انتشار این مقاله


هیپرپلازی آتیپیک پستان چیست و چگونه درمان می شود؟

هیپرپلازی آتیپیک پستان یک اختلال پیش سرطانی است که روی سلول های پستان اثر می‌گذارد. هیپرپلازی آتپیک به معنای تجمع گروهی از سلول‌های غیر نرمال در پستان است. هیپرپلازی آتیپیک، سرطان نیست اما میتواند شروعی برای رشد سرطان پستان باشد. اگر در طول زندگی شما، سلول‌های هیپرپلازی آتپیک به تقسیم شدن ادامه دهند و بیشتر […]

هیپرپلازی آتیپیک پستان یک اختلال پیش سرطانی است که روی سلول های پستان اثر می‌گذارد. هیپرپلازی آتپیک به معنای تجمع گروهی از سلول‌های غیر نرمال در پستان است.

هیپرپلازی آتیپیک، سرطان نیست اما میتواند شروعی برای رشد سرطان پستان باشد. اگر در طول زندگی شما، سلول‌های هیپرپلازی آتپیک به تقسیم شدن ادامه دهند و بیشتر غیر نرمال شوند، این میتواند منجر به ایجاد سرطان غیرتهاجمی پستان ( کارسینوم اینسیتو) یا سرطان تهاجمی پستان شود.

اگر شما با اختلال هیپرپلازی آتیپیک تشخیص داده شده اید، ریسک ابتلای بسیار زیادی برای ابتلا به  سرطان پستان در آینده دارید. به همین دلیل پزشکان اغلب غربالگری فشرده سرطان پستان و داروهایی برای کاهش خطر ابتلا به سرطان پستان توصیه می‌کنند.

علائم هیپرپلازی آتیپیک پستان

این اختلال معمولا منجر به ایجاد علائم نمی‌شود.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم

اگر هرگونه علائم و نشانه نگران کننده دارید به پزشک مراجعه کنید. این اختلال معمولا علائم ایجاد نمی‌کند، اما ممکن است تغییراتی ایجاد کند که در ماموگرام قابل مشاهده باشد. هیپرپلازی آتپیک پستان اغلب هنگام نمونه برداری  از پستان برای بررسی ناهنجاری موجود در ماموگرام کشف می‌شود.  گاهی اوقات هم این اختلال هنگام بیوپسی برای دلایل دیگری کشف می‌شود.

علت ایجاد هیپرپلازی آتپیک پستان

هنوز مشخص نیست چه عاملی باعث هیپرپلازی آتپیک پستان می‌شود.

هیپرپلازی آتیپیک هنگامی ایجاد می شود که سلول‌های پستان از نظر تعداد، سایز، شکل، ظاهر و الگوی رشد غیر طبیعی شوند. ظاهر سلول‌های غیرنرمال نوع این اختلال را مشخص می‌کند:

  • هیپرپلازی آتیپیک مجرایی باعث ایجاد سلول‌های غیر طبیعی شبیه سلول‌های مجاری پستان می‌شود.
  • هیپرپلازی آتپیک لوبولار باعث ایجاد سلول‌های غیر طبیعی شبیه لوبول های پستان می‌شود.

تصور می‌شود هیپرپلازی آتیپیک بخشی از تبدیل پیچیده سلول هایی است که ممکن است به سلول سرطانی پستان تبدیل شوند. پیشرفت سرطان پستان به طور معمول شامل موارد زیر است:

  • هیپرپلازی. این روند زمانی شروع می‌شود که رشد طبیعی سلول‌ها مختل شو و باعث تولید بیش از حد سلول‌های به ظاهر طبیعی می‌شود.
  • هیپرپلازی آتپیک. سلول‌های اضافی روی هم قرار می‌گیرند و ظاهری غیرطبیعی ایجاد می‌کنند. در این مرحله، سلول‌ها مقداری تغییر کرده اند. البته همه تغییرات لازم برای ایجاد سرطان هنوز در این ها ایجاد نشده است.
  • سرطان غیر تهاجمی. سلول‌های غیرطبیعی از نظر ظاهری همچنان تغییر کرده و تکثیر می‌یابند و به سرطان غیر تهاجمی تبدیل می‌شوند. در این نوع سرطان سلول‌های سرطانی در همان جایی که ایجاد شده اند باقی می‌مانند.
  • سرطان تهاجمی. بدون پیگیری درمان، ممکن است تبدیل به سرطان تهاجمی شود و به بافت های اطراف، کانال های لنفاوی و رگ های خونی حمله کند.

عوارض

افزایش خطر سرطان پستان

زنان مبتلا به هیپرپلازی آتیپیک پستان در طول زندگی ۴ برابر ریسک بیشتری برای ابتلا به سرطان را نسبت به زنان دیگر دارند. خطر ابتلا به سرطان پستان در زنان دارای هیپرپلازی آتپیک لوبولار و مجرایی یکسان است.

تحقیقات اخیر نشان داده اند که ریسک ابتلا به سرطان پستان در سال های پس از تشخیص  هیپرپلازی آتیپیک افزایش می‌یابد:

  • پنج سال پس از تشخیص، حدود ۷ درصد زنان مبتلا به هیپرپلازی آتیپیک ممکن است مبتلا به سرطان پستان شوند. به عبارت دیگر، از هر ۱۰۰ زن دارای هیپرپلازی آتیپیک، ۷ نفر از آنها ۵ سال پس از تشخیص ممکن است میتلا به سرطان سینه شوند. و ۹۳ نفر مبتلا به سرطان پستان نمی‌شوند.
  • ده سال پس از تشخیص، حدود ۱۳ درصد زنان مبتلا به هیپرپلازی آتیپیک ممکن است به سرطان سینه مبتلا شوند. این به این معنی است که از هر ۱۰۰ زن مبتلا به هیپرپلازی آتیپیک، ۱۳ نفر ممکن است بعد از ۱۰ سال مبتلا به سرطان پستان شوند. و ۸۷ نفر به سرطان پستان مبتلا نخواهند شد.
  • بیست و پنج سال بعد از تشخیص، حدود ۳۰ درصد زنان مبتلا به هیپرپلازی آتیپیک، ممکن است به سرطان سینه مبتلا شوند.

ابتلا به هیپرپلازی آتیپیک پستان در سنین پایین و جوان، ریسک ابتلا به سرطان پستان را بیشتر می‌کند. برای مثال، زنانی که زیر ۴۵ سالگی به هیپرپلازی آتیپیک پستان مبتلا می‌شوند، ریسک ابتلای بسیار زیادی به سرطان پستان دارند.

درباره ریسک ابتلای خود به سرطان پستان با پزشک خود صحبت کنید. درک خطر ابتلا به شما کمک میکند تا تصمیمات درستی درباره غربالگری سرطان سینه و داروهای کاهش دهنده خطر بگیرید.

تشخیص هیپرپلازی آتیپیک پستان

هیپرپلازی آتیپیک معمولاً پس از نمونه برداری برای ارزیابی ناحیه مشکوک موجود در ماموگرافی یا در حین معاینه بالینی پستان کشف می شود. در طی بیوپسی، نمونه های بافتی برداشته می شوند و توسط یک پزشک آموزش دیده (آسیب شناس) برای تجزیه و تحلیل ارسال می شوند. نمونه های بافت تحت میکروسکوپ بررسی می شود و آسیب شناس در هیپرپلازی آتیپیک را شناسایی می کند.

برای ارزیابی بیشتر هیپرپلازی آتیپیک ، پزشک ممکن است جراحی برای برداشتن نمونه بزرگتری از بافت برای جستجوی سرطان پستان را توصیه کند. تشخیص هیپرپلازی آتیپیک ممکن است منجر به بیوپسی جراحی (برداشتن موضع گسترده یا لومپکتومی) برای از بین بردن تمام بافت آسیب دیده شود. آسیب شناس نمونه های بزرگتر را برای یافتن شواهد سرطان درجا یا مهاجم بررسی می کند.

درمان هیپرپلازی آتیپیک پستان

هیپرپلازی آتیپیک به طور کلی با جراحی برای از بین بردن سلول های غیر طبیعی و اطمینان از عدم وجود سرطان غیر تهاجمی یا تهاجمی در آن محل درمان می شود. پزشکان اغلب غربالگری فشرده تری را برای سرطان پستان و داروها برای کاهش خطر ابتلا به سرطان پستان توصیه می کنند.

آزمایش های پیگیری کننده برای کنترل سرطان پستان

پزشک شما ممکن است آزمایش‌های لازم برای غربالگری سرطان پستان را به شما توصیه کند. این ممکن است احتمال تشخیص زودهنگام سرطان پستان را افزایش دهد ، در صورتی که احتمال بهبودی وجود دارد. با پزشک خود در مورد گزینه های غربالگری سرطان پستان صحبت کنید. گزینه های شما ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • خودآزمایی  از پستان برای آشنایی با پستان و تشخیص هرگونه تغییر غیرمعمول در پستان
  • معاینات بالینی پستان توسط ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما  به صورت سالانه
  • غربالگری ماموگرافی سالانه
  • غربالگری MRI پستان، بستگی به سایر عوامل خطر مانند سینه های متراکم، سابقه خانوادگی قوی یا استعداد ژنتیکی سرطان پستان دارد.

راه هایی برای کاهش خطر ابتلا به سرطان پستان

برای کاهش خطر ابتلا به سرطان پستان ، پزشک ممکن است به شما توصیه کند:

داروهای پیشگیرانه مصرف کنید.

درمان با یک تنظیم کننده گیرنده انتخابی استروژن، مانند تاموکسیفن یا رالوکسیفن (Evista)، به مدت پنج سال ممکن است خطر ابتلا به سرطان پستان را کاهش دهد. این داروها با جلوگیری از اتصال استروژن به گیرنده های استروژن در بافت پستان ، کار می کنند. تصور می شود که استروژن باعث رشد برخی سرطان های پستان می شود. تاموکسیفن تنها دارویی است که برای استفاده در زنان یائسه تأیید شده است. گزینه دیگر برای زنان یائسه ممکن است مهارکننده های آروماتاز ​​مانند اگزمستان (Aromasin) و آناستروزول (Arimidex) باشد که تولید استروژن در بدن را کاهش می دهد.

از هورمون درمانی یائسگی خودداری کنید.

محققان نتیجه گرفته اند که هورمون درمانی ترکیبی برای درمان علائم یائسگی – استروژن به علاوه پروژستین – خطر ابتلا به سرطان پستان در زنان یائسه را افزایش می دهد. بسیاری از سرطان های پستان برای رشد به هورمون ها نیاز دارند.

در یک کارآزمایی بالینی شرکت کنید.

آزمایش‌های بالینی روش های درمانی جدیدی را که هنوز در دسترس عموم مردم نیست، آزمایش می کند که ممکن است در کاهش خطر سرطان پستان در ارتباط با هیپرپلازی آتیپیک مفید باشد. اگر کاندید آزمایش های بالینی هستید، از پزشک خود بپرسید.

ماستکتومی کاهش دهنده خطر (پیشگیری) را در نظر بگیرید.

برای زنان در معرض خطر بسیار بالای سرطان پستان، ماستکتومی کاهش دهنده خطر – جراحی برای برداشتن یک یا هر دو پستان – خطر ابتلا به سرطان پستان در آینده را کاهش می دهد.

اگر جهش ژنتیکی در یکی از ژن های سرطان پستان داشته باشید یا سابقه خانوادگی بسیار بالایی در سرطان پستان داشته باشید که احتمال وجود چنین جهش ژنتیکی را نشان می دهد، ممکن است در معرض خطر بسیار بالای سرطان پستان باشید.

اما این جراحی برای همه مناسب نیست. با توجه به شرایط شخصی خود ، با پزشک خود در مورد خطرات، مزایا و محدودیت های این جراحی کاهش دهنده خطر صحبت کنید.

اگر شما سابقه خانوادگی قوی در مورد سرطان پستان دارید، ممکن است از ملاقات با یک مشاور ژنتیک برای ارزیابی خطر حمل جهش ژنتیکی و نقش آزمایش ژنتیک در وضعیت خود بهره مند شوید.

مواجهه با شرایط و پشتیبانی

تشخیص هیپرپلازی آتیپیک می تواند استرس زا باشد، زیرا خطر ابتلا به سرطان پستان را افزایش می دهد. ندانستن اینکه درآینده چه اتفاقی ممکن است برای  سلامتی شما بیفتد، ممکن است نگران کننده باشد.. با گذشت زمان، هر زنی روش خود را برای کنار آمدن با هایپرپلازی آتیپیک و افزایش خطر ابتلا به سرطان پستان را پیدا می‌کند. تا زمانی که راه مقابله خود را پیدا کنید، سعی کنید:

خطر فردی سرطان پستان را درک کنید.

آمار خطر سرطان پستان می تواند طاقت فرسا و ترسناک باشد. آمار خطر سرطان پستان با دنبال کردن بسیاری از زنان مبتلا به هیپرپلازی آتیپیک و نظارت بر آنها برای سرطان پستان ایجاد می شود. در حالی که این آمار می تواند ایده ای از پیش آگهی شما ایجاد کند، اما نمی تواند در مورد خطر ابتلا به سرطان پستان به شما بگوید.

از پزشک خود بخواهید که در مورد خطر ابتلا به سرطان پستان توضیح دهد. وقتی خطر شخصی خود را برای ابتلا به سرطان پستان درک کردید، می توانید در تصمیم گیری درباره درمان خود احساس راحتی بیشتری داشته باشید.

به تمام قرارهای بعدی خود بروید.

اگر هیپرپلازی آتیپیک دارید ، پزشک ممکن است آزمایش غربالگری مکرر سرطان پستان را توصیه کند. ممکن است قبل از هر معاینه خود را از نگرانی پرت کرده باشید زیرا می ترسید که پزشک سرطان پستان را پیدا کند.

اجازه ندهید ترس شما مانع رفتن به قرارهای شما شود. در عوض ، بپذیرید که ترس طبیعی است و راه های مقابله را پیدا کنید. آرام باشید ، احساسات خود را در یک ژورنال بنویسید یا با یک دوست صمیمی که می تواند روحیه شما را بالا ببرد وقت بگذرانید.

سلامتی خود را حفظ کنید.

برای سالم ماندن خود گزینه های سبک زندگی سالم انتخاب کنید. به عنوان مثال، وزن خود را سالم نگه دارید، یک رژیم غذایی سالم و پر از میوه و سبزیجات بخورید، به اندازه کافی بخوابید و اگر الکل می نوشید میزان الکل خود را محدود کنید.

شما نمی توانید سرطان پستان را کنترل کنید ، اما می توانید از سلامتی خود اطمینان حاصل کنید تا در صورت نیاز به درمان سرطان پستان به اندازه کافی قوی باشید.

با زنان دیگر در شرایط خود صحبت کنید.

با زنان دیگری که هیپرپلازی آتیپیک دارند صحبت کنید. از پزشک خود در مورد گروه های پشتیبانی در جامعه خود سوال کنید.

گزینه دیگر تابلوهای پیام آنلاین است. سازمان های سرطان پستان، مانند BreastCancer.org ، برای زنان با خطر بالای سرطان پستان تابلوهای پیام ارائه می دهند تا با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.

آماده شدن برای قرار ملاقات

اگر با انجام ماموگرافی ناحیه مشکوکی در پستان شما مشخص شود، ممکن است پزشک شما را به یک متخصص بهداشت پستان یا مرکز تخصصی پستان ارجاع دهد.

آنچه شما می توانید انجام دهید

از آنجا که قرارها می توانند مختصر باشند، و از آنجا که اغلب مسائل زیادی برای پرسش وجود دارد، خوب است که آماده باشید. برای آماده شدن برای قرار ملاقات خود ، سعی کنید:

  • از هرگونه محدودیت قبل از قرار ملاقات آگاه باشید. در زمان تعیین وقت، حتماً سوال کنید که آیا کاری لازم است که از قبل انجام دهید، مانند محدود کردن رژیم غذایی.
  • علائمی را که تجربه می کنید بنویسید، از جمله علائمی که به نظر می رسد به شرایط شما ربطی ندارد.
  • اطلاعات شخصی اصلی، از جمله استرسهای عمده یا تغییرات اخیر زندگی را بنویسید.
  • لیستی از تمام داروها، ویتامین ها یا مکمل هایی که مصرف می کنید تهیه کنید.
  • یکی از اعضای خانواده یا دوست خود را همراه خود ببرید. گاهی اوقات ممکن است به خاطر سپردن تمام اطلاعات ارائه شده در هنگام ملاقات دشوار باشد.

 پرسش های احتمالی مورد نیاز

وقت شما با پزشک محدود است ، بنابراین پیش از موعد لیستی از سوالات را تهیه کنید. در صورت اتمام زمان، سوالات خود را از مهمترین تا کم اهمیت ترین لیست کنید. برای هیپرپلازی آتیپیک پستان، برخی از سوالات اساسی که باید از پزشک خود بپرسید شامل موارد زیر است:

  • آیا می توانید گزارش آسیب شناسی من را برای من توضیح دهید؟
  • آیا به آزمایش بیشتری نیاز دارم؟
  • آیا برای هیپرپلازی آتیپیک پستان به جراحی نیاز دارم؟
  • آیا داروهایی وجود دارد که بتوانم برای کاهش خطر سرطان پستان استفاده کنم؟
  • برای کاهش خطر ابتلا به سرطان پستان چه کاری می توانم انجام دهم؟
  • چه علائم و نشانه هایی از سرطان پستان را باید مورد توجه قرار دهم؟
  • هر چند وقت یک بار باید برای انجام آزمایش سرطان پستان ، ماموگرافی انجام دهم؟
  • آیا برای غربالگری سرطان پستان نیز باید MRI انجام داد؟
  • در شرایط من به یکی از دوستان یا اعضای خانواده خود چه پیشنهادی دارید؟
  • آیا محدودیتی وجود دارد که لازم باشد آنها را دنبال کنم؟
  • آیا باید به متخصص بهداشت پستان مراجعه کنم؟ این هزینه چقدر است و آیا بیمه من آن را پوشش می دهد؟
  • آیا باید مشاوره ژنتیک را در نظر بگیرم؟
  • آیا بروشور یا سایر مواد چاپی وجود دارد که بتوانم با خود ببرم؟ چه وب سایت هایی را پیشنهاد می کنید؟

علاوه بر سوالاتی که آماده کرده اید، از پرسیدن  سوالات دیگری که در هنگام قرار ملاقات به ذهن شما خطور می کند دریغ نکنید.

چه انتظاری از پزشک خود دارید

پزشک احتمالاً تعدادی سوال از شما می پرسد. آماده بودن برای پاسخ دادن به آنها ممکن است بعداً زمان بیشتری را برای پوشش سایر نکاتی که می خواهید بپردازید فراهم کند. پزشک شما ممکن است بپرسد:

  • آیا شما سابقه خانوادگی سرطان پستان دارید؟
  • آیا شما سابقه خانوادگی ابتلا به انواع دیگر سرطان را دارید؟
  • آیا قبلاً نمونه برداری از پستان انجام داده اید؟ آیا از نتایج نمونه برداری قبلی از پستان اطلاع دارید؟
فاطمه مرادی کردلر


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید