انتشار این مقاله


عمل بالون معده چگونه انجام می‌شود و چه عوارضی دارد؟

عمل بالون معده یک روش کم خطر کاهش وزن است.

عمل بالون معده یک روش کاهش وزن است که شامل قرار دادن یک بالون سیلیکونی پر از سالین در معده شماست. این امر به شما كمك می‌كند كه با محدود كردن میزان غذا خوردن و احساس سیری سریع‌تر، وزن خود را کاهش دهید.

اگر نگرانی در مورد وزن خود دارید و رژیم و ورزش برای شما مؤثر نبوده است، ممکن است روش بالون معده گزینه‌ی مناسبی باشد.

مانند سایر روش‌های کاهش وزن، یک بالون داخل چشمی نیاز به تعهد به یک سبک زندگی سالم‌تر دارد. شما باید تغییراتی دائمی در رژیم غذایی خود ایجاد کنید و به طور منظم ورزش کنید تا از موفقیت دراز مدت این روش اطمینان حاصل شود.

عمل گاستریک بالون به چه منظور انجام می‌شود؟

قرار دادن یک بالن داخل معده به شما در کاهش وزن کمک می‌کند. کاهش وزن می‌تواند خطر ابتلا به مشکلات سلامتی جدی در ارتباط با وزن را کاهش دهد، مانند:

جاگذاری بالون معده و سایر روش‌های کاهش وزن و یا جراحی‌ها معمولاً تنها پس از تلاش برای کاهش وزن با بهبود رژیم غذایی و عادت‌های ورزشی ونتیجه نگرفتن از آن روش‌ها انجام می‌شود.

چه کسانی گزینه انجام عمل بالون معده هستند؟

بالون داخل شکمی به شرطی ممکن است گزینه‎ای برای شما باشد که:

  • شاخص توده بدنی شما (BMI) بین ۳۰ تا ۴۰ است.
  • مایل به متعهد شدن به تغییر در شیوه زندگی سالم، پیگیری منظم پزشکی و مشارکت در رفتار درمانی هستید.
  • جراحی قبلی معده یا مری نداشته‌اید.

بالن معده برای هر کسی که اضافه وزن دارد انتخاب مناسبی نیست. یک روند غربالگری به پزشک کمک می‌کند تا ببیند که این روش برای شما مفید است یا خیر.

در حال حاضر، ممکن است هزینه‌ی جاگذاری و یا برداشتن بالون معده تحت پوشش بیمه درمانی نباشد و بنابراین هزینه‌ی آن باید به طور آزاد پرداخت شود.

خطرات عمل بالون معده

درد و حالت تهوع کمی پس از قرار دادن یک بالون داخل معده تقریباً در حدود یک سوم افراد مبتلا رایج است. با این حال، این علائم معمولاً تنها چند روز پس از قرار دادن بالن معده ادامه می‌یابد و معمولاً با داروهای خوراکی در خانه قابل درمان هستند.

اگرچه نادر است ولی عوارض جانبی جدی ممکن است پس از قرار دادن بالون معده رخ دهد. در صورت بروز تهوع، استفراغ و درد شکم هر زمان بعد از عمل فوراً با پزشک خود تماس بگیرید.

خطر بالقوه شامل تورم بالن است. اگر بالون از بین برود، این خطر نیز وجود دارد که بتواند از طریق دستگاه گوارش شما حرکت کند. این امر می‌تواند باعث انسداد شود که ممکن است نیاز به یک روش اضافی یا جراحی برای برداشتن بالن داشته باشد.

سایر خطرات احتمالی شامل آلودگی بیش از حد، پانکراتیت حاد، زخم‌ها یا سوراخ (سوراخ شدگی) در دیواره معده است که برای رفع آن ممکن است نیاز به عمل جراحی باشد.

چگونه برای عمل بالون معده آماده شوید؟

اگر می‌خواهید یک گاستریک بالون در معده خود قرار دهید، تیم مراقبت های بهداشتی شما دستورالعمل های خاصی را در مورد نحوه آمادگی برای عمل ارائه می‌دهد. ممکن است قبل از عمل نیاز به تست‌های مختلف آزمایشگاهی داشته باشید.

ممکن است لازم باشد در زمان منتهی به این عمل، آنچه را که می‌خورید و می‌نوشید و همچنین داروهایی را که مصرف می‌کنید محدود کنید. همچنین ممکن است نیاز به شروع یک برنامه فعالیت بدنی داشته باشید.

آنچه از عمل انتظار دارید

در طول عمل

عمل بالون معده در واحد آندوسکوپی به عنوان یک عمل سرپایی و تحت بیهوشی انجام می‌شود.

نحوه گذاشتن بالون معده به این صورت است که، پزشک یک لوله نازک را که به بالون معدوی توخالی وصل است، از طریق گلو به سمت معده هدایت می‌کند. در مرحله بعد، آندوسکوپ (یک لوله انعطاف پذیر متصل به یک دوربین) را به سمت معده پیش می‌برد.. این دوربین به پزشک اجازه می‌دهد بالون را ببیند تا بتواند آن را با سالین پر کند.

این عمل حدود نیم ساعت طول می‌کشد. به طور معمول می‌توانید یک تا دو ساعت بعد از اتمام عمل به خانه بروید.

بعد از عمل

می‌توانید آغاز مصرف مقادیر کمی مایعات شفاف را از حدود شش ساعت پس از انجام عمل داشته باشید. رژیم مایعات به طور کلی تا شروع هفته دوم، و تا هنگامی که شما ب‌توانید شروع به خوردن غذاهای نرم کنید، ادامه می‌یابد. احتمالاً شما می‌توانید حدود سه هفته بعد از قرار دادن بالون معده شروع به خوردن غذای معمولی کنید.

بالن‌های داخل شکمی تا ۶ ماه در محل خود باقی مانده و با استفاده از آندوسکوپ برداشته می‌شوند. در آن زمان بسته به برنامه‌ای که شما و پزشک تعیین کرده‌اید ممکن است بالون جدیدی قرار داده شود یا خیر.

همچنین بعد از انجام عمل اغلب با اعضای تیم پزشکی مانند متخصص تغذیه و روانشناس ملاقات خواهید کرد.

نتایج

یک بالون معده می‌تواند باعث شود احساس سیری سریع‌تر از حد معمول هنگام غذا خوردن احساس کنید، و این بدان معنی است که کمتر غذا می‌خورید. یکی از دلایلی که ممکن است باعث این امر شود، این است که بالون معده سرعت خالی کردن معده را نیز کند می‌کند. دلیل دیگر ممکن است این باشد که به نظر می‌رسد بالون سطح هورمون هایی اشتها را کنترل می‌کنند، تغییر می‌دهد.

میزان وزنی که از دست می‌دهید نیز بستگی به این دارد که چقدر می‌توانید عادت‌های زندگی خود را از جمله رژیم غذایی و ورزش تغییر دهید.

براساس خلاصه ای از درمان‌های موجود در حال حاضر، از دست دادن حدود ۷٪ تا ۱۵٪ از وزن بدن در طی شش ماه پس از قرارگیری بالون معده معمولی است. به طور کلی کاهش اضافه وزن از ۳۰٪ تا ۴۷٪ متغیر است.

مانند سایر روش‌ها و جراحی‌هایی که منجر به کاهش وزن قابل توجهی می‌شوند، عمل بالون معده نیز ممکن است به بهبود یا برطرف کردن بیماری‌هایی که اغلب مربوط به اضافه وزن است، کمک کند؛ از جمله:

  • بیماری بازگشت یا رفلاکس اسید به مری
  • بیماری قلبی
  • فشار خون بالا
  • آپنه خواب انسدادی
  • استئوآرتریت (درد مفاصل)
  • کلسترول بالا
  • بیماری کبد چرب غیر الکلی (NAFLD) یا استئاتا هپاتیت غیر الکلی (NASH)

این امکان وجود دارد که بعد از هر نوع روش کاهش وزن یا جراحی، وزن قابل توجهی از دست ندهید و یا دوباره وزن گیری کنید، حتی اگر این روش به طور صحیح انجام شود. افزایش وزن در صورت عدم پیروی از تغییرات توصیه شده در سبک زندگی ممکن است رخ دهد. تغییرات سالم دائمی در رژيم غذايي بعد از بالون معده، همراه با فعالیت بدنی و ورزش منظم، برای جلوگیری از افزایش وزن ضروری است.

طوبی زینالی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید