انتشار این مقاله


نارسایی دریچه آئورت چیست : آشنایی با علت، علائم و درمان این بیماری

نارسایی دریچه آئورت – یا رگورژیتاسیون آئورتی-  زمانی ایجاد می‌شود که  دریچه آئورتی قلب به طور محکم و کامل بسته نشود. نارسایی دریچه آئورتی باعث می‌شود مقداری از خونی که از بطن چپ در هر انقباض از قلب خارج می‌شود، دوباره به داخل قلب نشت کند. این خون نشتی ممکن است از پمپ شدن صحیح […]

نارسایی دریچه آئورت – یا رگورژیتاسیون آئورتی-  زمانی ایجاد می‌شود که  دریچه آئورتی قلب به طور محکم و کامل بسته نشود. نارسایی دریچه آئورتی باعث می‌شود مقداری از خونی که از بطن چپ در هر انقباض از قلب خارج می‌شود، دوباره به داخل قلب نشت کند.

این خون نشتی ممکن است از پمپ شدن صحیح خون به دیگر نقاط بدن جلوگیری کند. درنتیجه ممکن است شما احساس خستگی و تنگی نفس بکنید.

رگورژیتاسیون دریچه آئورت ممکن است به طور ناگهانی یا در طی چند دهه ایجاد شود. هنگامی که نارسایی دریچه آئورتی شدید شود، عمل جراحی برای تعمیر یا تعویض دریچه آئورتی انجام می‌شود.

علائم نارسایی دریچه آئورت

اغلب اوقات، نارسایی دریچه آئورت به طور تدریجی ایجاد می‌شود و قلب مشکل ایجاد شده را جبران می‌کند. ممکن است شما برای سال‌های طولانی هیچ علائم و نشانه ای نداشته باشید و از شرایط خود آگاه نباشید.

اگرچه، هنگامی که نارسایی دریچه آئورت شدیدتر می‌شود، علائم و نشانه های زیر ایجاد می‌شود:

  • خستگی و ضعف خصوصا هنگامی که سطح فعالیت شما افزایش می‌یابد.
  • تنگی نفس هنگام ورزش یا دراز کشیدن
  • تورم مچ پا و انگشتان پا
  • درد قفسه سینه (آنژین)، ناراحتی یا تنگی و فشار در قفسه سینه خصوصا هنگام ورزش
  • سبکی سر یا غش کردن
  • ضربان نامنظم (آریتمی)
  • سوفل قلبی
  • احساس ضربان فلاتر و سریع (تپش قلب)

کی به پزشک مراجعه کنیم

اگر هرکدام از علائم نارسایی دریچه آئورت را دارید، سریعا با پزشک خود ارتباط برقرار کنید. گاهی اوقات اولین نشانه های نارسایی دریچه آئورت، عارضه عمده آن یعنی نارسایی قلبی است. در صورت داشتن خستگی، تنگی نفس، تورم مچ پا و پا که از علائم رایج نارسایی قلبی است، یه پزشک مراجعه کنید.

علت ایجاد نارسایی دریچه آئورت

قلب شما ۴ دریچه دارد تا جریان خون را در مسیر صحیح هدایت کند. این دریچه‌ها شامل دریچه میترال، دریچه ترکاسپید، دریچه پولمونری و دریچه آئورتی است. هر دریچه دارای فلپ (کاسپس یا leaflets)  است که در طی هر ضربان باز و بسته می‌شوند. گاهی اوقات دریچه ها به درستی باز و بسته نمی‌شوند؛ جریان خون از قلب شما را مختل می‌کنند و به طور بالقوه توانایی پمپاژ خون به بدن شما را مختل می‌کند.

در نارسایی آئورتی،  دریچه ی بین بطن چپ و شریان اصلی تغذیه کننده بدن (آئورت) به طور کامل بسته نمی ‌شود و مقداری خون به داخل بطن چپ نشت می‌کند. این عمل باعث می‌شود فشار زیادی به بطن بخاطر نگه داشتن خون بیشتر وارد شود و بطن بزرگتر شده و دیواره آن ضخیم تر شود.

در ابتدا، بزرگ شدن بطن چپ کمک کننده است چون جریان خون کافی به بدن را با این نیروی بیشتر حفظ می‌کند. اما در نهایت این تغییرات باعث تضعیف بطن چپ و به طور کلی قلب شما می‌شود.

هر عاملی که باعث آسیب دریچه شود، میتواند سبب نارسایی آن شود. دلایلی که سبب نارسایی دریچه آئورت می‌شوند شامل موارد زیر است:

بیماری مادرزادی دریچه قلبی.

ممکن است شما در حالتی متولد شوید که دریچه آئورتی شما دو کاسپس داشته باشد (بایکاسپید) یا کاسپس های آن بهم متصل و فیوز شده باشد. در حالت عادی دریچه آئورت سه کاسپس جداگانه دارد. در بعضی بیماریها نیز ممکن است دریچه آئورت فقط یک کاسپ یا چهار کاسپ داشته باشد(quadricuspid). اما این شرایط کمتر رایج است.

این بیماری های مادرزادی شما را در ریسک ابتلا به نارسایی دریچه آئورت در دوره های خاصی از زندگی قرار می‌دهد. اگر شما والدین یا خواهر برادر مبتلا به دریچه بایکاسپید را دارید، احتمال اینکه شما نیز دریچه بایکاسپید داشته باشید بالا است. البته اگر سابقه خانوادگی ابتلا به دریچه بایکسپید را هم نداشته باشید باز ممکن است به این حالت دچار شوید.

تغییرات قلبی مربوط به سن.

رسوبات کلسیم با گذشت زمان میتوانند روی دریچه آئورت جمع شوند و باعث سفتی لت‌های دریچه شود.این می‌تواند باعث تنگ شدن دریچه آئورتی شود و سبب شود دریچه به درستی بسته نشود.

اندوکاردیت.

دریچه آئورتی ممکن است بخاطر ابتلا به اندوکاردیت- عفونت داخل قلبی که شامل دریچه‌های قلبی هم می‌شود-  آسیب ببیند.

تب روماتیسمی. 

تب روماتیسمی-  عارضه استرپتوکوکی گلو و یک بیماری شایع دوران کودکی در آمریکا- میتواند باعث آسیب به دریچه آئورتی شود. تب روماتیسمی همچنان در کشورهای در حال توسعه شیوع بالایی دارد اما در ایالت متحده نادر است. بعضی افراد مسن  اهل آمریکا در دوران کودکی در معرض تب روماتیسمی بوده اند. البته ممکن است هرگز به بیماری روماتیسمی قلبی مبتلا نشده باشند.

بیماری‌های دیگر.

دیگر وضعیت های نادر میتوانند باعث برگ شدن دریچه آئورتی و خود آئورت و درنهایت سبب نارسایی شوند؛ مانند سندرم مارفان که یک بیماری مربوط به باغت همبنداست، بعضی بیماری‌های خودایمنی مانند لوپوس، نیز میتوانند سبب نارسایی دریچه آئورت شوند.

ریسک فاکتورها

  • سن بالا
  • بیماری‌های خاص قلبی مادرزادی
  • سابقه عفونت‌هایی که روی قلب تاثیر دارند.
  • بیماری‌های خاصی که روی قلب تاثیر دارند مانند سندرم مارفان
  • دیگر بیماری‌های دریچه ای قلبی مانند تنگی دریچه آئورت
  • فشار خون بالا

عوارض نارسایی دریچه آئورت

  • نارسایی قلب
  • عفونت هایی که روی قلب تاثیر دارند مانند اندوکاردیت
  • ریتم قلبی نامنظم
  • مرگ

پیشگیری از نارسایی دریچه آئورت

برای هرگونه وضعیت قلبی، به طور منظم به پزشک مراجعه کنید تا او مرتب شما را تحت نظر داشته باشد و قبل از ایجاد یا در مراحل اولیه بیماری که به راحتی قابل درمان است، بیماری نارسایی دریچه آئورتی را تشخیص دهد. اگر با  وضعیت نشتی دریچه آئورتی و یا تنگی دریچه آئورتی تشخیص داده شده اید، به طور منظم به نوار قلب نیاز خواهید داشت تا اطمینان حاصل پیدا کنید که نارسایی شدت نمی یابد.

همچنین باید از شرایطی که به ایجاد نارسایی دریچه آئورتی کمک می‌کند، آگاه باشید. از جمله:

  • تب روماتیسمی. اگر گلو درد شدید دارید حتما به پزشک مراجعه کنید. گلو درد درمان نشده میتواند منجر به تب روماتیسمی شود. خوشبختانه گلو درد به سادگی به آنتی بیوتیک ها درمان می‌شود.
  • فشار خون بالا. فشار خون خود را به طور منظم چک کنید. اطمینان حاصل کنید که فشار خون کنترل شده و نرمال است تا از نارسایی آئورتی جلوگیری شود.

تشخیص نارسایی دریچه آئورت

برای تشخیص نارسایی دریچه آئورت، پزشک علائم و نشانه های شما را بررسی می‌کند، درمود سابقه پزشکی شما و خانواده سوال کرده و شما را معاینه میکند. پزشک با استفاده از استتسکوپ به قلب شما گوش میدهد تا تشخیص دهد آیا سوفل قلبی نشان دهنده وضعیت دریچه آئورت وجود دارد یا خیر. متخصص قلب وضعیت شما را ارزیابی میکند.

پزشک شما ممکن است چندین آزمایش برای تشخیص وضعیت شما ، و تعیین علت و شدت وضعیت شما انجام دهد. آزمایش‌ها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

اکوکاردیوگرام.

امواج صوتی که از دستگاه گرز مانند (مبدل) نگه داشته شده بر روی قفسه سینه به قلب شما هدایت می شوند، و تصاویر ویدئویی از قلب شما در حین فعالیت تولید می کند. این آزمایش می تواند به پزشکان کمک کند تا از نزدیک وضعیت دریچه آئورت و آئورت را بررسی کنند. این می تواند به پزشکان کمک کند تا علت و شدت بیماری شما را تشخیص دهند و ببینند که آیا شما بیماری دریچه قلب دیگری نیز دارید یا خیر. پزشکان همچنین ممکن است از اکوکاردیوگرام ۳-D استفاده کنند.پزشکان ممکن است نوع دیگری از اکوکاردیوگرام به نام اکوکاردیوگرام ترانس فاژیال را ​​انجام دهند تا دریچه آئورت را از نزدیک ببینند. در این آزمایش ، یک مبدل کوچک متصل به انتهای یک لوله به پایین لوله منتهی از دهان به معده (مری) شما وارد می شود.

الکتروکاردیوگرام (نوار قلب).

در این آزمایش سیم (الکترود) متصل به پد روی پوست شما فعالیت الکتریکی قلب شما را اندازه گیری می کند. نوار قلب می تواند بزرگ شدگی دهلیزها و بطن های قلبی، بیماری های قلبی و ریتم های غیر طبیعی قلب را تشخیص دهد.

اشعه ایکس قفسه سینه.

این پزشک را قادر می سازد تشخیص دهد که قلب شما بزرگ شده است – شاخص احتمالی نارسایی دریچه آئورت – یا اینکه آئورت بزرگ شده دارید. همچنین می تواند به پزشکان کمک کند تا وضعیت ریه های شما را تعیین کنند.

تست های ورزشی یا تست های استرس.

آزمایش های ورزشی به پزشکان کمک می کند تا مشخص شود که آیا در هنگام فعالیت بدنی علائم و نشانه های بیماری دریچه آئورت را دارید یا خیر و این آزمایشات می تواند به تعیین شدت وضعیت شما کمک کند. اگر قادر به ورزش نیستید ، ممکن است از داروهایی استفاده شود که تأثیرات مشابه ورزش بر روی قلب شما دارند.

ام آر آی قلب.

با استفاده از یک میدان مغناطیسی و امواج رادیویی ، این آزمایش تصاویر دقیقی از قلب شما ، از جمله آئورت و دریچه آئورت تولید می کند. این آزمایش ممکن است برای تعیین شدت وضعیت شما استفاده شود.

کاتتریزاسیون قلب.

این آزمایش غالباً برای تشخیص نارسایی دریچه آئورت استفاده نمی شود ، اما اگر آزمایش های دیگر نتوانند وضعیت را تشخیص دهند یا شدت آن را تشخیص دهند ، ممکن است از این تست استفاده شود. پزشکان همچنین ممکن است قبل از جراحی تعویض دریچه ، کاتتریزاسیون قلب را انجام دهند تا ببینند در عروق کرونر انسداد وجود دارد یا خیر ، بنابراین می توان آنها را در زمان جراحی دریچه برطرف کرد.

در کاتتریزاسیون قلبی ، پزشک یک لوله نازک (کاتتر) را از طریق رگ خونی در بازو یا کشاله ران به رگ قلب متصل می کند و رنگ را از طریق کاتتر تزریق می کند تا شریان در اشعه ایکس قابل مشاهده باشد. این یک تصویر دقیق از عروق قلب و نحوه عملکرد قلب شما را به پزشک ارائه می دهد. همچنین می تواند فشار داخل محفظه های قلب را اندازه گیری کند.

درمان نارسایی دریچه آئورت

درمان نارسایی دریچه آئورت به شدت وضعیت شما بستگی دارد ، اینکه آیا علائم و نشانه هایی را تجربه می کنید و یا اینکه وضعیت شما بدتر می شود.

اگر علائم شما خفیف است یا علائمی را تجربه نمی کنید ، پزشک ممکن است با قرار ملاقات های منظم وضعیت شما را کنترل کند. پزشک شما ممکن است به شما توصیه کند که در شیوه زندگی سالم تغییراتی ایجاد کنید و برای درمان علائم یا کاهش خطر عوارض از داروها استفاده کنید.

در نهایت ممکن است برای ترمیم یا تعویض دریچه آئورت بیمار به جراحی نیاز داشته باشید. در برخی موارد ، حتی اگر علائمی را تجربه نمی کنید ، ممکن است پزشک جراحی را به شما توصیه کند. اگر دوباره جراحی قلب انجام دهید ، پزشکان ممکن است همزمان عمل جراحی دریچه آئورت را انجام دهند. در برخی موارد ، در صورت بزرگ شدن آئورت ، ممکن است همزمان با جراحی دریچه آئورت به بخشی از آئورت (ریشه آئورت) ترمیم یا تعویض شوید.

اگر دچار نارسایی دریچه آئورت هستید ، در یک مرکز پزشکی با یک تیم چند رشته ای از متخصصان قلب و سایر پزشکان و کادر پزشکی آموزش دیده و با تجربه در ارزیابی و درمان بیماری دریچه قلب ، ارزیابی و درمان شوید. این تیم می تواند برای تعیین مناسب ترین روش درمانی برای شرایط شما با شما همکاری کند.

جراحی برای ترمیم یا تعویض دریچه آئورت معمولاً از طریق بریدگی (برش) در قفسه سینه انجام می شود. در بعضی موارد ، پزشکان ممکن است جراحی کم تهاجمی قلب را انجام دهند ، که شامل استفاده از برش های کوچکتر از آنهایی است که در جراحی قلب باز استفاده می شود.

گزینه های جراحی عبارتند از:

ترمیم دریچه آئورت

برای ترمیم دریچه آئورت ، جراحان ممکن است انواع مختلفی از ترمیم را انجام دهند ، از جمله جدا کردن فلپ دریچه (کاسپ) که با هم جوش خورده است ، تغییر شکل یا از بین بردن بافت دریچه اضافی به طوری که لبه ها به خوبی بسته شوند یا سوراخ های دریچه را وصله کنند.

پزشکان ممکن است از روش کاتتر برای قرار دادن دوشاخه یا دستگاه برای ترمیم نشتی تعویض دریچه آئورت استفاده کنند.

تعویض دریچه آئورت

برای درمان نارسایی دریچه آئورت غالباً به تعویض دریچه آئورت نیاز است. در تعویض دریچه آئورت ، جراح شما دریچه آسیب دیده را برمی دارد و یک دریچه مکانیکی یا دریچه ساخته شده از بافت قلب گاو ، خوک یا انسان (دریچه بافت بیولوژیکی) را جایگزین می کند. نوع دیگری از تعویض دریچه بافت بیولوژیکی که از دریچه ریوی خود فرد استفاده می کند ، گاهی اوقات امکان پذیر است.

دریچه های بافت بیولوژیکی با گذشت زمان تحلیل می روند و در نهایت ممکن است نیاز به تعویض داشته باشند. افرادی که دریچه مکانیکی دارند برای جلوگیری از لخته شدن خون باید مادام العمر از داروهای رقیق کننده خون استفاده کنند. پزشک در مورد مزایا و خطرات هر نوع دریچه با شما صحبت خواهد کرد و در مورد اینکه کدام دریچه برای شما مناسب است صحبت خواهد کرد.

پزشکان همچنین ممکن است یک روش کاتتر را برای قرار دادن یک دریچه تعویض در یک دریچه بافت بیولوژیکی خراب انجام دهند که دیگر به درستی کار نمی کند. رویه های دیگر با استفاده از کاتتر برای ترمیم یا تعویض دریچه های آئورت برای درمان نارسایی دریچه آئورت همچنان مورد تحقیق است.

سبک زندگی و درمان های خانگی

قرار ملاقات های پیگیری منظمی با پزشک خود برای نظارت بر وضعیت خود داشته باشید.

 تغییر شیوه زندگی نمی تواند از شرایط شما جلوگیری کرده یا آن را درمان کند ، اما ممکن است پزشک پیشنهاد کند چندین تغییر در سبک زندگی سالم برای قلب خود را وارد زندگی خود کنید. اینها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • داشتن رژیم غذایی سالم مورد نیاز قلب.  میوه و سبزیجات متنوع، مرغ،غذاهای رژیمی کم چرب یا با بدون چربی، ماهی، غلات کامل و   بخورید. از مصرف چربی اشباع  و چربی ترانس و نمک و شکر اضافی پرهیز کنید.
  • وزن سالم و متعادل داشته باشید. اگر اضافه وزن یا چاقی دارید، پزشک کاهش وزن را توصیه خواهد کرد.
  • انجام فعالیت بدنی منظم. سعی کنید حدود ۳۰ دقیقه فعالیت بدنی مانند پیاده روی سریع را در برنامه روزانه تناسب اندام خود بگنجانید. قبل از شروع ورزش از پزشک خود راهنمایی بخواهید ، مخصوصاً اگر قصد ورزش های رقابتی را دارید.
  • مدیریت استرس. روش هایی برای کمک به کنترل استرس خود پیدا کنید ، مانند فعالیت های آرام سازی ، مدیتیشن ، فعالیت بدنی و گذراندن وقت با خانواده و دوستان.
  • اجتناب از تنباکو. اگر سیگار می کشید ، آن را ترک کنید. از پزشک در مورد منابعی برای کمک به شما در ترک سیگار سوال کنید. پیوستن به یک گروه پشتیبانی ممکن است مفید باشد.
  • کنترل فشار خون بالا. اگر داروی فشار خون مصرف می کنید ، اطمینان حاصل کنید که آن را همانطور که پزشک برای شما تجویز کرده است مصرف می کنید.

برای زنان مبتلا به نارسایی دریچه آئورت، مهم است که قبل از بارداری با پزشک خود صحبت کنند. پزشک می تواند با شما مشورت کند که کدام داروها را می توانید با خیال راحت مصرف کنید و اینکه آیا ممکن است به روشی برای درمان وضعیت دریچه خود قبل از بارداری نیاز داشته باشید.

کارهایی که میتوان انجام داد

شما احتمالاً با مراجعه به پزشک خانواده خود این کار را شروع خواهید کرد. پس ازمراجعه اولیه ، ممکن است پزشک شما را به پزشکی که در تشخیص و درمان بیماری های قلب متخصص است ارجاع دهد (متخصص قلب)

بعضی از اطلاعاتی که برای قرار ملاقات با پزشک شما را آماده میکند شامل موارد زیر است:

  • علائم خود و طول مدت درگیری خود با علائم را یادداشت کنید.
  • لیستی از اطلاعات کلیدی پزشکی خود تهیه کنید مانند مشکلات سلامتی اخیر خود، داروهای با نسخع و بدون نسخه مصرف شده و مکمل های مصرفی
  • یکی از اعضای خانواده خود را همراه خود ببرید.
  • سوالات خود از پزشک را یادداشت کنید.

سوالات شما از پزشک

سوالاتی که برای نارسایی دریچه آئورت پرسیده میشود شامل موارد زیر است:

  • علت ایجاد علائم من چیست؟
  • آیا علت احتمالی دیگری وجود دارد؟
  • به چه آزمایش هایی نیاز دارم؟
  • چه درمانی را پیشنهاد می‌دهید؟
  • آیا به جراحی نیاز دارم؟ کدام جراح را برای جراحی دریچه آئورت پیشنهاد می‌کنید؟
  • من بیماری دیگری نیز دارم. چگونه این دو را باهم مدیریت کنم؟
  • آیا محدودیت خاصی لازم دارم؟
  • آیا لازم است به یک متخصص مراجعه کنم؟
  • گزینه های رویکردی جایگزینی که پیشنهاد میکنید چیست؟

سوالات پزشک از شما

  • علائم شما چه زمانی شروع شد؟
  • آیا علائم شما مداوم است یا مقطعی؟
  • شدت علائم شما چقدر است؟
  • چه چیزی علائم شما را بدتر یا بهتر می‌کند؟
  • آیا سابقه بیماری قلبی در خانواده شما وجود دارد؟
فاطمه مرادی کردلر


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید