انتشار این مقاله


نجات کودک ۶ ساله از مرگ در اثر بلع نیکوتین مایع

دختری ۶ ساله در ایالت Oregon آمریکا پس از آن که والدینش به اشتباه به جای داروی مسکن به او نیکوتین مایع دادند، دچار مسمومیت شدید با نیکوتین شد. کودک جان سالم به در برد اما مسمومیت ناشی از نیکوتین می‌تواند کشنده باشد و پژوهشگران هشدار می‌دهند با افزایش محبوبیت سیگارهای الکترونیکی ممکن است چنین […]

دختری ۶ ساله در ایالت Oregon آمریکا پس از آن که والدینش به اشتباه به جای داروی مسکن به او نیکوتین مایع دادند، دچار مسمومیت شدید با نیکوتین شد. کودک جان سالم به در برد اما مسمومیت ناشی از نیکوتین می‌تواند کشنده باشد و پژوهشگران هشدار می‌دهند با افزایش محبوبیت سیگارهای الکترونیکی ممکن است چنین مسمومیت‌هایی روز به روز بیشتر شوند.

دکتر متیو نوبل (Matthew Noble)، پزشک طب اورژانس دانشگاه علوم پزشکی Oregon (Oregon Health and Science University) و از نویسندگان این گزارش، اظهار می‌دارد:

با گسترش استفاده از سیگارهای الکترونیکی کودکان بیش از پیش در معرض مسمومیت ناشی از بلعیدن مقادیر زیادی نیکوتین هستند.

بر اساس این گزارش، کودک قبلاً دچار پیچ‌خوردگی مچ پا شده بود و از داروی Montrin کودکان (حاوی ایبوپروفن) جهت تسکین درد استفاده می‌کرد. زمانی که ظرف دارو خالی شده‌بود، مادر این دختر از آن برای نگهداری نیکوتین مایع استفاده می‌کرد. پدر دختربچه از این موضوع اطلاع نداشته و یک دوز ۱۰ میلی‌لیتری از مایع را برای تسکین درد به او داده بود. کودک بلافاصله در دهان و گلوی خود احساس سوزش می‌کند که پدر را بر آن می‌دارد تا دارو رو مزه کند. پدر متوجه می‌شود نیکوتین مایع است و بلافاصله با اورژانس تماس می‌گیرد.

طبق این گزارش، قبل از رسیدن امدادگران دختر بی‌هوش می‌شود شروع به تکان دادن غیر ارادی دست‌ها و پاها می‌کند. بعداً به هوش می‌آید اما به سؤالات و دستورات پاسخ نمی‌دهد. کودک را به اورژانس منتقل می‌کنند که در آن‌جا شروع به استفراغ و تعریق می‌کند و ضربان نبضش از ۱۵۰ بار در دقیقه به ۶۰ بار در دقیقه کاهش می‌یابد. پزشکان به او ضد تهوع و آرام‌بخش می‌دهند و راه تنفسی را لوله‌گذاری می‌کنند تا بسته نشود. هم‌چنین از فرم دارویی زغال که در درمان سوء مصرف مواد کاربرد دارد، استفاده می‌کنند تا نیکوتین را به خود جذب کند. کودک شب را در واحد مراقبت‌های ویژه (ICU) و تحت دستگاه تنفس مصنوعی می‌گذراند. روز بعد پزشکان پس از انجام آزمایش‌ها، که نتیجه‌ی نرمال داشتند او را از بیمارستان مرخص می‌کنند.

محققان تخمین‌می‌زنند کودک حدود ۷۰۰ میلی‌گرم نیکوتین مایع مصرف‌کرده‌است. برخی مطالعات نیز تخمین‌زده‌اند مصرف ۵۰۰ میلی‌گرم نیکوتین می‌تواند یک فرد بزرگ‌سال را از پا درآورد. یک سیگار معمولی ۰.۲ الی ۲.۴ میلی‌گرم نیکوتین در اختیار بدن قرار می‌دهد. آزمایش خون کودک – که یک ساعت پس از رسیدن وی به بیمارستان انجام‌شده‌بود – نشان داد میزان نیکوتین خون وی ۳۴۸ نانوگرم در هر میلی‌لیتر است. میزان نیکوتین خون یک فرد بزرگ‌سال پس از مصرف سیگار در حدود ۱۲ الی ۵۴ نانوگرم در میلی‌لیتر است.

پژوهشگران هم‌چنین مایعی که کودک بلعیده بود را آزمایش کردند. برآورد ها نشان‌داد غلظت نیکوتین آن ۲ برابر غلظتی است که بر روی برچسب محصول نوشته شده‌است. پژوهشگران در گزارش خود می‌نویسند:

مطالعات قبلی نشان می‌دهند مخازن سیگار‌های الکترونیک بر چسب‌های تجاری غیر قابل اطمینان دارند و غلظت واقعی نیکوتین آن‌ها بسیار متفاوت از آن چیزی است که در تبلیغات ذکر می‌شود، این یافته مطالعات پیشین را تقویت می‌کند.

روح اله سیفی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید