انتشار این مقاله


نانودیسک ها،راهکاری جدید برای درمان سرطان!

تحقیق درباره ی سرطان، یک ناحیه از علم پزشکی است که توجهات قابل ملاحظه ای را به سمت خود جلب کرده است . حدودا ۱۴.۵ میلیون آمریکایی با یک سابقه ی سرطانی وجود دارند و هر ساله نیز بیشتر از ۱۳ میلیون مورد جدید تخمین زده شده است. به همین دلیل جای تعجب ندارد که […]

تحقیق درباره ی سرطان، یک ناحیه از علم پزشکی است که توجهات قابل ملاحظه ای را به سمت خود جلب کرده است .

حدودا ۱۴.۵ میلیون آمریکایی با یک سابقه ی سرطانی وجود دارند و هر ساله نیز بیشتر از ۱۳ میلیون مورد جدید تخمین زده شده است. به همین دلیل جای تعجب ندارد که هوش مصنوعی نیز وارد عرصه ی درمان شده است. محققان دانشگاه میشیگان نیز از قافله عقب نمانده و یک روش درمانی پیشگامانه درمانی ارائه کرده اند که پتانسیل حذف کردن تومورها را داراست.

این تکنولوژی از دیسک های نانویی،با سایز ۱۰ نانومتر، برای فرمان دادن به بدن به منظور کشتن سلول های سرطانی استفاده می کند.

جیمز مون از دانشگاه میشیگان می گوید:

“در این روش به طور ساده ما از طریق نانو دیسک ها به سیستم ایمنی آموزش می دهیم و نتیجتا این سیستم می تواند با یک روش اختصاصی به سلول های سرطانی حمله کند و آن ها را از بین ببرد .”

هر یک از این نانو دیسک ها پر از نئوآنتی ژن ها( جهش های اختصاصی توموری) هستند که می توانند به سلول های Tکشنده ی سیستم ایمنی توانایی شناسایی از بین بردن هر نئو آنتی ژن را بدهند. این عامل دست در دست عامل های مسدود کننده ی بررسی سیستم ایمنی فعالیت می کند، که ساخت سلول

های Tکشنده را افزایش داده و یک سیستم ضد سرطان در بدن بوجود می آورد که تومورها را پاک کرده و مانع از بازگشت دوباره ی آن ها می شود .

مون در ادامه می گوید:

“ایده ی کار بر پایه ی این است که نانودیسک ها سیستم ایمنی را تحریک کرده و باعث می شوند که آن ها با روشی اختصاصی به مبارزه با سلول های سرطانی بپردازند .”

نانو دیسک ها با موفقیت بر روی موش ها تست شده اند و با حذف تومور ها در ۱۰ روز بسیار امیدوارکننده نشان دادند. ان درمان توانایی کشتن و از بین بردن تومور هایی که ۷۰ روز بعد وارد شده بودند را نیز داشت.

روی کوای سرپرست تحقیقات می گوید:

” این امر نشان می دهد که سیستم ایمنی، اطلاعات سلول های سرطانی را برای مدت طولانی به یاد داشته است.”

البته که این روش هنوز راه درازی برای انتشار عمومی در پیش دارد.محققان هنوز به آزمایشات بیشتری برروی حیوانات دیگر برای ارزیابی آن نیاز دارند. این گونه تحقیقات به زمان بسیار زیادی نیاز دارند تا هنگامی که بتوان به طور رسمی بر روی انسان آن را آزمایش کرد .

با این وجود نانو دیسک ها شانس ما جهت گسترش یک روش درمانی برای سرطان را افزایش می دهند . چند مورد از تلاش های دیگر در زمینه ی درمان سرطان عبارتند از: ارتقا جراحی با لیزر جهت حذف تومور ها ،یک واکسن که بوسیله ی چندین موسسه ی تحقیقاتی تقویت شده و تلاشی در زمینه ی DNA عوامل سرطانی و غیره

محمد مولودی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید