انتشار این مقاله


قرص لورازپام چیست؛ آشنایی با موارد مصرف و عوارض دارو

لورازپام برای درمان اضطراب استفاده می­‎شود­ و بر سیستم عصبی مرکزی اثر می‎گذارد.

کاربردهای قرص لورازپام

قرص لورازپام برای درمان اضطراب استفاده می­‎شود‎. به دسته­‎ای از دارو­‎ها تعلق دارد که به بنزودیازپین­‎ها شناخته می­‎شوند‎. این دارو با اثر بر مغز و اعصاب (سیستم عصبی مرکزی) باعث ایجاد آرامش می­‎شوند‎. لورازپام بر اساس افزایش اثرات یک ماده شیمیایی طبیعی خاص در بدن (GABA) فعالیت می­‎کند‎.

طریقه مصرف آتیوان­‎:

قبل از شروع مصرف لورازپام و در هر بار تمدید کردن آن‎­، برگه راهنمای دارو را که توسط دکتر داروساز تهیه شده‎است را مطالعه کنید­‎. در صورت وجود هر‎گونه سوال‎­، از پزشک یا داروساز خود سوال کنید­‎.

این دارو را طبق دستور پزشک­‎، به صورت خوراکی‎، همراه غذا یا بدون آن­ مصرف کنید­‌‎‎. دوز مصرفی آن بسته به وضعیت سلامتی‎­، سن و پاسخ بدن به درمان متفاوت است‎­. برای گرفتن بیشترین نتیجه‎، دارو را به طور مرتب و طبق دستور تجویز‎شده پزشک خود­‎، مصرف کنید‎. به یاد داشته باشید که دارو را هر روز در زمان‎(زمان­‎ها) یکسان و ثابت مصرف کنید­‎.

قطع قرص لورازپام

اگر به طور ناگهانی مصرف این دارو را قطع کنید‎­، ممکن است باعث بروز علائم ترک دارو شود‎.‎‎(مانند تشنج­‎، مشکلات خواب‎­، تغییرات روحی/روانی‎­، حالت تهوع­‎، استفراغ‎­، اسهال‎­، از دست دادن اشتها‎­، درد معده­‎، توهم‎، بی حسی/گزگز دست و پا‎­‌، درد عضله‎، افزایش ضربان قلب‎، از دست دادن حافظه کوتاه مدت‎، تب بسیار بالا و افزایش واکنش در برابر صدا و لمس و نور)‎.

برای کمک به جلوگیری از علائم ترک دارو‎، امکان دارد پزشکتان‎، دوز تجویز شده را به آرامی کاهش دهد‎.

در صورت استفاده از لورازپام به طور مرتب و برای مدت طولانی (بیشتر از ۱-۴ هفته) یا در دوز‎های بالا و یا داشتن سابقه مصرف الکل و مواد مخدر یا اختلال شخصیتی‎، احتمال بروز ترک دارو بیشتر می‎­شود‎. در صورت داشتن علائم ترک دارو‎، فورا به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید‎.

با این‎که این دارو به افراد زیادی کمک می‎کند‎، گاهی ممکن است باعث اعتیاد شود‎. در صورت داشتن اختلال مصرف مواد (مانند استفاده بیش از حد یا اعتیاد به مواد/الکل)‎، این خطر ممکن است بیشتر شود‎.

این دارو را دقیقا طبق مقدار تجویز شده مصرف کنید تا خطر اعتیاد به آن را کاهش دهد‎. برای اطلاعات بیشتر‎، از پزشک یا داروساز خود سوال کنید‎.

بدون مشورت با پزشک خود‎، مصرف این دارو را به طور ناگهانی قطع نکنید‎؛ زیرا ممکن است شرایط بیماری شما بدتر شود‎. ممکن است نیاز باشد تا دوز مصرفی‎تان به تدریج کاهش یابد‎.

در صورت مصرف طولانی مدت این دارو‎، ممکن است به خوبی نتیجه ندهد‎؛ در این صورت به پزشک خود اطلاع دهید‎. در صورت تداوم یا بدتر شدن وضعیت‎تان به پزشک خود اطلاع دهید‎.

عوارض جانبی قرص لورازپام

بخش هشدار را نیز مطالعه کنید‎.

خواب آلودگی‎، سرگیجه‎، از دست دادن هماهنگی‎، سردرد‎، حالت تهوع‎، تاری دید‎، تغییر در علاقه/توانایی جنسی‎، یبوست‎، سوزش معده یا تغییر در اشتها ممکن است رخ دهد‎. در صورت تداوم یا بدتر شدن هر یک از این عوارض‎، فورا به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید‎.

به یاد داشته باشید که پزشک شما این دارو را برای شما تجویز کرده‎؛ چرا‎که فایده آن بیشتر از عوارض جانبی‎اش بوده‎است‎. بسیاری از افرادی که از این دارو استفاده می‎کنند‎، عوارض جانبی جدی ندارند‎.

در صورت بروز عوارض جانبی نادر ولی جدی‎، از جمله موارد زیر‎، فوراً به پزشک خود اطلاع دهید‎؛ تغییرات روحی/روانی (مانند توهم‎، افسردگی‎، افکار خودکشی)‎، اختلال در گفتار یا صحبت کردن‎، تغییرات در بینایی‎، ضعف غیر معمول‎، مشکل در راه رفتن‎، مشکلات حافظه‎، علائم عفونت (مانند تب‎، گلودرد مداوم)‎.

در صورت داشتن هرگونه عوارض جانبی نادر ولی جدی‎، از جمله زردی چشم یا پوست‎، تشنج‎، تنفس آرام/کوتاه‎، فوراً کمک پزشکی دریافت کنید‎. واکنش آلرژیک بسیار جدی نسبت به لورازپام نادر است‎.

در صورت مشاهده هرگونه علائمی از واکنش آلرژیک جدی‎، فوراً کمک پزشکی دریافت کنید‎. علائمی از جمله‎: بثورات پوستی‎، خارش/تورم (به خصوص صورت/زبان/گلو)‎، سرگیجه شدید‎، مشکل تنفسی

این لیست کامل از عوارض جانبی احتمالی نیست‎. در صورت مشاهده عوارض دیگری که در لیست بالا ذکر نشده‎است‎، با پزشک یا داروساز خود تماس بگیرید‎.

موارد احتیاط

در صورت داشتن آلرژی به آتیوان یا بنزودیازپین‎های دیگر (مثل آلپرازولام‎، کلونازپام‎، دیازپام) یا آلرژی‎های دیگر‎، قبل از مصرف آن‎، با پزشک یا داروساز خود در میان بگذارید‎. این دارو ممکن است حاوی مواد غیرفعالی باشد که باعث واکنش‎های آلرژیک یا سایر مشکلات می‎شود‎. برای اطلاعات بیشتر با داروساز خود صحبت کنید‎.

قبل از مصرف این دارو‎، در مورد سوابق پزشکی خود به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید؛ خصوصاً در مورد بیماری کلیوی‎، بیماری کبدی‎، گلوکوم‎، مشکلات ریوی/تنفسی (مانند آپنه خواب)‎، اختلالات روحی/روانی (مانند افسردگی‎، روان پریشی)‎، سابقه خانوادگی یا شخصی در مورد داشتن اختلال مصرف مواد (مانند استفاده بیش از حد یا اعتیاد به مواد مخدر/الکل)‎.

این دارو ممکن است باعث سرگیجه یا خواب آلودگی یا تاری دید در شما شود‎. الکل یا ماری جوانا (شاهدانه) می‎تواند باعث سرگیجه یا خواب آلودگی شود‎. تا زمانی که بتوانید در هوشیاری کامل این کار‎ها را انجام دهید‎، از رانندگی و هر فعالیتی که به هوشیاری کامل نیاز دارد‎، دوری کنید‎.

قبل از انجام جراحی‎، کلیه دارو‎هایی که مصرف می‎کنید (از جمله دارو‎های تجویز شده‎، دارو‎های بدون نسخه و دارو‎های گیاهی) را به پزشک یا دندانپزشک خود اطلاع دهید‎.

عوارض جانبی در افراد

افراد مسن ممکن است حساسیت بیشتری نسبت به عوارض جانبی این دارو نشان دهند‎؛ به ویژه از دست دادن هماهنگی و خواب آلودگی‎. همچنین ممکن است این دارو در افراد مسن باعث تسکین اضطراب نشود و تاثیر معکوس داشته باشد و باعث ایجاد علائمی از جمله‎، تغییرات روحی/روانی‎، مشکلات خواب‎، افزایش علاقه جنسی و یا توهم شود‎.

از دست دادن هماهنگی‎، خواب آلودگی و مشکلات خواب‎، ممکن است خطر زمین خوردن را افزایش دهد‎.

در کودکان نیز ممکن است این دارو اثر تسکین اضطراب را نداشته باشد و تاثیر معکوس داشته باشد و باعث ایجاد علائمی همچون پریشانی‎، لرزش  و یا توهم شود‎.

این دارو برای استفاده در دوران بارداری توصیه نمی‎شود‎. ممکن است به نوزاد متولد نشده آسیب برساند‎. در صورت مشاهده علائمی در نوزاد تازه متولد شده همچون کندی تنفس‎، مشکلات تغذیه‎ای یا گریه کردن مداوم‎، فوراً به پزشک اطلاع دهید‎.

برای اطلاعات بیشتر با پزشک خود مشورت کنید‎. این دارو به شیر مادر منتقل می‎شود‎؛ لذا قبل از شیر‎دهی با پزشک خود مشورت کنید‎.

تداخلات دارویی قرص لورازپام

بخش هشدار را نیز مطالعه کنید‎.

تداخلات دارویی ممکن است نحوه عملکرد دارو‎های شما را تغییر دهد و یا خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهد‎. این لیست شامل همه تداخلات دارویی ممکن‎، نیست.

لیستی از تمام دارو‎های مصرفی خود (شامل دارو‎های بدون نسخه و با نسخه و دارو‎های گیاهی) را نگه دارید و آن را با پزشک و داروساز خود در میان بگذارید‎. بدون تایید پزشک‎، دوز مصرفی دارو‎ها را تغییر ندهید‎.

برخی دارو‎هایی که ممکن است با لورازپام تداخل دهند‎:

  • کلوزپین
  • کاوا
  • سدیم اکسیبیت (به عنوان هیدروکسی بوتیرات گاما یا GHB نیز شناخته می‎شود)

در صورت مصرف آتیوان با سایر دارو‎هایی که ممکن است باعث خواب آلودگی یا مشکلات تنفسی شود‎، امکان احتمال خطر عوارض جانبی جدی (مانند تنفس آرام/کوتاه‎، خواب آلودگی شدید/سرگیجه) افزایش می‎یابد‎.

در صورت استفاده از سایر دارو‎ها مانند دارو‎های تسکین‎دهنده درد یا سرفه (مانند کدئین‎، هیدروکودون)‎، الکل‎، ماری جوانا (شاهدانه)‎، دارو‎های دیگر که برای خواب یا اضطراب استفاده می‎شود (مانند آلپرازولام‎، دیازپام‎، زولپیدم)‎، شل‎کننده عضله (مانند کاریسوپرودول‎، سیکلوبنزاپرین) یا آنتی‎هیستامین‎ها (مانند سیتریزین‎، دیفن هیدرامین)‎، به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید‎.

علائم روی تمام دارو‎هایتان (مانند آلرژی یا دارو‎های سرفه و سرماخوردگی) را بررسی کنید‎؛ زیرا ممکن است حاوی موادی باشد که خواب آور است‎.

از داروساز خود در مورد نحوه استفاده درست از دارو‎ها را سوال کنید‎.

اوردوز قرص لورازپام

اگر فردی اوردوز کرده باشد و علائم جدی مانند بیهوشی و مشکل تنفسی داشته باشد‎، با اورژانس تماس بگیرید‎. در غیر این صورت‎، بلافاصله با مرکز کنترل مسمومیت تماس بگیرید‎. علائم اوردوز ممکن است شامل سرگیجه‎، رفلکس کند‎، کلافگی‎، خواب عمیق و از دست دادن هوشیاری باشد‎.

توجه

تغییر در سبک زندگی مانند شروع یک برنامه کاهش استرس‎، ممکن است اثر بخشی این دارو را افزایش دهد‎. در مورد تغییر سبک زندگی که ممکن است برای شما مفید باشد‎، با پزشک یا داروساز خود در میان بگذارید‎.

این دارو را نباید به دیگران بدهید‎.

لابراتوار و یا آزمایش‎های پزشکی (مانند آزمایش خون ، آزمایش عملکرد کبد) باید به صورت دوره ای انجام شود تا از پیشرفت و یا بروز عوارض جانبی مطلع شد‎. برای اطلاعات بیشتر با پزشک خود مشورت کنید‎.

دوز فراموش شده

اگر یک دوز را فراموش کردید و بیش از یک دوز در روز مصرف می‎کنید‎، در صورتی که اکنون نزدیک زمان مصرف دوز بعدی است‎، از دوز فراموش‎شده‎، صرف نظر کنید و دوز بعدی را در زمان معین که از پیش تعیین شده‎، مصرف کنید‎. برای جبران‎، دوز دارو را دو برابر نکنید‎.

اگر دارو را روزی یکبار قبل از خواب مصرف می‎کنید و یکبار فراموش کردید‎، آن را صبح روز بعد مصرف نکنید‎. برای اطلاع از اینکه چه کار باید بکنید‎، با پزشک خود تماس بگیرید‎.

محل نگهداری

در دمای اتاق و دور از نور و رطوبت نگهداری شود.‎ در حمام نگهداری نکنید‎. همه دارو‎ها را دور از دسترس اطفال و حیوانات خانگی قرار دهید‎.

دارو‎ها را درون توالت و یا فاضلاب نریزید مگر اینکه به شما گفته باشند‎. این دارو را در زمانی که انقضای آن فرا رسیده و یا دیگر به آن نیازی نیست‎، دور بیاندازید‎. برای این کار با داروساز یا شرکت محلی دفع زباله خود مشورت کنید‎.

نسترن مژنونی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید