انتشار این مقاله


چرا رطوبت موجب ناراحتی است؟

وقتی گرمای تابستان به بالاترین حد خود می‌رسد، عرق می‌تواند از تمام منافذ بدن بیرون بزند! معمولاً این فرآیند مرطوب و البته چسبناک راهی است برای بدن تا خود را از شر گرما حفظ کند ولی زمانی که هوا مرطوب و اشباع می‌شود وضع بدتر هم می‌گردد؛ جون عرق بدن جایی برای رفتن و دفع […]

وقتی گرمای تابستان به بالاترین حد خود می‌رسد، عرق می‌تواند از تمام منافذ بدن بیرون بزند! معمولاً این فرآیند مرطوب و البته چسبناک راهی است برای بدن تا خود را از شر گرما حفظ کند ولی زمانی که هوا مرطوب و اشباع می‌شود وضع بدتر هم می‌گردد؛ جون عرق بدن جایی برای رفتن و دفع شدن ندارد.

هر چه رطوبت بیشتر باشد، بخار آب بیشتری نیز در هوا موجود است و به همین ترتیب هوای گرم نیز می‌تواند نسبت به هوای سرد رطوبت بیشتری را در خود نگه دارد. با بالا رفتن رطوبت و میزان اشباع هوا، عرق قطره قطره روی پیشانی فرد می‌نشیند و نمی‌تواند بخار شده و به بدن سرما دهد؛ چون هوا پر از بخار آب است و نمی‌تواند میزان بیشتری از آن را بپذیرد.

در موقعیت‌های بسیار شدید، مثل موج‌های عظیم گرما، بدن می‌تواند بسیار با گرما درگیر شده و در افراد آسیب‌پذیر خستگی به وجود بیاید. مثلاً در افراد مسن حتی می‌تواند موحب مرگ نیز بشود.

علی تقی‌زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید