انتشار این مقاله


سرطان و مصرف چربی‌ها

مطالعه ای که که قسمتی از هزینه آن را موسسه خیریه UK charity worldwide Cancer research تامین کرد و توسط پروفسور Salvador Aznar Benitah در انستیتو Research in Barcelona هدایت شد.برای اولین بار پروتئنی روی سلول های سرطانی را شناسایی کردند که قابلیت متاستاز یافتن را ایجادمی کند و این پروتئین CD36 نام دارد.CD36 در […]

مطالعه ای که که قسمتی از هزینه آن را موسسه خیریه UK charity worldwide Cancer research تامین کرد و توسط پروفسور Salvador Aznar Benitah در انستیتو Research in Barcelona هدایت شد.برای اولین بار پروتئنی روی سلول های سرطانی را شناسایی کردند که قابلیت متاستاز یافتن را ایجادمی کند و این پروتئین CD36 نام دارد.CD36 در غشای سلول های توموری یافت می شود و مسئول برداشت اسید های پرب توسط سلول است.این فعالیت خاص CD36 که وابسته به اسید های چرب است به ما توانایی تشخیص سلول هایی که شروع به متاستاز کردند را از ما بقی سلول های توموری را می دهد و این مطالعات در ژورنال Nature منتشر شده اند.

سرطان اغلب زمانی که شروع به متاستاز می کند کشنده است و موفقیت دردرمان آن بسیار سخت است.دانشمندان سراسر جهان در حال تلاش برای متوجه شدن علت این پدیده و متوقف کردن آن هستند.

تیم پروفسور Benitah’s متوجه شده اند که پروتئین CD36  فقط در بیمارانی با نوع خاصی از سرطان گسترش یافته مانند دهان ،ملانوما ،تخمدان ، مثانه ،ریه و سینه دیده می شود .برای متوجه شدن نقش این نوع پروتئین آن ها پروتئین CD36  را به سلول های سرطانی غیر متاستاز یافته اضافه کردند و نتیجه این عمل متاستاز یافتن این سلول ها بودند .

بر طبق گفته های پروفسور Benitah رییس بخش سلول های بنیادی و آزمایشگاه سرطان در IRB ” اگرچه این مسئله را در تمام انواع سرطان تست نکرده ایم اما می توان پروتئین CD36 را به عنوان مارکر عمومی سلول های متستاز یافته در نظر گرفت “

“ما انتظار داریم که این مطالعات ناثیر زیادی بر جامعه علمی داشته باشد و باعث پیشرفت های بیشتری در زمینه متاستاز سرطان شود ، ما امیدواریم که از پروتئین CD3  بتوان به عنوان یک عامل ضد متاستاز استفاده کرد”

سپس محققان به بررسی اثرات جذب پربی بر سرطان پرداختند. آن ها از موش هایی با رژیم غذایی غنی از چربی استفاده کردند و در آن ها سلول های  نوع خاصی از سرطان دهانی انسانی  را انتقال دادند و نتیجه این آزمایش این بود که موش های با رژیم غذایی پر چربی ۵۰ درصد بیشتر از دیگر موش ها سرطان متاستاز یافته داشتند.

آن ها این آزمایش را با نوع خاصی از اسید ها چرب اشباع ادامه دادند که پالمیتیک اسید نامیده می شد- جز اصلی از چربی های حیوانی و گیاهی که به مقدار زیاد در روغن پالم وجود دارد

محققان تومور های دهانی انسانی را با پالمیتیک اسید پروراندند و سپس آن ها را به موش هایی با رژیم غذایی استاندارد انتقال دادند . محققان مشاهده کردند که متاستاز سلول های سرطانی در موش های  با پروتئینCD36 زمانی که با پالمیتیک اسید تغذیه نیافتند به نصف کاهش یافت.

“در موش هایی که به آن ها سلول های تومور انسانی اضافه شده بود. ارتباط مستقیمی بین جذب چربی و افزایش متاستاز سلول های سرطانی یافت شد و مطالعات بیشتری برای شفاف سازی بیشتر این رابطه نیاز است . علاوه بر این ها در کشور های صنعتی افزایشی هشدار دعنده در مصرف پربی ها و قند ها وجود دارد.” پروفسور Banitah هشدار می دهد.

“چربی برای عملکرد سلول های ما ضروری است اما مصرف کنترل نشده آن اثرات سوئی بر سلامتی دارد، همانطور که در بعضی تومورها مانند سرطان کولون دیده می شود.

با استفاده از موش ها و سلول های توموری دهان انسان محققان متوجه شدند که با بلاک کردن CD36  می توان به طور کامل از متاستاز سرطان جلوگیری کرد.  در موش هایی با سلول های توموری متاستاز یافته ، استفاده از آنتی بادی های بلاک کننده این پروتئین سبب از بین بردن این سلول ها در۲۰ درصد موش ها و در مابقی سبب کاهش  ۸۰ تا ۹۰ درصدی متاستاز و کاهش سایزشان می شود و این دستاورد ها با کمترین اثرات جانبی به دست آمده است.

اکنون محققان در حال تلاش برای کشف آنتی بادی ای که مناسب برای درمان گستره ای از سرطان ها باشد هستند.

دکتر Lara Bennett مدیر علوم ارتباطی در انستیتو Worldwide Cancer Research می گوید :”ما پروفسور Benitah’s را برای سال ها پشتیبانی کرده ایم تا این نتیجه فوق العاده را به دست آوریم و از آنتی بادی به عنوان یک  درمان برای انواع  سرطان ها استفاده کنیم “

ثمین علی حسینی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید