انتشار این مقاله


آنتی بادی متاستاز استخوان را ۱۰۰ درصد کاهش می‌دهد

دانشمندان سلاح جدیدی برای مقابله با متاستازهای استخوانی طراحی کرده‌اند!

تیمی از دانشمندان سلاح جدیدی برای مقابله با متاستازهای استخوانی طراحی کرده‌اند؛ نتایج اولیه‌شان منتشر شده و بسیار امیدوارکننده به نظر می‌رسند.

اکثر مرگ و میرهای سرطانی ناشی از تومور اولیه نیستند بلکه مرگ این بیماران، به علت تومورهای ثانویه‌ای می‌باشد که در سایر قسمت‌های بدن ایجاد می‌شود و متاستاز نام دارد.
گاهی اوقات سرطان وارد استخوان می‌شود؛ درواقع در اواخر مرحله‌ی پیشرفت سرطان سینه، حدود ۷۰ درصد از بیماران متاستاز استخوانی را تجربه می‌کنند که باعث افزایش درد در استخوان، شکستگی‌ها و سایر حوادث تهدیدکننده‌ی زندگی می‌شود.


مقاله‌ی مرتبط: همه چیز درباره‌ی متاستاز استخوان


هنگامی که سرطان مشکلات استخوانی را ایجاد می‌کند، مبارزه با آن می‌تواند بسیار دشوار باشد. درمان‌های فعلی، به خوبی عمل نمی‌کنند چرا که آن‌ها طیف وسیعی از عوارضات جانبی را با خود به همراه دارند و سرطان می‌تواند نسبت به این درمان‌ها مقاوم شود.

بررسی متاستاز استخوان

مدت زمان زیادی صرف انجام امور تحقیقاتی و تلاش برای درک چگونگی گسترش سرطان، چگونگی حمله به سایر بافت‌ها و چگونگی کند یا متوقف کردن سرطان شده است. Yibin Kang و تیم تحقیقاتی‌اش در دانشگاه Princeton نیوجرسی در این تلاش دخیل هستند.

به گفته‌ی محقق Hanqiu Zheng، استاد سابق دانشکده‌ی علوم انسانی دانشگاه Kang، آزمایشگاه این دانشگاه  ابتدا به بررسی متاستاز سرطان پستان پرداخته است؛ اینکه چگونه سلول‌های سرطانی از پستان به سایر اعضا گسترش می‌یابند، چراکه آنچه که باعث مرگ اکثریت بیماران سرطانی می‌شود متاستاز می‌باشد نه تومور اولیه!


مقاله‌ی مرتبط: دلیل متاستازِ سلول‌های سرطانی چیست؟


مطالعه‌ی اخیر آن‌ها متمرکز بر متاستاز استخوان و نحوه‌ی ارتباط سلول‌های سرطانی با سلول‌های استخوانی می‌باشد.

Rebecca Tang، یکی از اعضای این تیم بیان می‌کند:

نتایج کارهای قبلی در آزمایشگاه نشان داد، مولکولی به نام Jagged1 نقش مهمی در ایجاد متاستاز استخوان دارد. بنابراین، ما می‌خواستیم ببینیم که آیا می‌توانیم با استفاده از آنتی بادی D1115، با مهار کردن عملکرد Jagged1 متاستاز را متوقف و یا آن‌ را کاهش دهیم؟!

نتایج آن‌ها در ماه ژانویه در مجله‌ی Cancer Cell منتشر شد.

مطالعه‌ی سرطان در ارتباط با استخوان

در استخوان‌های سالم یک جریان کلی وجود دارد: بافت استخوان توسط استئوکلاست‌ها برداشته شده و توسط استئوبلاست‌ها بازسازی می‌شود. این بازسازی ثابت بدین معنی است که بافت استخوانی همیشه سالم بوده و عملکرد خوبی را از خود نشان می‌دهد اما در سرطان استخوان، این روند طبیعی از بین می‌رود به گونه‌ای که استئوکلاست‌ها می‌توانند استخوان را بیش از حد تخریب کنند و یا حتی می‌توانند سلول‌های توموری را نسبت به شیمی درمانی مقاوم و از آن‌ها حمایت کنند!
در تحقیقات اخیر انجام شده به طور خاصی به بررسی نقش مولکولی استئوبلاست‌ها در متاستاز استخوان پرداخته شده است. به گفته‌ی Kang، تومورها اساساً در لانه‌های استئوبلاست‌ پنهان می‌شوند!


مقاله‌ی مرتبط: سرطان استخوان


آن‌ها کشف کردند زمانیکه آنتی بادی ۱۵D11 در کنار شیمی درمانی استفاده شود روش درمان موثرتر خواهد بود. جالب توجه است این تیم ابتدا فکر می‌کرد که آنتی بادی فقط در برابر تومورهایی با بیان بالا از Jagged1 عکس العمل نشان می‌دهد، حال آنکه از میزان تومورهایی که بیان کمی از Jagged1 را داشتند نیز کاسته شد.

شیمی درمانی استاندارد معمولا وقتی که Jagged1 توسط استئوکلاست‌ها ساخته می‌شود متوقف می‌شود و عملکرد خوبی نشان را نمی‌دهد؛ تومور از Jagged1 به طور موثری به عنوان سپر استفاده می‌کند. ۱۵D11 با هدف قرار دادن Jagged1، این سپر را از بین می‌برد و شیمی درمانی می‌تواند عملکرد بهتری داشته باشد.

Jagged1 در مدل موش‌ها

برای بررسی بیشتر این رابطه، Kang و تیمش از یک موش مهندسی ژنتیکی استفاده کردند که Jagged1 را در سلول‌های استخوانی‌اش بیان می‌کرد. این عامل به ویژه در رشد سرطان پستان در استخوان‌ها حساس است.

آزمایش‌ها با موش‌ها نتایج ابتدایی را پشت سر گذاشت: موش‌هایی که هم با ۱۵D11 و هم با شیمی درمانی درمان شدند در وضعیت بهتری نسبت به موش‌هایی بودند که تنها با یکی از این دو روش درمان می‌شدند. در یک آزمایش، تومور استخوانی پس از دریافت هر دو دارو بیش از ۱۰۰ برابر کاهش یافت.

Yibin Kang می‌گوید:

این یک پاسخ قابل توجهی است چراکه ما در هیچکدام از آزمایش‌های قبلی خود با استفاده از عوامل درمانی متاستاز استخوان، چنین اثری را مشاهده نکردیم.

محققان بر این باورند که این روش می‌تواند برای سایر انواع سرطانی که متاستاز استخوانی را بوجود می‌آورد، همچون سرطان پروستات موثر واقع شود. گام بعدی این است که این تحقیق را بر روی مدل‌های انسانی انجام دهیم.

با توجه به این که درمان متاستازهای استخوانی بسیار دشوار است، هرگونه اهداف یا مداخلات جدید دارویی در این زمینه بخوبی مورد استقبال قرار می‌گیرند. امیدواریم در آینده‌ای نه چندان دور  ۱۵D11، در مبارزه با سرطان وارد عمل شود.

پونه تیزفهم


نمایش دیدگاه ها (8)
    1. دوستان می ونید با مراجعه به بیمارستان شهدا تجریش از ان درمان بهره بگیرید اما قبلا باید یه متخصص انکولوژیست شما رو معرفی کنه تو مراکز غیر دولتی هم هست دکتر زکوی برای اولین بار تو مشهد این روش رو امتحان کرد الان توی خیلی از مراکز همراه با درمان فعلی همزمان انجام میشه البته چون تو مرحله آزمایش هستن طبق گفته های خودشون ۷۰درصد جواب میده امکان ۳۰درصد جواب ندادن داره اگه میخواین با سرچ کردن موضوع از اینترنت اطلاعات بیشتری بدست میارید اسم دارو لیتیشیوم هست و هر ۴۵ الی ۲ ماه یکبار تزریق انجام میشه طی ۶ دوره انجام میگیره

  1. سلام
    آیا درمان با آنتی بادی در ایران انجام می شود مادرم درگیر متاستاز وسیع اسکلتی شده است. البته او ۷ سال پیش تحت عمل جراحی برداشت سینه قرار گرفته بود و سرطان ایشان درمان شده بود.
    لطفا راهنمایی کنید.ممنون

  2. سلام
    اگه واقعا این انتی بادی جواب میده چرا جواب این دوستان رو نمیدید که با هزار امید براتون پیام میذارن
    منم درگیر متاستاز استخوانم اگه می شه لطفا جواب بدید در غیر این صورت مطالبی که قابل استناد نیست رو نذارید
    ممنون از لطفتون

دیدگاهتان را بنویسید