انتشار این مقاله


تفاوت بین استرس خوب و استرس بد چیست؟

در این مقاله دو استرس خوب و بد را مقایسه میکنیم و راهکارهایی برای کنترل آن ارائه میدهیم.

زمانی که از استرس صحبت میشود معمولا زمان هایی در ذهن تداعی میشود که شرایطی موجب ایجاد ترس در ما شده، تپش قلبمان بالا رفته، کف دست عرق کرده و گاها احساس ضعف میکنیم. شاید تا به حال مفهوم استرس خوب را نشنیده باشید. در این مقاله دو استرس خوب و بد را مقایسه میکنیم و راهکارهایی برای کنترل آن ارائه میدهیم.

در واقع استرس همان چیزی است که موجب تغییر هموستاز میشود. زمانی که شما دچار استرس میشوید بدن در تلاش برای برقراری تعادل درونی است در این زمان بدن سعی دارد خود را با تغییرات محیطی وفق دهد و از این رو شما دچار استرس میشوید.

به عنوان مثال ، هنگام سریع دویدن ، ماهیچه های شما برای کار به اکسیژن بیشتری احتیاج دارند ، بنابراین مغز باعث می شود عضلات موجود در سینه سریعتر کار کنند تا منبع اکسیژن را حفظ کنند و در نهایت به هموستاز برسند.

در زمان استرس بدن آدرنالین ترشح میکند. هورمون آدرنالین موجب افزایش متابولیسم و افزایش تحرکات میشود. شما میتوانید از این وضعیت به گونه ای دیگر و به نفع خود استفاده کنید یعنی  با این میزان آدرنالین شما سریع تر فکر میکنید و سریعتر عمل میکنید.

استرس خوب چیست؟

استرس خوب زمان کوتاه تری شما را درگیر میکند. مثلا زمانی که میخواهید فرد جدیدی را ملاقات کنید و یا قرار به انجام کار بزرگی باشید. از دید روانشناسان این استرس موجب ایجاد هیجان میشود، ضربان قلبتان بالا میرود و موجب تحرکات معده و افزایش تعریق میشود.شاید این استرس را با نام دیگر مثل یوسترس شنیده باشید.

معمولا پشت این استرس هیچ عامل تهدید کننده و یا ترس واقعی وجود ندارد. این نوع از استرس ناشی از چالش ها و تغییرات مثبت زندگی است و موحب رشد توانایی ها و توسعه فردی میشود.نوع دیگر از استرس مثبت استرس حاد است و معمولا هیجان را به دنبال دارد.

برای استرس حاد میتوان مثالی مانند شنیدن صدای بلند و ترس شما را عنوان کرد. در این نوع از استرس مردمک چشم گشاد، ضربان قلب بالاتر، شنوایی بیشتر و عضلات منقبض تر میشوند. در این زمان بدن به دنبال تعادل هورمونی است و بدن خود را در حالت آماده نگه میدارد. این نوع از استرس به واسطه حفاظت ما از عوامل تهدید کننده از نوع خوب است.

استرس

استرس بد چیست؟

زمانی که استرس شما مدت زمان بیشتر مثلا برای چند ساعت طول بکشد دیگر این استرس خوب نیست و اثرات بدی بر شما میگذارد. زمانی که بدن در طولانی مدت در معرض تنش و استرس باشد شما دچار استرس مزمن شده اید و میزان ترشح آدرنالین به حد زیادی رسیده است.

زمانی که آدرنالین بیش از حد ترشح شود قدرت فکر کردن و تصمیم گیری از شما گرفته میشود و شما  به صورت خودآگاه و ناخودآگاه  بدن را دچار ترس و اضطراب میکنید و این بر بدن شما عوارض زیادی وارد میکند.

برخی اثرات استرس مزمن عبارتنداز:

گاهی شرایط محیطی و زندگی دائما شمارا در معرض استرس قرار میدهد این کار تعادل بدنی شما را از بین میبرد  و بدن نمیتواند هموستاز را ایجاد کند . شرایطی همچون نداشتن امنیت شغلی  و یا روابط احساسی و خانوادگی  ناپایدار شما را دائما از حالت طبیعی خارج میکند و در شایط استرس مزمن قرار میدهد.

آیا استرس بد می تواند به استرس خوب تبدیل شود؟

استرس خوب زمانی که دلیل منطقی برای آن وجود نداشته باشد به مرور زمان به استرس بد تبدیل میشود و از سوی دیگر زمانی که نگرش خود را به عامل استرس زا تغییر دهید استرس بد نیز به استرس خوب تبدیل میشود. راهکارهای از بین بردن استرس بد در زندگی عبارتند از:

۱-دیدگاه خود را نسبت به هر آنچه که اتفاق می افتد تغییر دهید. برای مثال اگر از صحبت کردن در جمع میترسید درک خود را از شرایط تغیر دهید و با تمرین سعی کنید بر این استرس پیروز شوید.

۲-درصورتی که یک شرایط محیطی همچون شغل و یا یک رابطه عاطفی موجب بروز استرس در شما میشود آن را تغییر دهید و به آن خاتمه دهید.

۳-سعی کنید انرژی مثبت بیشتری داشته باشید و به دیگران نیز این انرژی را بدهید. بیشتر لبخند بزنید و زمانی را به خود اختصاص دهید.

۴-برنامه های روزانه خود را تغییر دهید و سرگرمی های جدید را به برنامه خود اضافه کنید. برای مثال یادگیری حرفه ای جدید به شما کمک میکند تا از عوامل اسرتس زا دور شوید.

۵-ورزش را جز اصلی برنامه زندگی خود قراردهید. ورزش موجب آرامش عضلانی و روحی میشود و با بهبود کیفیت خواب شما را از استرس دور نگه میدارد.

۶-عوامل استرس زای منفی را  از خود دور نگه دارید . در مقابل آن استرس های مثبت به شما در جهت توسعه و رشد فردی کمک زیادی میکند.

۷-سعی کنید به خودآگاهی برسید و در هنگام استرس خود را ارزیابی کنید تا بتوانید تفاوت استرس خوب و بد را بشناسید و بتوانید آن را کنترل کنید.

نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *