انتشار این مقاله


سندروم چارلز بونت

سندروم چارلز بونت یک واکنش جبرانی مغز در افراد نابیناست، نه یک بیماری روانی!

سندروم چارلز بونت یا CBS اختلال شایعی است که در افرادی که بینایی خود را از دست داده‌اند، دیده می‌شود. این سندروم باعث می‌شود تا افراد نا‌بینا، چیز‌هایی را ببینند که در واقعیت وجود ندارند. به گفته‌ی پزشکان، این سندروم منشأ روانی یا عصبی ندارد و نوعی توهم در افراد نا‌بیناست.

علت اصلی سندروم چارلز بونت، واکنش مغز در برابر از دست دادن بینایی است. چند هفته بعد از بروز اختلالات بینایی، CBS رخ می‌دهد که در صورت کوری کامل، این سندروم نیز رو به وخامت می‌گذارد. محققان مرکز افتالمولوژی اعلام کردند در صورتی که چشم بتواند اطلاعات محیط اطراف را دریافت کند، مانع توهمات ذهنی می‌گردد. اگر مغز نتواند اطلاعات کافی را از چشم بدست آورد، شروع به تولید تصاویر جدید کرده یا تصاویر ذخیره شده را به شکل واقعیت به فرد نا‌بینا القا می‌کند.


مقاله‌ی مرتبط: چگونه مغز افراد نابینا برای بهبود حس‌های دیگر دوباره سازماندهی می‌شود؟


تشخیص سندروم چارلز بونت

اگر به دلیل ضعف چشم هر گونه توهم و خیال به سراغ فرد بیاید، باید به پزشک مراجعه کند. آزمایش اختصاصی برای تشخیص CBS وجود ندارد، اما پزشک می‌تواند با بررسی علائم، آن را از سایر بیماری‌های روانی و آلزایمر تمییز دهد. علائم CBS فقط مربوط به حس بینایی است و صدا‌های اضافی یا بو‌ها را شامل نمی‌شود. افرادی که به این سندروم مبتلا هستند، معمولا خودشان می‌دانند چیزی که می‌بینند، در واقع ساخته‌ی ذهن آن‌هاست. انواع توهماتی که در CBS بروز می‌کند عبارتند از:

  • اشکال ساده و نقاط رنگی
  • الگو‌های ساده
  • جزئیات تصاویر انسان، حیوان، منظره و ساختمان

کنار آمدن با توهمات

احساس نگرانی یا ترس به هنگام دیدن چنین توهماتی نرمال است، آنچه اهمیت دارد، عدم آسیب مغز در CBS می‌باشد. توهم و خیال در مراحل اولیه‌ی سندروم چارلز بونت به مراتب بیشتر است. با گذشت زمانی نسبتاً طولانی، مغز به شرایط موجود عادت کرده و توهم کمتر می‌شود.

درمان CBS

درمان خاصی برای CBS وجود ندارد و گذشت زمان بهترین راه برای کاهش علائم آن می‌باشد. در برخی موارد، برای جلوگیری از افسردگی و اضطراب افراد مبتلا، دارو‌هایی تجویز می‌شود. این دارو‌ها برای کسانی که جنون و صرع دارند توصیه می‌شود که با عوارض جانبی شدیدی همراه است. بعضی از دارو‌ها می‌توانند علائم CBS را در سنین بالاتر شدید کنند که در این مورد لازم است پزشکان محدودیت مصرف این دارو‌ها را توصیه کند.

ماریا معمارزاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید