انتشار این مقاله


انگشت چکشی چیست، چه علائمی دارد و چگونه درمان می شود؟

انگشت چکشی به نوعی تغییر شکل در انگشتان گفته می‌شود که انگشت به جای اینکه به سمت جلو خم و ‌برآمده شود، به سمت عقب و مخالف خم‌ می‌شود.

انگشت چکشی به نوعی تغییر شکل در انگشتان گفته می‌شود که انگشت به جای اینکه به سمت جلو خم و ‌برآمده شود، به سمت عقب و مخالف خم‌ می‌شود. این تغییر شکل می‌تواند هر کدام از انگشتان پا را درگیر کند، هرچندکه بیشتر اوقات انگشت دوم یا سوم پا را تحت تأثیر قرار می‌دهد. اگرچه گاهی انگشت چکشی از بدو تولد وجود دارد، اما معمولاً با گذشت زمان به دنبال آرتروز یا پوشیدن کفش‌های نامناسب مانند کفش‌هایی تنگ و پاشنه بلند ایجاد می‌شود. در بیشتر موارد عارضه انگشت چکشی قابل درمان است.

علت انگشت چشکی

انگشت شست پا متشکل از دو مفصل است که اجازه می‌دهد تا انگشت از وسط به سمت داخل خم شود. هنگامی که مفصل میانی منعطف و به سمت پایین خم می‌شود، عارضه انگشت چکشی رخ می‌دهد. دلایل عمده این عارضه عبارتند از:

  • آسیب ضربه‌ای به انگشتان
  • آرتروز
  • قوس پا به طور غیرمعمول بالا
  • پوشیدن کفش‌هایی که مناسب پا نیستند
  • سفتی رباط‌ها یا تاندون‌های پا
  • فشار از ناحیه کناری پا، طوری که انگشت شست شما به سمت انگشت دوم شما فشار وارد کند.
  • آسیب نخاع یا عصب محیطی که می‌تواند سبب شود تا انگشتان شما رو به پایین خم شوند.

عوامل خطر

برخی از عوامل خطر احتمال ابتلا به انگشت چکشی را افزایش می دهد. این عوامل شامل:
سابقه خانوادگی عارضه انگشت چکشی
پوشیدن کفش‌های تنگ یا نوک تیز
داشتن پینه یا میخچه در پا، که لایه‌های ضخیم شده ای از پوست هستند که در اثر اصطکاک طولانی مدت و مکرر ایجاد می‌شوند.

پوشیدن کفش‌های خیلی تنگ می‌تواند مفصل انگشتان شما را به حالت غیر عادی درآورد. این حالت باعث می‌شود که عضلات شما کشش نداشته باشند. استفاده از کفش‌های نامناسب در طولانی مدت خطر ابتلا به موارد زیر را افزایش می‌دهد:

  • انگشتان چکشی
  • تاول و زخم
  • پینه پا
  • میخچه

علائم انگشت چکشی

انگشت چکشی باعث ناراحتی فرد حین راه رفتن می‌شود. هنگامی که می‌خواهید به انگشت آسیب دیده یا نواحی اطراف آن را کشش یا حرکت دهید، می‌تواند باعث احساس درد شود. علائم انگشت چکشی ممکن است خفیف یا شدید باشد.

علائم خفیف:

انگشتی که به سمت داخل خم شده است.
میخچه یا پینه
مشکل در راه رفتن
عدم توانایی در خم شدن پا یا تکان دادن انگشتان پا
انگشتان پنجه مانند

علائم شدید:

در صورت بروز هر یک از این علائم، بلافاصله به جراح ارتوپدی یا پزشک خود مراجعه کنید.

تشخیص انگشت چکشی

پزشکان معمولاً انگشت چکشی را هنگام معاینه بدنی تشخیص می‌دهند. درصورتی که استخوان، عضلات یا رباط انگشتان پا آسیب دیدت باشند، ممکن است آزمایش‌های تصویربرداری مانند رادیوگرافی اشعه ایکس لازم باشد.

درمان

شدت عارضه انگشت چکشی، نوع درمان را تعیین می‌کند.
درمان غیر جراحی
گزینه‌های درمانی متنوعی برای انگشت چکشی وجود دارد. درمانی که متخصص ارتوپدی و جراح پا انتخاب می‌کند، بستگی به شدت عارضه و سایر عوامل دارد. تعدادی از اقدامات غیر جراحی‌ای که می توان انجام داد، شامل:

  • پوشاندن میخچه و پینه: پزشک می‌تواند پدهایی را که برای محافظت از میخچه در برابر تحریک طراحی شده‌اند را تجویز کند. اگر می خواهید بدون تجویز پزشک، این پد‌ها را استفاده کنید، از مصرف انواع دارویی خودداری کنید. پدهای دارویی معمولاً توصیه نمی‌شوند زیرا حاوی مقدار کمی اسیداند که می‌توانند مضر باشند. در مورد این مورد با پزشکخود مشورت کنید.

تغییر در کفش: از پوشیدن کفش‌هایی که نوک تیز اند، کفش‌های خیلی کوتاه یا کفش‌های پاشنه بلند خودداری کنید، زیرا پا را تحت فشار قرار می‌دهند. در عوض، کفش‌های راحتی و جادار با پاشنه‌های بلندتر از دو اینچ را انتخاب کنید.

دستگاه های ارتوتیک: یک دستگاه ارتوتیک تعبیه شده در کفش، به کنترل عدم تعادل عضله و تاندون کمک کند.

تزریق درمانی: از تزریق کورتیکواستروئید گاهی برای تسکین درد و التهاب ناشی از این عارضه استفاده می‌شود.

داروها: داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی خوراکی (NSAIDs) مانند ایبوپروفن می‌توانند برای کاهش درد و التهاب مفید باشند.

آتل و باند بستن: آتل یا باندهای کوچک ممکن است توسط پزشک برای ترمیم مجدد انگشت خم شده استفاده شود.

عمل انگشت چکشی:

در بعضی موارد که خمیدگی پا شدیدتر و دردناک تر شده یا وقتی زخم باز ایجاد شده است، نیاز به جراحی است.

در بیماران با عارضه انگشت چکشی که دچار پینه یا سایر ناهنجاری‌ها نیز هستند، این مشکلات همزمان درمان و اصلاح می‌شود. در انتخاب روش یا ترکیبی از روش‌های درمانی، پزشک میزان تغییر شکل، تعداد انگشتان پا درگیر، سن، سطح فعالیت و سایر عوامل را در نظر می‌گیرد. طول دوره بهبودی بسته به روش یا روش‌های انجام شده متفاوت خواهد بود.

جلوگیری از انگشت چکشی

بهترین نکته پیشگیری از انگشت چکشی پوشیدن کفش‌های مناسب است. اگر با کفش‌هایتان بیش از حد احساس راحتی می‌کنید، به فروشگاه کفش محله خود رفته و طول و عرض آن‌ها را اندازه بگیرید و به خاطر بسپارید. اگر از کفش‌های پاشنه بلند استفاده می‌کنید، ارتفاع پاشنه باید ۲ اینچ یا کمتر باشد. پوشیدن کفش‌های پاشنه بلند فشار وارده به انگشتان پا را افزایش داده و باعث خم شدن آنها می‌شود. همچنین می‌تواند باعث بروز میخچه و قوس شود.

چه انتظاراتی می‌توانید داشته باشید؟

پس از درمان علت انگشت چکشی، معمولا خود عارضه نیز برطرف می‌شود. با این وجود، گذر زمان برای معالجه می‌تواند وضعیت انگشتان اطراف آن‌ را نیز تغییر دهد زیرا انگشت چکشی آنها را نیز از موقعیت خود خارج می‌کند. بهتر است به محض تأیید تشخیص، درمان را شروع کنید.

منابع


https://www.foothealthfacts.org/conditions/hammertoe#:~:text=Hammertoe%20is%20a%20contracture%20(bending,get%20progressively%20worse%20over%20time

https://www.foothealthfacts.org/conditions/hammertoe#:~:text=Hammertoe%20is%20a%20contracture%20(bending,get%20progressively%20worse%20over%20time.
https://www.healthline.com/health/hammer-toe#outlook

معصومه طالبی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید