انتشار این مقاله


تنهایی و پیامدهای آن برای سلامتی

تنهایی هیجان انسانی جهانی است که برای هر فرد پیچیده و منحصر بفرد است. بدلیل اینکه علت مشخصی ندارد، پیش گیری و درمان این حالت روحی و ذهنی آسیب رسان میتواند بطور چشمگیری متفاوت باشد. برای مثال، کودک تنهایی که در تلاش برای دوست یابی در مدرسه است نیازهای متفاوتی نسبت به فرد بزرگتر تنهایی […]

تنهایی هیجان انسانی جهانی است که برای هر فرد پیچیده و منحصر بفرد است. بدلیل اینکه علت مشخصی ندارد، پیش گیری و درمان این حالت روحی و ذهنی آسیب رسان میتواند بطور چشمگیری متفاوت باشد.

برای مثال، کودک تنهایی که در تلاش برای دوست یابی در مدرسه است نیازهای متفاوتی نسبت به فرد بزرگتر تنهایی که همسرش اخیرا فوت کرده است دارد. به منظور درک بهتر تنهایی، نگاه نزدیکتری به اینکه دقیقا چه چیزی را ” تنهایی ” می‌نامیم انداختن، علاوه بر علل متفاوت، پیامدهای سلامتی، علائم، و درمان‌های ممکن برای تنهایی دارای اهمیت بسیار است.

تعریف تنهایی

درحالیکه تعریف تنهایی آنرا حالتی روحی و ذهنی از تفرد و تنها بودن توصیف میکند، تنهایی درحقیقت حالتی روحی و ذهنی است. تنهایی توسط محققان به‌عنوان احساس تنهایی بیش از یکبار در هفته تعریف شده است.

تنهایی باعث میشود افراد احساس تهی بودن، تنها بودن، ناخواسته و نامطلوب بودن کنند. افرادی که تنها هستند اغلب در طلب ارتباط و برخورد انسانی هستند، اما حالت روحی و ذهنی‌شان ایجاد ارتباط با دیگر افراد را مشکل و سخت میکند.

برای مثال، دانشجوی جدیدالورود دانشگاه ممکن است علی رغم احاطه شدن توسط هم اتاقی‌ها و دیگر همسالان احساس تنهایی کند. سربازی که وظیفه نظامی خود را آغاز میکند ممکن است بعد از مستقر شدن در کشوری خارجی علی رغم احاطه شدن توسط دیگر اعضای گروه احساس تنهایی کند.

دلایل تنهایی یا احساس تنهایی

عوامل همکاری کننده با تنهایی شامل متغیرهای موقعیتی، همانند انزوای فیزیکی، نقل مکان به مکانی جدید، و طلاق است. مرگ شخصی مهم ذر زتدگی فرد نیز میتواند منجر به احساس تنهایی بشود. بعلاوه، میتواند علامتی از اختلال روانشناختی همانند افسردگی باشد.

همچنین تنهایی میتواند به عوامل درونی همانند عزت نفس پایین نسبت داده شود. افرادی که فاقد اعتماد به نفس هستند اغلب بر این باورند که شایسته توجه و احترام از طرف دیگر افراد نیستند، که میتواند منجر به انزوا و تنهایی مزمن شود.

خطرات سلامتی مرتبط با تنهایی

تنهایی دارای تاثیرات منفی گسترده‌ای بر هردوی سلامت جسمی و روانی است، که شامل موارد زیر است:

  • الکلیسم و مصرف مواد
  • تغییر عملکرد مغز
  • پیشرفت بیماری آلزایمر
  • رفتار ضداجتماعی
  • بیماری قلبی-عروقی و سکته قلبی
  • کاهش حافظه و یادگیری
  • افسردگی و خودکشیIncreased stress levels
  • افزایش سطح استرس
  • تصمیم گیری ضعیف

این موارد تنها مواردی نیستند که تنهایی لطمه میزند. بزرگسالان تنها ورزش کمتری نسبت به افراد غیرتنها دارند. رژیم آنها حاوی چربی فراوان است، خواب‌شان کمتر از حد کافی است، و خستگی روزانه بیشتری را گزارش میکنند. همچنین تنهایی تنظیم فرآیند سلولی درون بدن را مختل میکند، و انسان را مستعد پیری زودرس میکند.

پژوهش‌ها چه پیشنهادی درباره تنهایی میکنند

محققان یافته‌اند که تنهایی با ازدواج، درآمد بالا، و سطح بالای تحصیلات مرتبط است. سطح بالای تنهایی با علائم سلامت جسمی، تنها زندگی کردن، شبکه‌های اجتماعی کوچک، و کیفیت پایین روابط اجتماعی مرتبط است.

دوستان نزدیک به مبارزه با تنهایی کمک میکنند

همچنین محققان پیشنهاد میدهند که تنهایی در ایالات متحده رو به افزایش و ترویج است. از سال ۱۹۸۵، شمار افراد بدون دوست نزدیک  در ایالات متحد سه برابر شده است. ظهور اینترنت و از قضا، رسانه‌های اجتماعی تا حدی در این قضیه مقصر هستند.

متخصصان بر این باورند که کمیت تعاملات اجتماعی نیست که با تنهایی مبارزه میکند، بلکه این کیفیت است که مبارزه میکند.

داشتن تنها سه یا چهار دوست نزدیک برای دفع کردن تنهایی و کاهش پیامدهای منفی مرتبط با این حالت روحی و ذهنی کافی است.

تنهایی میتواند مسری باشد

مطالعه‌ای پیشنهاد می‌کند که تنهایی ممکن است مسری باشد. در هر ۱۰سال مطالعه، محققان چگونگی گسترش تنهایی در شبکه‌های اجتماعی را مورد آژمایش قرار دادند. نتایج نشان داد افرادی که به کسی که تنهایی را تجربه میکند نزدیک بودند ۵۲% بیشتر احتمال داشت تا تنها شوند یا احساس تنهایی کنند.

نکاتی برای پیش گیری از و غلبه بر تنهایی.

بر تنهایی میتوان غلبه کرد. غلبه کردن نیازمند تلاشی آگاهانه برای ایجاد تغییر است. در طولانی مدت، ایجاد یک تغییر میتواند شما را خوشحال‌تر، سالم‌تر،  قادر به تاثیر بر اطرافیان به طریق مثبت بکند.

در زیر برخی راه‌ها برای پیش گیری از تنهایی ارائه شده است:

  • خدمات اجتماعی یا دیگر فعالیت‌هایی را که از آنها لذت میبرید در نظر بگیرید. این موقعیت‌ها فرصت‌های مناسبی را برای ملاقات افراد و جمع آوری دوستان جدید و تعاملات اجتماعی فراهم میکنند.
  • بهترین را انتظار داشته باشید. افراد تنها اغلب انتظار طرد شدن دارند، پس در عوض بر افکار و نگرش‌های مثبت در روابط اجتماعی‌تان تمرکز کنید.
  • بر پیشرفت کیفیت روابط اجتماعی تمرکز کنید. در جستجوی افرادی باشید که نگرش‌ها، علائق، و ارزش‌های مشابهی را با شما به اشتراک می گذارند.س
  • به یاد داشته باشید که تنهایی نشانه‌ای است که چیزی نیازمند تغیییر است.
  • تاثیرات تنهایی بر زندگی‌تان را درک کنید. تنهایی پیامدهای جسمی و روانی دارد.
علی مجیدآذر


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *