انتشار این مقاله


پاداش مناسب؛حافظه بهتر

از نظر تجربی ، منطقی به نظر می رسد که دریافت پاداش می تواند خاطرات مرتبط با آن اتفاق را بهبود بخشد. اما مکانیسم های مغز در محل کار چیست و چگونه می توانیم از آنها برای بهینه سازی ظرفیت حافظه خود بهره برداری کنیم؟ تأثیر مثبت پاداش بر حافظه یک پدیده شناخته شده است.اما […]

از نظر تجربی ، منطقی به نظر می رسد که دریافت پاداش می تواند خاطرات مرتبط با آن اتفاق را بهبود بخشد. اما مکانیسم های مغز در محل کار چیست و چگونه می توانیم از آنها برای بهینه سازی ظرفیت حافظه خود بهره برداری کنیم؟

تأثیر مثبت پاداش بر حافظه یک پدیده شناخته شده است.اما درک این مکانیسم با نگاه به دو جنبه مهم: آیا اثر با گذشت زمان دوام می آورد و انباشت پاداش چه نقشی دارد

دانشمندان برای پاسخ به این سؤالات ، با استفاده از تصویربرداری رزونانس مغناطیسی عملکردی ، یک تکنیک تصویربرداری را انجام داده اند که امکان مشاهده واقعی مغز در عمل را فراهم می کند. از حدود ۳۰ فرد سالم خواسته شد ارتباط بین اشیاء و افراد را به یاد بیاورند. هر پاسخ صحیح با امتیاز مثبت همراه بود و هر پاسخ نادرست با امتیازهای منفی (سپس امتیازها به پول تبدیل می شدند). بیست دقیقه بعد از افراد خواسته شد تا گروه های خود را بازیابی کنند تا امتیاز دیگری کسب کنند.

بر خلاف تصور ، بهترین نتایج با پاداش های بیشتر حاصل نمی شد ، نقطه ای که سوژه ها باید بیشترین انگیزه را داشته باشند. ” سوفی شوارتز توضیح می دهد: “مغز ما برای ایجاد انگیزه به ما نیاز به پاداش دارد ، اما همچنین نیازمند چالش هم است.” یعنی اگر کار خیلی راحت باشد ، انگیزه به همان سرعت کاهش می یابد و این توانایی ما در رمزگذاری اطلاعات را تحت تأثیر قرار می دهد. تصور کنید قرار است انواعی از توت ها را در جنگل انتخاب کنید: اگر آنها همه جا وجود داشته باشند ، لازم نیست به یاد داشته باشید که در کجا می توانید کدام نوع  را پیدا کنید. اگر فقط تعداد معدودی وجود داشته باشدچند توت ما را سیر  نمی کند پس مجبور می شویم بیشتر تلاش کنیم تا توت بیشتری بیابیم یعنی اگر خوشه انواع توت ها در سراسر جنگل پراکنده باشند ، به یاد آوردن محل دقیق آنها به ما این امکان را می دهد تا در مدت زمان کوتاهی انتخاب بیشتری داشته باشی .

در مغز ، حافظه در درجه اول توسط هیپوکامپ ، ناحیه ای از مغز انجام می شود که وظیفه رمزگذاری و ذخیره خاطرات را بر عهده دارد. با این وجود ، هنگامی که یک پاداش درگیر می شود ، منطقه دیگری فعال می شود ، منطقه تگمنتال شکمی که در سیستم پاداش دخیل است و مسئول آزادسازی دوپامین مربوط به رضایت از دریافت پاداش است. کریستوفر آبرگ توضیح می دهد: “این گفتگو بین این دو حوزه مغزی است که به حفظ انگیزه ، بهبود یادگیری و تحکیم خاطرات حتی با گذشت زمان کمک می کند.” این آزمایش نشان دهنده اهمیت انگیزه در حافظه و یادگیری و تعادلی است که که باید ایجاد شود. این دروس به خصوص در محیط مدرسه با ایده ایجاد زمینه های یادگیری که این انگیزه را با توجه به نیاز کودکان تقویت می کند بسیار مفید است.

پانیذ اسکندری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید