انتشار این مقاله


ایمپلنتی برای محافظت در مقابل ایدز

افرادی که به‌ طور مداوم در معرض ویروس HIV هستند، می‌توانند با مصرف روزانه دارویی به نام « PrEP » مخفف « pre-exposure prophylaxis »، احتمال ابتلا به AIDS را به حد بسیار زیادی کاهش دهند. با این حال مصرف روزانه این ماده به شکل قرص، شاید کمی سخت باشد. به همین خاطر دانشمندان به دنبال روشی […]

افرادی که به‌ طور مداوم در معرض ویروس HIV هستند، می‌توانند با مصرف روزانه دارویی به نام « PrEP » مخفف « pre-exposure prophylaxis »، احتمال ابتلا به AIDS را به حد بسیار زیادی کاهش دهند. با این حال مصرف روزانه این ماده به شکل قرص، شاید کمی سخت باشد. به همین خاطر دانشمندان به دنبال روشی بلند‌مدت و کم‌هزینه هستند تا به طور مداوم، این دارو را برای بدن تامین کند.

موسسه Bill and Melinda Gates مبلغ ۱۴۰ میلیون دلار در این زمینه سرمایه‌گذاری کرده و موفق به تولید ایمپلنتی شده که در زیر پوست قرار می‌گیرد و تا یک سال، به طور روزانه، دوز PrEP مورد نیاز بدن را آزاد می‌کند. این ایمپلنت با نام Medici drug delivery system به دست شرکت .Intarcia Therapeutics Inc در حال توسعه است. چون تداوم در مصرف PrEP، راز اثربخشی آن است، این ایمپلنت به مصرف‌کننده کمک می‌کند بدون نیاز به جا‌به‌جا کردن تعداد زیادی قرص، و یا ترس از فراموش کردن مصرف روزانه، دوز مورد نیاز روزانه‌اش را دریافت کند.

این ایمپلنت به خصوص می‌تواند به مردمان ساکن در جنوب صحرای آفریقا کمک‌ کننده باشد. هرچند مصرف PrEP از ابتلا به AIDS جلوگیری می‌کند، ولی بررسی‌ها‌ی مربوط به مصرف این دارو نشان میدهد تاثیر آن در مردم کشور‌های غربی به مراتب بیشتر از مردم کشور‌های آفریقایی است. نه به‌‌خاطر تفاوت‌های بیولوژیکی، بلکه به‌خاطر تفاوت‌های فرهنگی در زمینه بهداشت و رفتار‌های جنسی. فرضیه متخصصان در مورد اینکه چرا زنان ساکن در کشور‌های عقب‌مانده بیشتر در معرض ابتلا به AIDS هستند، این است که چون در اغلب این کشور‌ها، این مردان هستند که در جامعه نقش غالب را دارند، ممکن است مصرف این قرص‌ها یا استفاده از تجهیزات ضدبارداری (مانند کاندوم)، موجب مخالفت مردان شود. در‌حالی که جاگذاری این ایمپلنت کوچک در زیر پوست ناحیه شکم به راحتی همه این مشکلات را برطرف می‌کند.افراد دیگری که از این ایمپلنت نفع می‌برند، تمامی افرادی هستند که به مصرف PrEP توصیه می‌شوند: افرادی که همسر مبتلا به AIDS دارند و یا از سالم بودن همسر خود مطمئن نیستند، افرادی که چند همسر دارند، افرادی که به طور مداوم از دارو‌های تزریقی استفاده می‌کنند و …

البته شرکت‌های دیگری علاوه بر Intarcia نیز در حال تلاش برای توسعه اینگونه ایمپلنت‌ها هستند،برای مثال دانشمندان University of California, San Francisco در حال توسعه ایمپلنتی قابل جذب هستند که بعد از اتمام دارو، جذب بدن می‌شود و نیازی به خارج کردن ندارد. ولی برتری Intarcia در این است که می‌توان از ایمپلنت آن‌ها، برای تامین دارو‌های دیگری علاوه بر PrEP نیز استفاده کرد، از جمله دارو های دیابت. یکی دیگر از برتری‌های این ایمپلنت‌ها نسبت به تزریق‌های بلند‌مدت‌، در این است که در صورت بروز هر‌گونه عارضه‌ای در اثر استفاده دارو (مانند واکنش آنافیلاکتیک)، میتوان سریعاً ایمپلنت را خارج کرد، در صورتی که تزریق عملی غیر‌قابل‌برگشت است.

صرف‌نظر از اینکه دستگاه کدام شرکت، زودتر روانه بازار شود، وجود ایمپلنتی زیر‌پوستی که تا یک سال پاسخگوی نیاز بدن به PrEP باشد، می‌تواند کمک به‌سزایی در پیش‌گیری از AIDS داشته باشد.

سپهر شاکری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید