انتشار این مقاله


آشنایی با روش RICE در درمان آسیب های بافت نرم

روش RICE ، درمان توسط متخصصین بهداشت برای درمان زود هنگام آسیب دیدگی استخوان یا صدمات حاد بافت نرم مانند کشش توصیه می شود. این روش می تواند برای آسیب های ورزشی، شکستگی های بسته و مشکلات دژنراتیو مفصل مفید باشد

روش RICE ، درمان توسط متخصصین بهداشت برای درمان زود هنگام آسیب دیدگی استخوان یا صدمات حاد بافت نرم مانند کشش توصیه می شود. این روش می تواند برای آسیب های ورزشی، شکستگی های بسته و مشکلات دژنراتیو مفصل مفید باشد

R.I.C.E. مخفف موارد زیر است:

  • استراحت (Rest)
  • گذاشتن یخ (Ice)
  • محکم بستن (Compression)
  • بالاتر نگهداشتن اندام مصدوم از قلب (Elevation)

هدف اصلی از  R.I.C.E. این است که درد و التهاب را در کمترین زمان ممکن درمان کند.

باید به محض بروز درد و التهاب، اقدامات لازم شروع شود و تا زمانی که علائم جزئی ناپدید نشوند یا اقدامات اساسی‌تر انجام نگیرد ادامه یابد.

در ادامه اصول اولیه R.I.C.E را بررسی خواهیم کرد

استراحت

استراحت، برای بهبودی بافت‌های آسیب دیده لازم است. تحرک و فعالیت بدون استراحت می تواند باعث تشدید آسیب و جراحت و افزایش التهاب شود. پس از آسیب دیدن ناحیه ای از بدن باید حداقل تا ۴۸ ساعت از هرگونه فعالیت اضافی خودداری کنید و بدون حرکت نگه دارید . در صورت آسیب دیدگی پا، ممکن است لازم باشد که روی پاهایتان نایستید تا وزنی بر آن وارد نشود. حتی در صورت لزوم بهتر است که از دستگاه‌های کمکی یا وسایل کمک‌ تحرک استفاده کنید تا اندام، بیشتر آسیب دیده نبیند.

یخ گذاشتن

گذاشتن یخ، برای کاهش درد و التهاب بسیار مفید است. تا دو روز بعد از آسیب دیدگی می‌توان این عمل را تکرار کرد. یخ را به مدت ۲۰ دقیقه زده و با فاصله زمانی ۱ ساعت روی ناحیه آسیب دیده قرار دهید. این عمل را ۴ تا ۸ بار می‌توانید تکرار کنید.

می‌توانید از بسته‌های ژل سرد یا کیسه‌های پلاستیکی پر از یخ استفاده کنید، اما به هیچ وجه یخ را مستقیما روی بدنتان نگذارید. بهتر است که کیسه یخ را در یک حوله بپیچید که حایلی بین پوستتان و یخ باشد. اغلب بسته‌بندی های ژل به این منظور هستند؛ زیرا دارای یک پوشش می‌باشند.

بیش از ۲۰ دقیقه یخ را روی ناحیه آسیب دیده نگه ندارید، در غیر این صورت پوستتان آسیب خواهد دید.

بعد از اینکه یخ را از روی پوستتان برداشتید صبر کنید تا پوستتان دوباره گرم شود و به دمای طبیعی‌اش برسد.

محکم بستن

با بستن مچ پا، زانو یا مچ دست آسیب دیده می‌توان التهاب را کاهش داد. بانداژهای الاستیک مانند بندهای ACE بیشترین کاربرد را دارند. چکمه‌های مخصوص، گچ‌گیری و اسپلینت‌ها می‌توانند در محکم بستن مفاصل کمک زیادی بکنند. پزشک باید در مورد توصیه‌های لازم و گزینه‌های انتخابی با شما صحبت کند.

البته لازم به ذکر است که نباید ناحیه آسیب دیده، خیلی محکم بسته شود. زیرا این کار نتیجه عکس می‌دهد و در گردش خون اختلال ایجاد می‍‌کند.

بالاتر نگهداشتن اندام مصدوم از قلب

قسمت آسیب دیده باید بالاتر از سطح قلب قرارگیرد. این عمل، یک شیب نزولی برای برگشت مایعات به قلب بوجود می‌آورد که تورم و درد را کاهش می‌دهد. بهتر است که اندام تقریبا ۶ تا ۱۰ اینچ بالاتر از قلب قرار بگیرد تا یک شیب مناسب ایجاد شود. برای انجام این کار میتوانید دراز بکشید و از بالشی برای بالا نگهداشتن اندام مصدوم استفاده کنید.

شواهد علمی این روش

بررسی مطالعات انجام شده در سال ۲۰۱۲ نشان داد که اطلاعات کافی برای اثبات درمان پیچ خوردگی مچ پا با روش RICE وجود ندارد.

بررسی سال ۲۰۱۵ همراه با هلال احمر تأیید کرد که یخ بلافاصله پس از آسیب دیدگی موثر است. با این حال، محققان دریافتند که عدم تحرک اندام مصدوم ممکن است موثر نباشد. هیچ شواهدی برای اثبات تاثیر باتر نگهداشتن یافت نشد. همچنین شواهدی مبنی بر محکم بستن مفصل در پیچ خوردگی و دررفتگی نیز مشاهده نشد.

با این حال ، روش درمانی RICE بطور گسترده و مکرر برای طیف گسترده ای از صدمات توصیه می شود.

 RICE چه نوع آسیب‌هایی را می‌تواند درمان کند؟

این روش بیشتر برای صدمات خفیف تا متوسط ​​موثر است. پزشکان معمولاً روش RICE را برای موارد زیر توصیه می کنند:

افراد غالباً با افتادن یا حرکت‌های ناگهانی، دچار دررفتگی و پیچ خوردگی می‌شوند. حرکات شدید و بلند کردن اجسام سنگین با روش اشتباه می‌تواند باعث ایجاد فشار شود.

چه موقع باید نسبت به درمان پزشکی اقدام کرد؟

اغلب اوقات، افراد با اینکه دچار آسیب شدید شده‌اند اما با این تفکر که به مرور زمان بهبود می‌یابد اقدام خاصی انجام نمی‌دهد. روش R.I.C.E بسیاری از صدمات حاد و شایع را می‌تواند همراه با داروهای ضد درد درمان کند.

اگر درد و التهاب بعد از ۴۸ ساعت کاهش نیابد، باید به پزشک مراجعه کنید. در صورت شدید بودن صدمات، فوراً تحت درمان قرار بگیرید. آسیب و درد شدید دلیل بر این است که یک شکستگی، دررفتگی مفصل، التهاب طولانی مدت وجود دارد.

آسیب‌های جدی ممکن است نیاز به درمان اساسی و احتمالاً عمل جراحی داشته باشد.

چه زمانی RICE مؤثر نیست؟

این روش، برای درمان شکستگی استخوان یا آسیب‌های شدید به بافت نرم توصیه نمی شود. این موارد، ممکن است نیاز به دارو، جراحی یا فیزیوتراپی داشته باشد.

روش RICE، متداول ترین روش درمان برای آسیب‌های بافت نرم است. با این حال، همه ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی کاملاً موافق نیستند. اکثر آنها موافق استراحت یا بیحرکتی ناحیه آسیب دیده هستند. با این حال، برخی از مطالعات نشان داده‌اند که انجام برخی حرکات ورزشی می تواند مفید باشد. مثل:

  • ماساژ
  • کشش

برخی از فیزیوتراپی‌ها با گذاشتن یخ برای جلوگیری از التهاب مخالف هستند. یک مطالعه در سال ۲۰۱۴ نشان می دهد که استفاده از یخ در حقیقت می تواند در توانایی بدن اختلال ایجاد کند.

 بین سال های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۴ ، مردم ایالات متحده به طور متوسط ​​۸.۶ میلیون گزارش مربوط  به آسیب های ورزشی و تفریحی ​​را دادند. خوشبختانه همه این گزارشات جدی نبودند. تقریباً نیمی از آنها نیاز به مراجعه به پزشک داشتند. روش RICE، قادر به درمان صدمات خفیف یا متوسط ​​مثل برآمدگی، کشش و کبودی به بهترین وجه ممکن است.

اگر فردی روش RICE را امتحان کرده باشد اما شاهد بهبودی نباشد یا به این ناحیه فشار وارد شود، باید اقدامات لازم جهت مراقبت‌های پزشکی را انجام دهد. همچنین زمانی که ناحیه آسیب دیده دچار بی حسی یا تغییر شکل شود باید به پزشک مراجعه کرد.

شهرزاد واقف


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *