انتشار این مقاله


آشنایی با سه روش لاغری و پیکرتراشی

علاوه بر شکم صاف می‌توانید با استفاده از ابدومینوپلاستی، لیپوماتیک یا بادی جت چربی‌های پهلو و کنار ران‌ها را هم از بین ببرید.

برای داشتن بدنی زیبا باید رژیم غذایی مناسبی داشته باشیم و به طور منظم ورزش کنیم. البته برخی از تیپ‌های بدنی به دلایل مختلف با دو فاکتوری که نام بردیم نمی‌توانند شکمی صاف و سفت داشته باشند. برای همین از روش‌های مختلفی مانند بادی جت، ابدومینوپلاستی و لیپوماتیک استفاده می‌کنند تا به بدن ایده‌آل خود برسند. این روش‌ها از جمله محبوب‌ترین و موثر‌ترین راه‌های لاغری و پیکرتراشی هستند که عوارض جانبی قابل توجهی ندارند. گاهی اوقات انجام روش‌های پیکرتراشی شبیه به معجزه‌ای در زندگی فرد است و باعث افزایش اعتماد به نفس می‌شود. علاوه بر شکم صاف می‌توانید با استفاده از ابدومینوپلاستی، لیپوماتیک یا بادی جت چربی‌های پهلو و کنار ران‌ها را هم از بین ببرید، چرا که در بسیاری از افراد این چربی‌ها حتی با ورزش و رژیم مداوم از بین نمی‌روند. اگر می‌خواهید درباره سه روش مذکور اطلاعات دقیقی بدست بیاورید، لطفاً ادامه مطلب را دنبال کنید.

ابدومینوپلاستی چیست؟

ابدومینوپلاستی یک عمل برای پیکرتراشی و لاغری است. به این صورت که در این عمل جراحی، چربی‌ها و پوست اضافه را حذف کرده سپس عضلات دیواره شکم را سفت‌تر می‌کنند. پس از ابدومینوپلاستی شکم صاف و بدون چروک خواهد بود. علاوه بر این بدن حالت ساعت شنی پیدا می‌کند. توجه داشته باشید که ابدومینوپلاستی مانند لیپوساکشن نیست و نتیجه آن‌ها با هم تفاوت دارد. در لیپوساکشن فقط چربی‌ها از بدن خارج می‌شوند، هیچ عمل ترمیمی برای حذف پوست افتاده انجام نمی‌گیرد. همچنین در لیپوساکشن با حذف چربی‌ها، تیپ بدنی مانند گذشته است، ولی در ابدومینوپلاستی اندازه دور شکم به میزان چشمگیری کاهش پیدا می‌کند، زیرا عضلات این ناحیه کشیده و سفت شده‌اند. پزشک متخصص با بررسی فرم بیرون زدگی شکم، تصمیم می‌گیرد چربی‌ها را از چه قسمت حذف کرده و چگونه عضلات ناحیه شکم را اصلاح کند. دلایل مختلفی مانند بارداری، از بین رفتن خاصیت ارتجاعی پوست به خاطر نوسان‌های شدید وزن، افزایش وزن و … برای بزرگ شدن یا افتادگی شکم در آقایان و خانم‌ها وجود دارد؛ همان‌ طور که قبلاً هم گفتیم گاهی افتادگی شکم با ورزش و رژیم غذایی برطرف نمی‌شود، در حالی که ابدومینوپلاستی می‌تواند این فرصت را به شما بدهد که شکمی صاف، بدون چروک همراه با کمری باریک داشته باشید.  با کمک ابدومینوپلاستی می‌توانید چربی‌های ناحیه زیر شکم، زیر معده، نواحی کنار بدن، پهلو‌ها و کمر را حذف کنید و با کشیدن عضلات دیواره شکم به فرمی ایده‌آل برسید.

چه کسانی کاندیدای مناسب ابدومینوپلاستی هستند؟

همه خانم‌ها و آقایان می‌توانند از روش ابدومینوپلاستی برای حذف چربی‌ها و پوست اضافه شکم کمک بگیرند. البته بدیهی است که معمولاً فرم دلخواه خانم‌ها با آقایان تفاوت دارد که پیش از عمل در این باره با پزشک مشورت خواهند کرد. به طور کلی می‌توان گفت کاندیدای مناسب برای ابدومینوپلاستی افراد زیر هستند:
  • افرادی که وزن خود را به میزان زیادی کاهش داده‌اند و پوست شکم افتادگی پیدا کرده است.
  • خانم‌هایی که بعد از یک یا چند بارداری فرم طبیعی شکم را از دست داده‌اند.
  • افراد مسنی که نمی‌توانند ورزش‌های سنگین انجام دهند و در عضلات شکم ضعف دارند.
  • خانم‌هایی که با وجود ورزش و رژیم غذایی به فرم ایده‌آل بدن نرسیده‌اند.
همچنین به نکات زیر هم توجه کنید:
  • اگر همچنان در حال کاهش وزن هستید، بهتر است تا زمانی که به وزن ثابت نرسیده‌اید ابدومینوپلاستی انجام ندهید.
  • اگر خانمی هستید که ازدواج نکرده‌اید و هنوز صاحب فرزند نشده‌اید، بهتر است از روش ابدومینوپلاستی استفاده نکنید زیرا عضلات شکم کشیده و سفت می‌شوند. بنابراین ممکن است در هنگام بارداری شکم جایی برای رشد جنین نداشته باشد و پارگی فتق بوجود بیاید.

انواع ابدومینوپلاستی

از آنجایی که میزان چربی شکم و فرم آن در تمام افراد یکسان نیست، لازم است در ابدومینوپلاستی با توجه به بدن شخص برای حذف چربی و پوست اضافه اقدام کرد. در ادامه انواع ابدومینوپلاستی را مشاهده کنید.

ابدومینوپلاستی کامل

ابدومینوپلاستی کامل برای افرادی به کار برده می‌شود که چربی و پوست اضافه زیادی در شکم دارند و میزان پراکندگی آن هم زیاد است، به طوری که تا پهلوها، زیر شکم و زیر معده را چربی‌های فرا گرفته‌اند. در ابدومینوپلاستی کامل به ترتیب مراحل زیر انجام می‌شوند:
  • پزشک جراح یک برش بزرگ از پهلو تا پهلو بر روی شکم بوجود می‌آورد.
  • با برش بعدی ناف از بافت اطرافش جدا می‌شود.
  • پوست از عضلات دیواره جدا شده سپس عضلات هم تراز می‌گردند تا دیگر شکم حالت بیرون زده نداشته باشد.
  • چربی‌ها و پوست اضافه برداشته می‌شود بعد سوراخ جدیدی برای ناف تعبیه می‌گردد و ناف سر جای مناسب قرار می‌گیرد.
  • نهایتاً پوست را کشیده و بخیه می‌زنند.

ابدومینوپلاستی جزیی

اگر فرد چربی زیادی در شکم و اطراف آن نداشته باشد، می‌تواند از ابدومینوپلاستی جزیی کمک بگیرد. در این نوع عمل، برش های کوچکتری در شکم ایجاد شده و هدف تنها حذف کردن چربی های زیر ناف است. همچنین در ابدومینوپلاستی جزیی عضلات به میزان کمتری کشیده و سفت می‌شوند، در ضمن نیازی به جا به جایی ناف هم نمی‌باشد.

ابدومینوپلاستی اطراف شکم

در بسیاری از تیپ‌های بدنی پس از اضافه وزن چربی‌ها در پهلو کمر جمع می‌شوند و معمولاً شکم این افراد صاف است در چنین مواقعی پزشک پیشنهاد می‌کند عمل ابدومینوپلاستی اطراف شکم را امتحان کنید. در این عمل چربی‌ها از ناحیه کمر و پهلو حذف می‌شوند و اصلاحاتی در ماهیچه‌های آن انجام می‌گردد.

مزایای ابدومینوپلاستی

متوجه شدیم که ابدومینوپلاستی با حذف چربی‌ها و پوست اضافه در شکم و اطراف آن شما را به فرم بدنی ایده‌آل می‌رساند. برخی مزایای دیگر ابدومینوپلاستی را می‌توانید در ادامه بخوانید:

بهبود کنترل مثانه

بسیاری از خانم‌ها پس از یک یا چند زایمان طبیعی با مشکلاتی مانند افتادگی مثانه و بی‌اختیاری ادرار مواجه می‌شوند برای مثال هنگام خندیدن، عطسه، سرفه و … کنترل صد در صد ادرار خود را ندارند. پزشکان برای درمان این اختلالات ورزش‌های کگل را توصیه می‌کنند که شاید برای همه مؤثر نباشد. خانم‌هایی که از این مشکل رنج می‌برند، پس از عمل ابدومینوپلاستی متوجه شده‌اند که مشکل بی‌اختیاری در ادرار تا حد زیادی کاهش پیدا کرده است. دلیل این بهبود، سفت شدن عضلات شکم است همچنین در طی عمل، بافت نرمی از لگن باعث ایجاد مقداری انسداد در مثانه می‌گردد.

درمان فتق شکم

اگر روده یا بافت شکمی از دیواره شکم جلو‌تر باشد مشکلی به نام فتق شکمی بوجود می‌آید چنانچه فرد چنین مشکلی داشته باشد پزشک آن را در طی عمل ابدومینوپلاستی برطرف می‌کند بنابراین پس از عمل هم به ظاهر دلخواه خود می‌رسید و هم از شر مشکلات مرتبط با فتق شکم راحت می‌شوید.

مراقبت‌های قبل از عمل ابدومینوپلاستی

  • در جلسات پیش از عمل پزشک را از دارو‌هایی که مصرف می‌کنید مطلع نمایید.
  • اگر همچنان در حال کاهش وزن هستید تا وقتی به وزن ثابت و ایده‌آل نرسیده‌اید برای ابدومینوپلاستی اقدام نکنید.
  • چنانچه ورزش‌های سنگین انجام می‌دهید ۴ تا ۶ هفته پیش از عمل باید ورزش کردن را متوقف کنید.
  • مصرف نیکوتین از بهبود زخم و نقاهت جلوگیری می‌کند بنابراین در این رابطه با پزشک خود صحبت کنید و پیش از ابدومینوپلاستی سیگار و محصولات حاوی نیکوتین را ترک نمایید.
  • چند هفته قبل و بعد از عمل، رژیم غذایی لاغری را کنار بگذارید زیرا برای موفقیت عمل و بهبود بعد از آن باید مواد غذایی کافی به بدن شما رسیده باشد.

مراقبت‌های بعد از عمل ابدومینوپلاستی

  • پس از عمل چند لوله برای خروج آب میان بافتی از بدن بیرون می‌مانند تا مایعات اضافی خارج شوند پزشک به شما آموزش می‌دهد که چگونه به درستی مایعات را تخلیه کرده و لوله‌ها را در جای خود نگاه دارید.
  • باید پس از عمل ابدومینوپلاستی پانسمان زخم‌ها را به‌ موقع تعویض کنید.
  • تمام دارو‌هایی که برای شما تجویز شده‌اند بایستی تا پایان دوره مصرف شوند.
  • تمام ورزش‌ها و فعالیت‌های متوسط تا سنگین را به مدت ۶ هفته بعد از عمل انجام ندهید.
  • شما نیاز به چند روز استراحت دارید و در صورت احساس درد در ناحیه شکم می‌توانید از دارو‌های مسکن با مشورت پزشک استفاده کنید.

عوارض ابدومینوپلاستی

مانند هر عمل جراحی ابدومینوپلاستی هم در مواردی باعث عوارض خواهد شد. با این حال هر چقدر عمل ابدومینوپلاستی جزیی‌تر باشد، میزان عوارض هم کمتر است. همچنین دلایل مختلفی مانند مهارت پزشک جراح، وضعیت طبیعی بدن فرد، عدم مصرف سیگار و … بر موفقیت عمل ابدومینوپلاستی تأثیر ویژه‌ای دارند. تعدادی از عوارض ابدومینوپلاستی را در ادامه بخوانید و توجه داشته باشید که هر مورد می‌تواند شدید یا ضعیف باشد.
  • ایجاد زخم که در نتیجه برش‌ها در هنگام عمل بوجود می‌آید.
  • خونریزی در حین عمل
  • عفونت زخم‌ها بعد از عمل (اگر پانسمان‌ها به‌ موقع و به درستی تعویض نشوند).
  • لخته شدن خون
  • خطرات مربوط به بیهوشی کامل
  • کبودی شکم پس از عمل
  • و …

آیا ابدومینوپلاستی با لیپوساکشن تفاوت دارد؟

بله، عمل ابدومینوپلاستی با لیپوساکشن تفاوت دارد. در نظر داشته باشید که لیپوساکشن یکی از اعمال مرتبط با درمان لاغری است، در حالی که ابدومینوپلاستی باعث کاهش وزن و لاغری نمی‌شود. برای درک بهتر تفاوت این دو عمل، اهداف لیپوساکشن و ابدومینوپلاستی را بررسی می‌کنیم.

اهداف لیپوساکشن

  • حذف چربی‌ها از تمام قسمت‌های بدن
  • کاهش سایز و وزن فرد
  • کاهش امکان ابتلا به بیماری‌های چربی خون و دیابت

اهداف ابدومینوپلاستی

  • حذف چربی‌ها و پوست اضافی شکم و اطراف آن
  • سفت کردن عضلات شکم
  • رسیدن به فرم ایده‌آل بدن به صورتی که با رژیم غذایی و ورزش ممکن نیست.
حال به روش‌ بعدی که برای پیکرتراشی و بهبود فرم بدن از آن‌ استفاده می‌شود می‌پردازیم.

لیپوماتیک چیست؟

لیپوماتیک عملی مشابه لیپوساکشن است، با این تفاوت که درد و عوارض کمتری دارد و برای تمام نقاط بدن مورد استفاده قرار می‌گیرد. با این عمل می‌توانید چربی‌های اضافه را که در جا‌های مختلف بدن به صورت موضعی جمع شده‌اند، خارج کرده و نواحی مورد نظر را لاغر کنید. معمولاً از لیپوماتیک برای حذف چربی شکم، پهلو، اطراف ران‌ها، دست، بازو‌ها، غبغب، کتف، کمر و … استفاده می‌شود. بسیاری از خانم‌ها پس از لیپوماتیک از پزشک می‌خواهند که چربی خارج شده را به باسن تزریق کند تا این ناحیه هم فرم بهتری داشته باشد. به این عمل لیپو ترنسفر گفته می‌شود که طرفداران زیادی دارد. لیپوماتیک از جمله روش‌های جدید لاغری و حذف چربی است که تا حد زیادی باعث کاهش وزن و سایز می‌شود. برای انجام این عمل باید به جراح عمومی یا متخصص پوست و زیبایی مراجعه کنید. پس از اینکه پزشک وضعیت شما را بررسی کرد و انجام لیپوماتیک را بلامانع دانست، با بی‌حسی موضعی برش‌هایی به اندازه ۲ تا۵ میلی‌متر در نواحی مورد نظر ایجاد خواهد کرد. معمولاً لیپوماتیک در قسمت‌هایی مانند شکم، پهلو، بازو، کمر و … انجام می‌شود که پزشک می‌داند برای خارج کردن چربی هر ناحیه چه قسمتی را برش دهد. وقتی برش‌ها ایجاد شدند، لوله‌های باریکی از جنس استیل ضد زنگ به نام کانولا وارد بدن شده و با حرکت‌های چرخشی، دورانی، بالا و پایین باعث می‌شوند سلول‌های متراکم چربی شکسته و به ذرات ریزی تبدیل شوند و بعد از سوراخ‌های ریز مکنده که بر سر لوله‌ها وجود دارند از بدن خارج گردند. پزشک می‌تواند چربی خارج شده از بدن را به باسن تزریق کند تا فرم بدن فرد به طور کلی اصلاح گردد.

لیپوماتیک برای چه افرادی مناسب است؟

لیپوماتیک یکی از جدید‌ترین روش‌ها برای حذف چربی و لاغری است با این حال این روش به افرادی توصیه می‌شود که همه راه‌های معمول برای لاغری را انجام داده ولی به نتیجه نرسیده‌اند. همچنین بایستی افراد کاندید برای لیپوماتیک از سلامت کامل بدنی برخوردار باشند تا در جریان لیپوماتیک دچار عوارض جانبی نشوند. یک نکته دیگر هم درباره لیپوماتیک وجود دارد اینکه اگر شما در قسمت‌هایی از بدن مانند شکم دارای افتادگی شدید پوست هستید، لیپوماتیک روش مناسبی نیست و باید از ابدومینوپلاستی کمک بگیرید زیرا لیپوماتیک فقط چربی‌ها را حذف کرده و افتادگی پوست را رفع نمی کند. برخی افراد پس از انجام لیپوماتیک میزان قابل توجهی چربی از دست می‌دهند و پوست ناحیه دچار افتادگی می‌گردد که در چنین شرایطی باید به کمک عمل لیفت این مشکل را برطرف نمود. پس از لیپوماتیک و رسیدن به نتیجه دلخواه بهتر است که رژیم غذایی سالمی را در زندگی خود جای دهید تا از تجمع دوباره چربی‌ها در بدن جلوگیری نمایید.

مزایای انجام لیپوماتیک چیست؟

  • از آنجایی که در لیپوماتیک تنها چند برش کوچک روی پوست ایجاد می‌شوند، امکان عفونت بسیار کم است. همچنین دوران نقاهت پس از این عمل کوتاه می‌باشد.
  • در تمام اعمال مربوط به حذف و ساکشن چربی احتمال آمبولی وجود دارد، ولی در لیپوماتیک این احتمال بسیار بسیار پایین‌تر از روش‌های دیگر می‌باشد.
  • در لیپوماتیک برای خارج کردن چربی از بدن لوله‌های کانولا با حرکت‌های ترکیبی چرخشی، بالا و پایین باعث می‌شوند که چربی به صورت یک‌دست از بدن خارج شود و در هیچ قسمتی سلولیت یا ناهمواری نباشد.
  • لیپوماتیک را می‌توان به صورت یک عمل سرپایی هم انجام داد که این موضوع به شرایط بدنی بیماری،‌ ناحیه مورد نظر،‌ میزان تجمع چربی و … بستگی دارد.
  • مدت زمان مورد نیاز برای عمل لیپوماتیک به میزان چربی بستگی دارد ولی با این حال زمان عمل بسیار کمتر از عمل‌های پیکرتراشی و لاغری دیگر است.

لیپوماتیک برای چه افرادی مناسب نیست؟

برای چند دسته از افراد لیپوماتیک مناسب نیست، در ادامه کاندیدای نامناسب لیپوماتیک را بشناسید.
  • در افرادی که پوست حالت ارتجاعی را کاملاً از دست داده است، لیپوماتیک روش مناسبی نخواهد بود. زیرا حالت افتادگی بعد از لیپوماتیک بیش از قبل، مشاهده خواهد شد.
  • افرادی که دارای بیماری‌هایی مانند دیابت کنترل نشده، مشکلات قلبی، ریوی و انواع آلرژی می‌باشند، نباید از روش لیپوماتیک استفاده کنند.
  • اگر شخص مبتلا به هموفیلی یا بیماری‌های دیگر مرتبط با انعقاد خون باشد، کاندید مناسبی برای لیپوماتیک نیست.
  • چنانچه دچار چاقی مفرط هستید، نباید از روش لیپوماتیک برای لاغری استفاده کنید. بلکه باید ابتدا با روش‌هایی مانند بای پس معده، لاغر شوید و نهایتاً چربی‌های موضعی که با رژيم غذایی از بین نمی‌روند را با روش لیپوماتیک تخلیه نمایید.

عوارض لیپوماتیک

مانند تمام روش‌هایی که برای لاغری و پیکرتراشی به کار می‌روند، لیپوماتیک هم عوارضی دارد که به برخی از آن‌ها می‌پردازیم:
  • اگر محل برش روی بدن استریل نباشد، امکان عفونت بعد از لیپوماتیک وجود دارد.
  • ممکن است برخی از مراجعه کنندگان به داروی بی‌حسی موضعی حساسیت داشته باشند.
  • بعد از لیپوماتیک چربی‌های نواحی مورد نظر حذف می‌شوند، ولی اگر به رژیم غذایی نامناسب ادامه دهید پس از چند ماه دوباره جای اول خواهید بود بنابراین لیپوماتیک روشی برگشت ناپذیر نیست.
حال به سومین روش که برای پیکرتراشی و حذف چربی از آن استفاده می‌شود می‌پردازیم.

بادی جت چیست؟

بادی جت روشی برای تخلیه چربی از بدن است و شباهت‌های زیادی با لیپوماتیک دارد. در‌ واقع به جای اینکه با استفاده از لرزش کانولا چربی‌ها بشکنند و با کمپرس هوا تخلیه شوند، به کمک اسپری آب سلول‌های چربی سست شده و حذف می‌گردند. از آنجایی که در این روش به جای شکستن سلول‌های چربی، با اسپری آب آن‌ها را جا به جا می‌کنند میزان درد بسیار کمتر است. پیش از انجام هر یک از روش‌های لاغری و پیکرتراشی ابتدا در مورد آن به میزان کافی اطلاعات کسب کنید. همچنین باید این نکته را به خاطر داشته باشید که انتخاب متخصصین با تجربه در این زمینه بسیار حائز اهمیت است.
تیم دکتر مجازی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید