انتشار این مقاله


راهنمای کامل عمل اسلیو معده : نحوه عمل، عوارض و مراقبت‌های بعد از آن

عمل اسلیو معده یکی از راهکارهای درمانی چاقی به شمار می رود. در این جراحی بخشی از معده حذف می شود تا با کاهش غذای دریافتی و تغییر هورمون ها باعث لاغری شود.

دیدگاه کلی

عمل اسلیو معده که با عنوان عمل اسلیو عمودی هم شناخته می شود یکی از جراحی های کاهش وزن است. یکی از روش های این عمل لاپاروسکوپی است که در آن بوسیله تعدادی برش کوچک ابزار هایی را وارد شکم می کنند. در اسلیو معده حدودا ۸۰ درصد از حجم معده حذف می شود به طوری که در نهایت یک معده لوله ای شکل باقی می ماند.

لاغر شدن پس از اسلیو معده نتیجه کاهش حجم معده و در نهایت کاهش غذای دریافتی است و علاوه بر این تغییرات هورمونی بوجود آمده نیز تاثیر گذار هستند. این عمل به هیچ وجه مقدار جذب غذا را کاهش نمی دهد زیرا همان طور که در ادامه خواهیم گفت؛ هیچ بخش از روده حذف نخواهد شد. تغییرات حاصل شده، علاوه بر مقابله با اضافه وزن از عوارض دیگر آن مانند افزایش فشار  خون و بیماری های قلبی نیز جلوگیری می کنند.

عمل اسلیو معده برای چه انجام می شود؟

هدف اصلی از انجام این عمل کاهش وزن اضافی و به دنبال آن رفع عوارض ناشی از اضافه وزن است. عوارضی مانند:

عمل اسلیو معده معمولا پس از تلاش شما برای کاهش وزن بوسیله ورزش و رژیم غذایی انجام خواهد شد.

به طور کلی، در صورتی اسلیو معده می تواند برای شما یک روش مناسب باشد که:

  • توده بدنی شما(BMI) چهل یا بیش تر باشد (چاقی شدید).
  • اگر BMI شما حدود ۳۵ تا ۳۹.۹ است(چاقی) و بیماری های مربوط به بالا بودن وزن مانند دیابت نوع ۲، فشارخون و آپنه انسدادی هنگام خواب دارید.
  • در صورتی که BMI شما ۳۰ تا ۳۴ است ولی مشکلات بسیار جدی مرتبط با وزن دارید.

در شرایطی نیز جراحان در هنگام عمل بایپس معده، به علت بزرگی کبد یا وجود یک زخم گسترده متوجه پر خطر بودن ادامه عمل می شوند و عمل اسلیو معده را جایگزین آن می کنند. در بیمارانی که به دلیل بیماری های مرتبط با اضافه وزن عمل اسلیو معده را انجام داده اند، پس از بر طرف شدن این بیماری ها می توانند حدود ۱۲ تا ۱۸ ماه بعد عمل بایپس معده را داشته باشند.

علاوه بر این شما ممکن است بخواهید پس از اسلیو معده سبک زندگی سالم تری را دنبال کنید. در این صورت نیاز است به طور منظم برنامه هایی برای ارزیابی رژیم غذایی، عادت های زندگی و شرایط درمانی را داشته باشید.

خطرات

عمل اسلیو معده مانند هر عمل دیگری خطرات خاص خودش را دارد.

خطرات ناشی از اسلیو معده شامل:

  • خونریزی بیش از حد
  • عفونت
  • واکنش منفی نسبت به بیهوشی
  • لخته های خونی
  • مشکلات ریوی- تنفسی
  • نشت محتویات معده از محل برش

با وجود خطرات زیر، این مشکلات تنها در کمتر از یک درصد از مواقع اتفاق می افتد.

عوارض طولانی تر جراحی اسلیو معده شامل:

در موارد بسیار نادر، اسلیو معده ممکن است کشنده باشد.

چگونه برای اسلیو معده آماده شوم؟

در صورت راهگشا بودن عمل اسلیو معده برای شما، ممکن است نیاز باشد تعدادی تست آزمایشگاهی را بگذرانید.

غذا و داروهای مصرفی

پیش از عمل لیستی از داروها، ویتامین ها، مکمل های معدنی، گیاهی یا رژیمی که مصرف می کنید به پزشک خود تحویل دهید. در این صورت ممکن است نیاز باشد مصرف تعدادی از آن ها را قطع کنید.

اگر داروهای رقیق کننده خون مصرف می کنید؛ به پزشک خود اطلاع دهید. این داروها می توانند اختلالاتی در روند انعقاد و خونریزی ایجاد کنند. در نتیجه پزشک برنامه مصرفی شما را تغییر خواهد داد.

در صورتی که دیابت دارید و انسولین مصرف می کنید با پزشک برای دریافت دستورالعمل های جدید ادامه مصرف مشورت کنید.

اقدامات احتیاطی دیگر

شما باید فعالیت بدنی منظم را آغاز کنید. در صورت مصرف تنباکو، از ۱۲ هفته قبل از عمل مصرف آن را کاملا قطع کنید. زیرا ممکن پیش از عمل نیکوتین خون شما را بسنجند.

اگر فکر می کنید پس از جراحی نیاز به کمک اطرافیانتان دارید؛ در مورد مراقبت های بعد از عمل هم برنامه ریزی کنید. این موضوع را در نظر داشته باشید:” افرادی که اسلیو معده انجام می دهند معمولا تا ۴ هفته نمی توانند به کار برگردند”.

چه چیزی در انتظارم است؟

پیش از عمل

این عمل در بیمارستان صورت می گیرد و پیش از عمل لازم است گان بپوشید. اسلیو معده بوسیله بیهوشی انجام می شود پس در طی آن کاملا ناآگاه خواهید بود. هم چنین پس از عمل هم تنها نیاز است ۱ یا ۲ شب در بیمارستان بمانید.

در طی عمل

ویژگی های عمل به شرایط شما و امکانات بیمارستان و مهارت پزشک بستگی دارد. در برخی از جراحی های اسلیو، برش بزرگی بر روی شکم زده می شود؛ اما در اغلب اوقات این عمل به صورت لاپاراسکوپی انجام می شود که در آن تعدادی ابزار با برش های کوچکی که بر روی قسمت بالایی شکم زده می شود.

در عمل اسلیو معده به روش لاپاراسکوپی[۱]، تعداد ۵ یا ۶ عدد برش کوچک بر روی شکم زده می شود. پس از حذف ۷۵ درصد از معده تنها یک بخش لوله ای شکل از آن باقی می ماند. همچنین هیچ بخشی از روده حذف نمی شود.

جراح با استفاده از منگنه های آهنی یک تاخوردگی باریک عمودی بر روی معده می سازد و قسمت بزرگ تر و انحنا دار آن را می برد. این عمل معمولا ۱ تا ۲ ساعت زمان می برد و پس از آن در اتاق ریکاوری به هوش خواهید آمد که در آنجا وضعیت شما توسط تیم درمان بررسی می شود.

عمل اسلیو معده
عمل اسلیو معده

پس از عمل

پس از جراحی اسلیو معده، تا هفت روز، رژیم غذایی شما شامل غذا های بدون شکر و مایعات غیر گاز دار خواهد بود. سپس تا هفته سوم می توانید از غذاهایی به شکل پوره استفاده کنید و در نهایت پس از هفته چهارم رژیم غذایی شما می تواند به حالت عادی برگردد. هم چنین نیازاست دو بار در روز از مولتی ویتامین ها، روزی یک مرتبه مکمل کلسیم و هر ماه تزریق ویتامین B12 داشته باشید.

پس از جراحی کاهش وزن، تا چند ماه باید چک آپ های منظمی داشته باشید. برای این منظور ممکن است نیاز باشد تعدادی تست آرمایشگاهی یا آزمایش خون بدهید.

بدن شما ممکن است در پاسخ به این کاهش وزن سریع در ۳ تا ۶ ماه اول، واکنش های زیر را نشان دهد:

  • بدن درد
  • احساس خستگی؛ مانند زمانی که سرما خورده اید.
  • احساس سردی
  • خشکی پوست
  • نازک شدن مو و ریزش مو
  • تغییرات خلقی

نتایج

جراحی اسلیو معده می تواند کاهش وزن بلند مدتی را در پیش داشته باشد. مقدار کاهش وزنی که می توانید انتظار داشته باشید، با توجه به سبک زدگی شما متفاوت خواهد بود. به طور کلی؛ بسته به وزن قبل از عمل، بیماران می توانند انتظار داشته باشند در سال اول پس از عمل بین ۴۰ تا ۷۰ درصد از وزن اضافی بدن خود را از دست بدهند.

علاوه بر تاثیر این عمل بر کاهش وزن، می تواند باعث رفع مشکلات حاصل از چاقی نیز بشود. از قبیل:

عمل اسلیو معده هم چنین می تواند باعث بهبود کیفیت زندگی و توانایی شما در انجام فعالیت های روزمره شود.

در چه زمانی عمل اسلیو معده ناکارآمد می شود؟

ممکن است پس از اسلیو معده مقدار کافی وزن از دست ندهید یا پس از مدتی وزن کم شده را دوباره به دست آورید. این بازگشت وزن می تواند حاصل از تغییر ندادن سبک زندگی و سرپیچی از انجام راهکار های ارائه شده پس از عمل باشد. به عنوان مثال اگر اغلب از غذاهای پر کالری استفاده می کنید؛ انتظار کاهش وزن دلخواه را نباید داشته باشید. بنابراین برای جلوگیری از بازگشت وزن از دست رفته، نیاز است تغییرات قابل توجهی در رژیم غذایی و فعالیت های فیزیکیتان پس از عمل داشته باشید.


[۱] (laparoscopic sleeve gastrectomy (LSG

مهدیس بهمن پور


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید