انتشار این مقاله


HPV در زنان | سوالات شایع

علائم hpv در زنان چیست ؟ آیا hpv در بارداری تاثیر دارد؟ در این پست به سوالات شایع زنان درباره hpv پاسخ داده‌ایم.

تخمین زده می‌شود که حدود ۸۰ درصد از زنان در طول زندگیشان به حداقل یک نوع hpv مبتلا می شوند. در این پست به سوالات شایع زنان درباره hpv پاسخ می دهیم. HPV در زنان چگونه است؟ علائم hpv در زنان چیست ؟ آیا hpv در بارداری تاثیر دارد؟

HPV چیست

پاپیلوما ویروس انسانی(hpv) به گروهی از ویروس ها اشاره دارد. بیش از ۱۰۰ نوع hpv وجود دارد و حداقل ۴۰ نوع از آن ها از طریق تماس جنسی منتقل می شوند. این ویروس هم انواع کم خطر و هم پرخطر دارد. با وجود اینکه به طور معمول HPV علامتی ایجاد نمیکند، بعضی از انواع این ویروس می توانند باعث زگیل تناسلی شوند. همچنین بعضی از انواع این ویروس ها اگر درمان نشوند می توانند موجب سرطان شوند.

آیا hpv در زنان شایع است؟

بله، HPV شایع ترین عفونت منتقل از راه جنسی است. بر اساس آمارهای مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC)، تقریبا ۷۹ میلیون آمریکایی عفونت HPV فعال دارند. سالانه حدود ۱۴ میلیون آمریکایی مبتلا به hpv می شوند. بیشتر افرادی که فعالیت جنسی دارند (بدون توجه به آناتومی بدن یا جنسیت) حداقل با یکی از انواع hpv در طول زندگیشان مواجه خواهند شد. سرطان دهانه رحم (که عامل آن hpv های پرخطر هستند)، دومین بدخیمی شایع سیستم تولیدمثلی زنان در ایران است.

hpv چگونه منتشر می شود؟

HPV به طور عمده از طریق تماس پوست به پوست منتقل می شود. در بسیاری از موارد، این تماس به تماس با نواحی جنسی یا دخول اشاره دارد. شامل:

آلت جنسی زنانه به آلت جنسی زنانه

آلت جنسی زنانه به آلت جنسی مردانه

واژن به آلت جنسی مردانه

آلت جنسی مردانه به آلت جنسی مردانه

آلت جنسی مردانه به مقعد

انگشت زدن به واژن

انگشت زدن به آلت جنسی مردانه

انگشت زدن به مقعد

علاوه بر این، hpv می تواند از طریق رابطه جنسی دهانی هم منتقل شود. شامل:

دهان به آلت جنسی زنانه

دهان به واژن

دهان به آلت جنسی مردانه

دهان به بیضه ها

دهان به ناحیه پرینه (بین مقعد و اندام های تناسلی)

دهان به مقعد

به طور کلی میتوان گفت که هرگونه تماس به ناحیه تناسلی یا مقعدی میتواند باعث انتقال hpv شود. حتی اگر هیچ علامتی وجود نداشته باشد.

در موارد نادر، hpv در زنان می تواند از طریق زایمان(واژینال) از والد به فرزند منتقل شود. به طور کلی احتمال اینکه hpv تناسلی (با یا بدون زگیل) باعث ایجاد عوارض هنگام بارداری یا زایمان شود، تقریبا نامحتمل است.

آیا فقط زنان مبتلا به hpv می شوند؟

همه می توانند به hpv مبتلا شوند. اگرچه، شرایط خاصی وجود دارد که این ویروس فقط بر مردان اثر می گذارد. به عنوان مثال افرادی که به عنوان شریک پذیرنده در سکس مقعدی شرکت دارند، بیشتر از افرادی که فقط رابطه جنسی واژینال دارند دچار hpv می شوند. اگرچه سرطان های مرتبط با hpv در مردان شیوع کمتری دارند، اما بعضی از آن ها در معرض خطر بیشتری هستند(مثل افرادی که دچار HIV هستند یا بنا به علل دیگری، سیستم ایمنی ضعیفی دارند). مردانی که دارای عفونت همزمان HPV و HIV هستند ممکن است به زگیل های تناسلی شدیدتری مبتلا شوند که درمانش سخت تر است.

از کجا بدانیم که مبتلا به hpv شده ایم؟

برای اینکه بدانید به hpv مبتلا شده اید یا نه، از یک پزشک یا سایر کادر درمان بخواهید که غربالگری hpv انجام دهند.
آن ها نمونه ای از سلول های دهانه رحم شما برمیدارند تا وجود hpv را آزمایش کنند. اگر مبتلا به زگیل تناسلی باشید، می توانید خودتان هم تشخیص دهید؛ اما باید به پزشک مراجعه کنید تا علل زمینه ای را تایید کند.

علائم hpv در زنان چیست

معمولا hpv علامتی ندارد. به این علت، بسیاری از مردم نمی دانند که ناقل ویروس هستند. در بسیاری از افراد، ویروس خود به خود از بین می رود. در واقع، براساس cdc، نود درصد از عفونت های hpv طی دو سال خود به خود از بین می روند. بنابراین ممکن است افراد هرگز متوجه نشوند که مبتلا به hpv بوده اند. زمانی که علامتی ظاهر شود، معمولا به صورت زگیل است. شما ممکن است متوجه یک برآمدگی یا گروهی از برآمدگی ها شوید. این برجستگی ها ممکن است،
خارش دار
به رنگ پوست یا سفید
برجسته یا مسطح
به شکل گل کلم
از تقریبا به اندازه سر سنجاق (یک میلیمتر) تا تقریبا به اندازه غلات صبحانه (یک سانتی متر) ، باشند.
تمام برآمدگی های ناحیه تناسلی زگیل نیستند، بنابراین مراجعه به پزشک یا سایر کادر درمان برای تشخیص اهمیت دارد. آن ها می توانند علل زمینه ای را مشخص کرده و در مورد اقدامات بعدی شما را راهنمایی کنند.


تشخیص hpv در زنان چگونه انجام میگیرد؟

اگر در ناحیه تناسلی خود زگیل یا زخم دیگری دارید، پزشک ممکن است از یک اسکالپل برای تهیه یک نمونه کوچک از سلول های پوست ناحیه درگیر (بیوپسی) استفاده کند.
اگر علامتی ندارید، فرایند تشخیص به طور معمول با نتایج غیرطبیعی تست پاپ اسمیر شروع می شود. اگر نتیجه تست پاپ اسمیر غیر طبیعی باشد، ممکن است تست پاپ اسمیر دیگری برای تایید نتایج اولیه انجام شود یا اینکه به طور مستقیم سراغ تست hpv دهانه رحم بروند. اگر انواع سرطان‌زای hpv در تست یافت شود، ممکن است پزشک کولپوسکوپی انجام دهد تا به جست و جوی زخم یا سایر موارد غیرطبیعی در دهانه رحم بپردازد.
معمولا پزشکان درصورت نبود زگیل های مقعدی یا سایر علائم غیرمعمول، پاپ اسمیر مقعدی انجام نمی دهند.
تست مشخصی برای hpv دهانی در دسترس نیست. اما پزشک می تواند از هرگونه زخمی که در دهان یا گردن ایجاد شده است، بیوپسی تهیه کند تا مشخص شود که سرطانزا هستند یا نه.

تفاوت بین تست پاپ اسمیر و تست hpv چیست؟

پاپ اسمیر، وجود hpv را نشان نمی دهد. بلکه فقط وجود سلول های غیرطبیعی را مشخص می کند. در بسیاری از موارد، نتایج غیرطبیعی به علت موارد زیر ایجاد می شوند:
نمونه بافتی ضعیف
خونریزی
استفاده اخیر از محصولات بهداشتی بانوان
دخول
نتیجه غیرطبیعی می تواند نشانه ای از ابتلا به سایر عفونت های مقاربتی مثل هرپس و تریکومونیازیس باشد.
از طرف دیگر، تست hpv می تواند وجود hpv را معین کند. علاوه بر این، می تواند مشخص کند که کدام نوع از hpv ها وجود دارند.

آیا تست hpv بخشی از فرایند غربالگری عفونت های مقاربتی است؟

خیر؛ در حال حاضر به طور معمول تست hpv در غربالگری استاندارد عفونت های مقاربتی گنجانده نشده است.
اگر زیر ۳۰ سال باشید، به طور معمول تست hpv به شما توصیه نمی شود. مگر اینکه نتایج پاپ اسمیر غیرطبیعی داشته باشید. گایدلاین های جدید ایالات متحده به زنان ۲۱ تا ۲۹ ساله هر سه سال یکبار، پاپ اسمیر را توصیه می کند.
اگر سن شما بین ۳۰ تا ۶۵ باشد، پزشکان به طور معمول توصیه می کنند:
هر سه سال یک بار تست پاپ اسمیر
هر ۵ سال یک بار تست hpv
هر ۵ سال یک بار، تست hpv و پاپ اسمیر را با هم انجام دهید.

آیا hpv در زنان می تواند بارداری را تحت تاثیر قرار دهد؟

داشتن hpv بر توانایی باردار شدن شما تاثیر نمی گذارد. اما ممکن است بعضی درمان هایی که برای hpv به کار می روند، چنین تاثیری داشته باشند. این درمان ها شامل:
کرایوتراپی (سرمادرمانی)
بیوپسی مخروطی
روش برداشت الکتریکی قوسی (LEEP)
هستند.
این روش ها برای از بین بردن بافت های غیرنرمال به کار می روند. از بین بردن سلول می تواند تولید موکوس دهانه رحم را تغییر داده یا باعث تنگی دهانه رحم شود. این تغییرات ممکن است باروری تخمک را برای اسپرم سخت تر کنند.
اگر شما باردار هستید، hpv نباید روی بارداری شما تاثیر بگذارد. درمان hpv حین بارداری معمولا انجام نمی شود و باید درمان hpv را به بعد از زایمان موکول کنید. تغییرات سلولی ممکن است حین بارداری نیز رخ دهند؛ بنابراین غربالگری روتین سرطانه دهانه رحم و hpv در بارداری هم انجام می شود. انتقال ویروس یا زگیل های تناسلی حین بارداری یا زایمان، نامحتمل است. در موارد نادر، اگر زگیل های تناسلی بزرگ یا گسترده باشند، ممکن است کانال واژینال را مسدود کرده یا در غیر این صورت، زایمان واژینال را با پیچیدگی مواجه می کند. اگر این اتفاق بیفتد، پزشک احتمالا توصیه به زایمان سزارین می کند. اگر به صورت نادر hpv به نوزاد منتقل شود، شرایط نادر ولی جدی پیش می آید که پاپیلوماتوز تنفسی تکرار شونده نامیده می شود. در این شرایط توده های مرتبط با hpv در راه های تنفسی کودک ایجاد می شوند.

درمان HPV در زنان

به درمان hpv به طور مفصل در این مقاله پرداخته شده است.

بسیاری از موارد hpv به طور خود به خود از بین می روند، بنابراین درمانی برای خود این عفونت وجود ندارد. در عوض، پزشک شما احتمالا در طول یک سال از شما خواهد خواست که مجددا برای تکرار تست مراجعه کنید تا مشخص شود که آیا عفونت hpv باقی مانده است، یا اینکه تغییرات سلولی ایجاد شده است یا نه. درصورت وجود تغییرات سلولی، مراقبت های بیشتری نیاز است.
زگیل های تناسلی با تجویز دارو، سوزاندن با جریان الکتریکی یا منجمد کردن با نیتروژن مایع می توانند درمان شوند. اما از بین بردن فیزیکی زگیل ها، خود ویروس را از بدن پاکسازی نمی کند و ممکن است زگیل ها دوباره برگردند.
سلول های پیش سرطانی ممکن است از طریق فرایند کوتاهی که در مطب پزشک انجام می شود، از بین برده شوند. سرطان های حاصل از hpv ممکن است با روش هایی مثل شیمی درمانی، رادیودرمانی یا جراحی درمان شوند. بعضی مواقع از چند روش استفاده می شود.
در حال حاضر درمان گیاهی (طبیعی) که مورد پشتیبانی پزشکی باشند، برای درمان عفونت hpv در دسترس نیست.
غربالگری روتین برای hpv و سرطان دهانه رحم برای شناسایی کردن، مراقبت کردن و درمان مشکلات ناشی از عفونت hpv اهمیت دارد.

آیا hpv باعث سرطان می شود؟

داشتن hpv به این معنی نیست که شما مبتلا به سرطان خواهید شد. در اغلب موارد، عفونت حتی بدون ایجاد زگیل تناسلی یا سایر عوارض از بین خواهد رفت. اگر پزشک سلول غیرطبیعی پیدا کند، می تواند تست hpv درخواست کند تا مشخص کند که آیا شما hpv دارید یا نه، و اگر داشته باشید، آیا از انواع پرخطر محسوب می شود؟
اگر hpv های پرخطر درمان نشوند، می توانند باعث سرطان های زیر شوند:
سرطان دهان، دهانه رحم، واژن، فرج و مقعد.

آیا میتوان بیش از یک بار به hpv مبتلا شد؟

بله، به روش های مختلفی این اتفاق می تواند بیفتد. به عنوان مثال:
همزمان به چند نوع مختلف hpv مبتلا شوید
ممکن است بدن شما یک نوع hpv را از بدنتان پاک کند و به همان نوع بعدا مبتلا شوید.
ممکن است بدن شما یک نوع hpv را از بدنتان پاک کند و بعدا به نوع مختلفی مبتلا شوید.

اگر یک بار ویروس بدون درمان پاکسازی شده باشد به این معنی نیست که هنگام ابتلای مجدد، دوباره این اتفاق بیفتد. بدن شما ممکن است به نوع یکسان ویروس در زمان های مختلف در طول زندگیتان، پاسخ های مختلفی بدهد.

پیشگیری از hpv در زنان چگونه است؟

  • زدن واکسن hpv. واکسن hpv از انواعی از این ویروس که باعث سرطان یا زگیل تناسلی می شوند، جلوگیری می کند.
  • استفاده از کاندوم حین رابطه جنسی. کاندوم محافظت کاملی دربرابر hpv و سایر عفونت های مقاربتی ایجاد نمی کند. اما استفاده صحیح از آن هنگام رابطه جنسی دهانی، واژینال و مقعدی می تواند خطر ابتلا را مقدار قابل توجهی کاهش دهد.
  • تعداد شریک های جنسی خود را محدود کنید. این توصیه بر اساس قانون احتمالات است. هرچقدر شریک جنسی بیشتری داشته باشید، افراد بیشتری شما را در معرض hpv قرار می دهند.
  • از دوش واژینال استفاده نکنید. دوش واژینال باکتری هایی را که درون واژن از ابتلا به hpv و سایر عفونت های مقاربتی جلوگیری می کنند، از بین می برد.

اگر با hpv های پرخطر تماس داشته باشید، بعضی عوامل ممکن است سرطانزایی ویروس را افزایش بدهند:

  • سیستم ایمنی تضعیف شده
  • داشتن سایر عفونت های مقاربتی مثل گنوره‌آ، کلامیدیا و هرپس سیمپلکس
  • التهاب مزمن
  • داشتن فرزندان زیاد (سرطان دهانه رحم)
  • استفاده از قرص های ضدبارداری خوراکی به مدت طولانی (سرطان دهانه رحم)
  • استفاده از محصولات تنباکو (سرطان دهان یا گلو)
  • رابطه جنسی مقعدی (سرطان مقعد)

واکسن hpv چیست

واکسن hpv از ابتلا به انواعی از ویروس که باعث ابتلا به زگیل های تناسلی، مقعدی یا دهانی و سرطان های مشخصی می شوند، پیشگیری می کند.
سازمان غذا و دارو ایالات متحده (FDA) سه واکسن hpv را تایید کرده است:

  • سرواریکس
  • گارداسیل
  • گارداسیل ۹

بسیاری از پزشکان توصیه می کنند که واکسن hpv در سن ۱۱ یا ۱۲ سالگی یا قبل از فعال شدن از لحاظ جنسی، دریافت شود. با وجود این، ممکن است حتی بعد از شروع فعالیت جنسی نیز بتوانید از این واکسن بهره ببرید.
سازمان غذا و دارو (FDA) استفاده از واکسن را تا ۴۵ سالگی تایید کرده است.
اگر شما ۴۵ ساله اید و میخواهید بدانید که آیا میتوانید از واکسن بهره‌مند شوید یا نه، با یک پزشک یا سایر فراهم کنندگان خدمات درمانی صحبت کنید.

آیا واکسن hpv می‌تواند در برابر تمام انواع hpv محافظت ایجاد کند؟

این واکسن تنها دربرابر گونه هایی که با زگیل و سرطان مرتبط هستند، محافظت ایجاد می کند. هر واکسن، سطح متفاوتی از محافظت را ایجاد می کند:

  • سرواریکس دربرابر hpv های نوع ۱۶ و ۱۸
  • گارداسیل دربرابر hpv های نوع ۶،۱۱،۱۶،۱۸
  • گارداسیل ۹ دربرابر hpv های نوع ۶،۱۱،۱۶،۱۸،۳۱،۳۳،۴۵،۵۲،۵۸

hpv نوع ۱۶ و ۱۸ مسئول حدود ۷۰ درصد تمام سرطان های دهانه رحم است. Hpv های نوع ۳۱،۳۳،۴۵،۵۲،۵۸ عامل ۲۰ درصد تمام سرطان های دهانه رحم هستند.
hpv نوع ۱۶ و ۱۱ سرطان‌زا نیستند، اما می توانند زگیل تناسلی، مقعدی یا دهانی ایجاد کنند.
از آنجایی که واکسن گارداسیل ۹ بیشترین محافظت را ایجاد میکند، اکنون تنها واکسن توصیه شده در ایالات متحده است.

فاطمه عالی نژاد


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید