجام تمرینات ورزشی تقریبا آخرین کاری‌ست که افراد تمایل به انجام آن دارند.

یکی از مقالات اخیرا منتشر شده نشان میدهد، وقتی بحث پایین آوردن فشار خون می‌شود، انجام تمرینات ورزشی تقریبا آخرین کاری‌ست که افراد تمایل به انجام آن دارند.

نتایج نظرسنجی از ۱۴۰۰ نفر نشان داد که خوردن قرص یا نوشیدن چای راه حل ساده‌تری است که خیلی‌ها ترجیح میدهند.

محققان Yale این پرسش را طرح کردند که کدام روشهای درمانی به نظرتان خوشایندتر است، تنها گزینه‌ای که رای های کمتری از ورزش کردن بدست آورد، تزریق مرتب ماهیانه بود. حتی ناامیدکننده‌تر، تعدادی از پاسخ دهندگان هیچکدام از چهار روش پیشنهادی را قبول نکردند؛ حتی با وجود اینکه به آنها گفته شد میتواند یک تا پنج سال به عمر آنها بیفزاید.

نویسنده این تحقیق، دکتر Erica Spatz در این مورد میگوید “من معتقدم بسیاری از مردم برای استفاده از روشهای درمانی مادام‌العمر یا تغییر روش زندگی‌شان مردد هستند و احتمالا دلیل بسیاری از آنها برای این کار این است که فکر نمیکنند تاثیر چندانی بر روند درمان آنها داشته باشد.”

دکتر اسپاتز که استادیار قلب و عروق و یک محقق بالینی در مرکز تحقیقاتی مدرسه پزشکی ییل است افزود “من از اینکه بسیاری از افراد با اینکه میدانستند این روش درمانی ممکن است عمر آنها را افزایش دهد حاضر به قبول آن نبودند تعجب نکردم”.

بر طبق داده های حاصل از مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا (CDC):

فشار خون بالا که حدود یک سوم بزرگسالان آمریکایی را تحت تاثیر قرار داده، احتمال حمله قلبی یا سکته را افزایش میدهد. تنها شرایط نصف افرادی که فشار خون بالا دارند تحت کنترل است.

در آخرین مقاله تهیه شده، بیشتر شرکت‌کنندگان زیر ۴۵ سال سن داشتند، در حالی که سه چهارم آنها سفید پوست، ده درصد سیاه پوست،۷ درصد استرالیایی، ۸ درصد آسیایی بودند و ۳۸ درصد آنها سابقه فشار خون بالا داشتند.

۴ گزینه برای درمان فرضی فشار خون بالا در اختیار پاسخ‌دهندگان این مقاله قرار داده شد شامل، خوردن قرص، نوشیدن روزانه یک فنجان چای، انجام تمرینات یا انجام یک تزریق ماهانه. خوردن قرص محبوب‌ترین روش درمانی بود، ۷۹ درصد گفتند حاضرند در ازای یک ماه، ۹۰ در ازای یک سال و ۹۶ درصد در ازای ۵ سال زندگی بیشتر قرص بخورند.

رتبه دوم متعلق به نوشیدن چای میباشد، ۶۳ درصد پاسخ‌دهندگان در ازای یک ماه زندگی بیشتر، ۹۱ درصد در ازای یک سال بیشتر و ۹۶ درصد در ازای ۵ سال زندگی بیشتر این روش را برمیگزینند.

تمرین کردن بعدی‌ست با این درصدها که ۶۳ درصد پاسخ‌دهندگان حاضرند در ازای یک ماه زندگی بیشتر تمرین کنند، درحالی که ۸۴ درصد در ازای یک سال بیشترو ۹۳ درصد در ازای ۵ سال زندگی بیشتر.

تنها ۶۸ درصد شرکت‌کنندگان حاضر به انجام تزریق بودند. در صورتی که حاصل آن یک ماه زندگی بیشتر باشد، ۸۵ درصد برای یک سال زندگی بیشتر،۹۳ درصد در ازای ۵ سال زندگی بیشتر آنرا برمیگزینند.

اما اگر تزریق ماهیانه لازم باشد تنها ۵۱ درصد در ازای یک ماه زندگی بیشتر ، ۷۴ درصد برای یک سال بیشتر و ۸۸ درصد برای ۵ سال زندگی بیشتر حاضر به انجام آن هستند.

اسپاتز گفته که راهنمای اخیر تشخیص فشار خون بالا یک فرصت خارق‌العاده را در اختیار مراقبان سلامت قرار میدهد تا با بیماران در ارتباط باشند و روشهای درمان را به آنها پیشنهاد کنند. این همچین یک فرصت است که توضیح میدهد چرا ممکن است برخی بیماران یکی از روشهای درمان را به دیگری ترجیح دهند.

جامعه قلب‌شناسی آمریکا در این زمینه برای پیشگیری از فشار خون بالا ،انجام مداوم تمرینات ورزشی و تغییر در سایر رفتار ها همچون خوردن غذای سالم، کم کردن خوردن الکل، کنترل وزن و ترک سیگار را پیشنهاد میدهد.

Spatz همچنین میگوید “هرچه ما بیشتر از هزینه های درمان و دردسرهای تمرین روزانه و یا خوردن قرص آگاه شویم بیشتر میتوانیم با بیماران درباره روش های حل این معما بحث کنیم. من فکر میکنم ما خیلی خوب بلدیم حدس بزنیم ولی هیچوقت به دردسرهای کوچکی که ممکن است برای یک شخص مشکل بزرگی باشد حساسیت کافی نشان نمیدهیم.ما خیلی خوب بلدیم درباره عوارض جانبی صحبت کنیم ولی خیلی درباره اینکه چطور بیمار میتواند به باشگاه برود یا این برنامه را در برنامه روزانه خود قرار دهد بحث نمیکنیم.”

او همچنین در طی تحقیقاتش چندین محدودیت را بیان کرد یکی از این موارد سن پایین بسیاری از پاسخ دهندگان بود که خبر نداشتند این روشهای درمانی چقد میتواند طول عمر را افزایش دهد.

ارزش تمرین کردن را میتوان در قالب ارقام و متن هایی برای مردم نشان داد تا آنرا بهتر درک کنند.

دکتر Alon Gitig یک متخصص قلب در گروه پزشکی Mount Sinai Riverside در نیویورک موافق است که ترغیب افراد برای تمرین کردن کاری بسیار سخت است.

این تحقیق نشان میدهد که افراد بطور غریضی علاقه‌ای به انجام تمرینات ندارند،این خیلی مهم است که در اصل درباره تحرک صحبت کنیم نه الزاما انجام تمرینات ،شواهد نشان میدهد که داشتن تحرک هرچند کم باشد تاثیرات چشم‌گیری دارد.

Gitig افزود”در نظر من تعجب آورترین نتیجه حاصل از این تحقیقات این است که کمتر از ۹۰ درصد پاسخ دهندگان در ازای یک سال زندگی بیشتر حاضر به انجام مرتب تمرینات ورزشی هستند.

این بسیار سخت تر است که افراد با سن بالا را مجبور به انجام تمرینات ورزشی کنیم،پس ایجاد این عادت در سنین کمتر بسیار مهم و حیاتی است ولی افراد جوانتری که شرایط سلامتی خوبی دارند معمولا ورزش کردن را در اولویت قرار نمیدهند.

پریا پارسا


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *