انتشار این مقاله


شاخص توده‌ی بدنی (BMI) برای بزرگسالان

شاخص توده‌ی بدنی یا همان (BMI) معیاری برای سنجش تناسب اندام می‌باشد.


از جدول بالا برای تعیین قد و وزن خود استفاده کنید. نواحی سایه‌زده شده روی جدول با محدوده‌های نرمال و دارای اضافه‌ وزن برپایه‌ی شاخص توده‌ی بدنی (BMI) مطابقت دارند. در خاطر داشته باشید که این جدول فقط به عنوان یک راهنما می‌باشد نه ابزاری برای تعیین وزن ایدئال. بلکه ابزاری است برای تعیین این که آیا وزن شما خطر بیمار شدنتان را افزایش می‌دهد یا نه. افرادی که بسیار عضلانی هستند ویا بالعکس، عضله‌ی چندانی در بدن خود ندارند شاید فقط با استفاده از قد و وزنشان نتوانند BMI دقیق‌شان را تعیین نمایند. عضله نسبت به حجمی که دارد در مقایسه با چربی وزن بیشتری به خود اختصاص می‌دهد. پس شاید به همین دلیل این افراد BMI بالاتری داشته باشند. همچنین امکان دارد فردی نحیف و غیرفعال چربی بیشتری نسبت به یک فرد سالم داشته باشد.

به همین دلیل می‌توانید نسبت قد به دور مچ‌تان را اندازه بگیرید. این شاخص تعیین خواهد کرد که درشت استخوان هستید یا نازک استخوان. این عدد برای مردان بین ۹.۶ و ۱۰.۴ و برای زنان ۹.۹ و ۱۰.۹ نرمال در نظر گرفته می‌شود. هر چقدر این عدد بالاتر باشد به معنای نازک استخوان بودن می‌باشد. در اینصورت باید فرد وزنش ۱۰% زیر نرمال باشد.

برای بزرگسالان بالای ۲۰ سال و بزرگ‌تر:

  • BMIای زیر ۱۸.۵ (به رنگ سفید) دارای کسر وزن در نظر گرفته می‌شود.
  • BMIای بین ۱۸.۵ تا ۲۴.۹ (سبز) سالم در نظر گرفته می‌شود.
  • BMIای بین ۲۵ تا ۲۹.۹ (زرد) دارای اضافه وزن در نظر گرفته می‌شود.
  • BMIای بالاتر از ۳۰ (قرمز) چاق در نظر گرفته می‌شود.

کسی که BMIاش در محدوده‌ای نسبتاً وسیع تغییر می‌کند، حتی اگر اضافه یا کسری وزن هم نداشته باشد، باید برای یافتن دلیل مورد ارزیابی قرار بگیرد. برای آسیایی‌ها BMI پائین خطر محسوب می‌شود. (لازم به ذکر است که نژاد ما قفقازیست!)

تشخیص بالینی چاقی همچنین نیاز به محاسبه‌ی دور کمر و عوامل خطر دارد.

  • اگر در محدوده‌ی BMI سالم باشید و دور کمرتان پائین‌تر از میانگین باشد در همان وزن بمانید و سطح تناسب اندام، فشار خون و سطح کلسترول خود را بسنجید.
  • در مردان، دور کمر بیشتر از ۱۰۱.۶ سانتی‌متر به عنوانی خطری برای سلامتی در نظر گرفته می‌شود. این میزان برای زنان ۸۸.۹ سانتی‌متر در نظر گرفته می‌شود. در افراد آسیایی، با دور کمر کمتر مشکلات سلامتی مشاهده می‌شود. در زنان آسیایی اندازه‌ی کمر ۸۰ سانتی‌متری یا بیشتر شانس بیماری را افزایش می‌دهد. در مردان آسیایی این اندازه ۹۰ سانتی‌متر می‌باشد.
  • اگر شما در محدوده‌ی اضافه وزن (BMI بین ۲۵ تا ۲۹.۹) یا چاقی (BMI بالاتر از ۳۰) قرار دارید و اندازه‌ی دور کمرتان بیشتر از سطح میانگین است، با پزشک خود درباره‌ی خطرات موجود مشورت نمایید. دیابت نوع۲، استعمال دخانیات، فشار خون بالا، کلسترول بالا و عدم فعالیت از این عوامل خطرزا هستند. اگر دو عامل خطر یا بیشتر داشتید، احتمالاً پزشک توصیه خواهد کرد تا وزنتان را کم کنید و عادات غذایی و ورزشی خود را برای کاهش ریسک فاکتورها برای عروق خونی‌تان، مثل بیماری شریان کرونر (CAD)، بیماری شریانی محیطی (PAD) و بیماری عروق کرونری (CVD) تغییر دهید.
علی تقی‌زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *