انتشار این مقاله


نیکوتین خطر متاستاز سرطان ریه به مغز را افزایش می دهد

در بین افرادی که شایع ترین نوع سرطان ریه را دارند ، تا ۴۰٪ دچار تومورهای متاستاتیک مغز می شوند که میانگین بقای آنها کمتر از شش ماه است. اما دلیل این که چرا سرطان ریه اینچنین در مغز گسترش می یابد ،  تا الان درک نشده است. اکنون دانشمندان دانشکده پزشکی Wake Forest دریافته […]

در بین افرادی که شایع ترین نوع سرطان ریه را دارند ، تا ۴۰٪ دچار تومورهای متاستاتیک مغز می شوند که میانگین بقای آنها کمتر از شش ماه است.

اما دلیل این که چرا سرطان ریه اینچنین در مغز گسترش می یابد ،  تا الان درک نشده است. اکنون دانشمندان دانشکده پزشکی Wake Forest دریافته اند که نیکوتین ، یک ماده شیمیایی غیر سرطان زا که در تنباکو یافت می شود ، در واقع باعث گسترش یا متاستاز سلول های سرطانی ریه به مغز می شود. 

کونوسوکه واتابه استاد زیست شناسی سرطان در دانشکده پزشکی ویک فارست گفت: “بر اساس یافته های ما ، ما فکر نمی کنیم که استفاده تز محصولات جایگزین نیکوتین امن ترین راه برای مبتلایان به سرطان ریه باشد.” 

در این مطالعه ، که در ژورنال طب تجربی منتشر شده است ، تیم واتاب ابتدا ۲۸۱ بیمار مبتلا به سرطان ریه را مورد بررسی قرار دادند و دریافتند که افراد سیگاری به میزان قابل توجهی میزان شیوع بالاتری از سرطان مغز را نشان می دهند. 

سپس محققان با استفاده از یک مدل موش ،مشاهده کردند که نیکوتین با عبور از سد خونی مغزی سلول های میکروگلیا را تغییر داده و به جای اینکه مانع رشد تومور شوند باعث پیشرفت تومور می شوند.

واتاب و همكاران آنگاه به دنبال داروهایی بودند كه بتوانند تأثیرات نیكوتین را معكوس كنند و در این بین پارتنولید را شناسایی کردند ، یك ماده طبیعی كه در گیاه دارویی few feverوجود دارد ، كه متاستاز مغزی ناشی از نیكوتین را در موشها مسدود می كند.

از آنجا که سالها از این گیاه استفاده شده و از این نظر ایمن هستند ، واتاب معتقد است که ممکن است پارتنولید یک روش جدید برای مبارزه با متاستاز مغزی بخصوص برای بیمارانی که سیگاری اند یا هنوز سیگار می کشند فراهم کند.

در حال حاضر ، تنها درمان این بیماری ویرانگر ، پرتودرمانی است. “واتاب گفت:” داروهای شیمی درمانی سنتی نمی توانند از سد خونی مغزی عبور کنند ، اما پارتنولید می تواند ، و بنابراین نوید را به عنوان یک درمان یا احتمالاً حتی راهی برای جلوگیری از متاستاز به مغز را به ما می دهد” واتاب گفت که امیدوار است با دانشکده انکولوژیست در دانشکده پزشکی ویک فارست ، همکاری کند تا در آینده نزدیک یک آزمایش بالینی برای آزمایش پارتنولید ایجاد کند.

پانیذ اسکندری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید