انتشار این مقاله


درمان و پیشگیری از سرماخورگی؛ چه روش‌هایی کارایی دارند؟

شستن دست‌ها و دریافت زینک شاید بهترین راه‌ها برای اجتناب از سرماخوردگی باشد و مسکن‌های بدون نیاز به نسخه درمان‌های پیشنهادی برای کم کردن نشانه‌ها می‌باشد. به طور میانگین در هر سال بزرگسالان دو یا سه بار به این بیماری مبتلا می‌شوند در حالی که کودکان زیر ۲ سال هر شش ماه یکبار به این […]

شستن دست‌ها و دریافت زینک شاید بهترین راه‌ها برای اجتناب از سرماخوردگی باشد و مسکن‌های بدون نیاز به نسخه درمان‌های پیشنهادی برای کم کردن نشانه‌ها می‌باشد.

به طور میانگین در هر سال بزرگسالان دو یا سه بار به این بیماری مبتلا می‌شوند در حالی که کودکان زیر ۲ سال هر شش ماه یکبار به این بیماری شایع دچار می‌شوند. واکسنی برای معالجه‌ی قطعی سرماخوردگی وجود ندارد و معمولاً چند روز برای بهبود خودبخودی آن نیاز است ولی طی این مدت بیماری آزاردهنده و ناتوان‌کننده می‌شود.

برای شناسایی بهترین راه‌ها به منظور جلوگیری از سرماخوردگی یا کاهش نشانه‌های آن، محققان بیش از ۱۵۰ تحقیق را درباره‌ی تکنیک‌های سنتی و غیرسنتی مورد بازبینی قرار دادند؛ از قرقره کردن آب گرفته تا خوردن سیر.

جلوگیری

بهترین راه برای اجتناب از سرماخوردگی نگه داشتن دست‌ها به دور از میکروب‌هاست. محققان ۶۷ آزمایش تصادفی و کنترل‌شده را در جلوگیری از سرماخوردگی مورد بازبینی قرار دادند و به این نتیجه رسیدند که شستن دست‌ها به طور منظم به همراه استفاده از ضدعفونی‌های الکلی و دستکش با بیشترین احتمال از سرماخوردگی جلوگیری می‌کنند.

مصرف زینک نیز مؤثر است. این عنصر در گوشت، حبوبات و دانه‌ها یافت می‌شود و به نظر می‌آید در کاهش تعداد سرماخوردگی‌ها در یک سال مؤثر باشد. در طی تحقیقات کودکانی که روزانه ۱۰ تا ۱۵ میلی‌گرم زینک‌سولفات دریافت می‌کردند، سرماخوردگی‌های کمتری نسبت به همسالان خود که از دارونما استفاده می‌کردند، داشتند. با این حال تاکنون دلیل زیستی برای اثبات این ادعا پیدا نشده است.

شواهدی هم وجود دارد که پروبیوتیک‌ها شاید به جلوگیری از سرماخوردگی کمک کنند. با این که انواع و ترکیب ارگانیسم‌ها در مطالعات مانند فرمول‌ها متفاوت است (برای مثال قرص‌ها یا مایعات)، مقایسه را دشوار کرده است.

تحقیق روی دیگر موارد که شامل غرغره کردن آب، خوردن سیر، ورزش کردن یا درمان‌های خانگی می‌شود شواهد واضح و کافی که این روش‌ها را مؤثر نشان دهد به وجود نیاورد.

درمان

مسکن‌هایی چون ایبوپروفن و استامینوفن در کاهش درد و تب مؤثر هستند ولی دیگر نشانه‌ها را تسکین نمی‌دهند. به نظر می‌آید ایبوپروفن در کاهش تب کودکان بهتر از استامینوفن عمل می‌کند.

استفاده از آنتی‌هیستامین‌ها در ترکیب با ضداحتقان‌ها یا داروهایی برای درد به نظر می‌آید با راه‌هایی در درمان نشانه‌های سرماخوردگی در افراد بالای ۵ سال مؤثر واقع شود.

به همین ترتیب برای اسپری‌های بینی، داروی ایپراتروپیوم شاید آبریزش بینی را کنترل کند ولی در درمان احتقان کارایی ندارد. همچنین مصرف ویتامین C و آنتی‌بیوتیک در درمان سرماخوردگی عادی تأثیری ندارد.

علی تقی‌زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید