انتشار این مقاله


الاستوگرافی تشدید مغناطیسی چیست و چه کاربردی دارد؟

الاستوگرافی تشدید مغناطیسی (MRE) یک فناوری است که تصویربرداری MRI را با ارتعاشات همراه فرکانس پایین ترکیب می کند تا نقشه الاستوگرام ایجاد کند که سفتی بافت های بدن را نشان می دهد. در حال حاضر، MRE برای تشخیص سفتی کبد ناشی از فیبروز و التهاب در بیماری مزمن کبد استفاده می شود. اما MRE […]

الاستوگرافی تشدید مغناطیسی (MRE) یک فناوری است که تصویربرداری MRI را با ارتعاشات همراه فرکانس پایین ترکیب می کند تا نقشه الاستوگرام ایجاد کند که سفتی بافت های بدن را نشان می دهد.

در حال حاضر، MRE برای تشخیص سفتی کبد ناشی از فیبروز و التهاب در بیماری مزمن کبد استفاده می شود. اما MRE نیز به عنوان روشی غیر تهاجمی برای تشخیص بیماری ها در سایر نقاط بدن مورد ارزیابی قرار می گیرد.

فناوری MRE در کلینیک مایو اختراع شد. این آزمون در آن جا و در بیش از ۱۰۰۰ مرکز دیگر در سراسر جهان در حال انجام است.

چرا انجام می شود؟

الاستوگرافی رزونانس مغناطیسی، سختی بافت کبد را در افراد مبتلا به بیماری کبد شناخته شده یا مشکوک اندازه گیری می کند. بیماری کبد می تواند باعث زخم در کبد (فیبروز) شود و این باعث افزایش سفتی بافت کبد می شود.

غالباً افراد مبتلا به فیبروز کبدی علائمی را تجربه نمی کنند. اما فیبروز کبد درمان نشده ممکن است به سیروز (فیبروز پیشرفته و اثر زخم) منجر شود، که می تواند کشنده باشد. در صورت تشخیص، غالباً فیبروز کبدی برای جلوگیری از پیشرفت و گاهی اوقات برای معکوس کردن شرایط درمان می شود.

اگر فیبروز کبدی دارید، الاستوگرافی تشدید مغناطیسی می تواند به تعیین میزان شدت بیماری کبد شما کمک کند، در بارهی نحوه ی درمان و درجه ی موفقیت درمان کمک خواهد کرد.

آزمایش های قدیمی فیبروز کبد، از یک سوزن برای استخراج نمونه (بیوپسی) از بافت کبد استفاده می کردند.

اسکن الاستوگرافی تشدید مغناطیسی چنیدین مزیت زیر را دارا می باشد:

*روشی غیر تهاجمی و به طور کلی ایمن تر از روش بیوپسی می باشد.
*در این روش، کل کبد را ارزیابی می کند، نه تنها بخشی از بافت کبدی که توسط آزمایش های غیر تهاجمی بیوپسی شده یا تصویر برداری می شود.
*این اسکن می تواند فیبروز را در مراحل اولیه نسبت به سایر روش های تصویربرداری تشخیص دهد.
*در افرادی که چاق هستند موثر است.
* می تواند به پیش بینی خطر برخی از عوارض کبدی، از جمله تجمع مایع در شکم (آسیت) کمک کند.

عوارض الاستوگرافی تشدید مغناطیسی

وجود فلز در بدن شما می تواند، خطر ایمنی قلمداد کند، یا بخشی از تصویر الاستوگرافی رزونانس مغناطیسی را تحت تأثیر قرار دهد. قبل از اسکن، در صورت وجود هرگونه دستگاه فلزی یا الکترونیکی در بدن خود به تکنسین بگویید، مانند:

پروتزهای مفصل فلزی
دریچه های قلبی مصنوعی
ضد عفونی کننده قلب قابل کاشت
ضربان ساز
گیره های فلزی
کاشت حلزون
گلوله ، شرپنل یا هر نوع قطعه فلزی دیگر
قبل ازانجام MRE، اگر فکر می کنید باردار هستید، به پزشک خود بگویید.

چگونه آماده شویم؟

قبل از انجام MRI، دستورالعمل هایی را که به شما ارائه می شود، دنبال کنید. اگر قرار است امتحان الاستوگرافی تشدید مغناطیسی کبد خود را انجام دهید، به احتمال زیاد از شما خواسته می شود که چهار ساعت قبل از آزمایش غذا نخورید، اگرچه ممکن است در این مدت آب بنوشید. شما باید همچنان به داروهای معمول خود ادامه دهید، مگر اینکه دستور دیگری داده شود.

از شما خواسته می شود که لباس خود را تغییر دهید و از برخی اشیا در حین اسکن استفاده نکنید نظیر:

پروتزها
عینک
سشوار
سمعک
جواهرات
زیر سینه بند
ساعت
کلاه گیس ها

آنچه انتظار دارید

معاینه MRE اغلب به عنوان بخشی از معاینه معمول اسکن انجام می شود. معاینه استاندارد کبد حدود ۱۵ تا ۴۵ دقیقه طول می کشد. بخش الاستوگرافی رزونانس مغناطیسی کمتر از پنج دقیقه طول می کشد.

در معاینه الاستوگرافی رزونانس مغناطیسی، بالشت مخصوصی بر روی بدن شما، بالای لباس شما قرار می گیرد. ارتعاشات با فرکانس پایین که از کبد شما عبور می کند اعمال می شود. سیستم الاستوگرافی تشدید مغناطیسی تصاویری از امواج عبور از کبد را تولید می کند و اطلاعات را پردازش می کند تا تصاویر مقطعی ایجاد شود که سفتی بافت را نشان می دهد.

نتایج

پزشک ویژه ای که برای تفسیر اسکن های MRE (رادیولوژیست) آموزش دیده است، تصاویر مربوط به اسکن شما را تجزیه و تحلیل می کند و یافته ها را به پزشک گزارش می دهد. پزشک در مورد هر یافته مهم و مراحل بعدی با شما صحبت خواهد کرد.

آزمایشات بالینی
مطالعات کلینیک مایو را آزمایش کنید که آزمایشات، مداخلات و آزمایشات جدید را به عنوان ابزاری برای پیشگیری، تشخیص، درمان یا مدیریت این بیماری انجام دهد.

سنا محمد علیزاده رامی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید