انتشار این مقاله


قطع ناگهانی رابطه عاطفی یا گوستینگ چیست؟

گوستینگ چیست؟ گوستینگ یک اصطلاح محاوره‌ای دوستیابی نسبتا جدید است که به قطع ارتباط ناگهانی با شخصی، بدون توضیح دادن هشدار قبلی، اشاره می‌کند. حتی وقتی شخصی که با او قطع ارتباط کرده‌اند، برای شروع ارتباط مجدد یا نزدیک شدن اقدام کند؛ با سکوت مواجه می‌شود. همانطور که مشاهده کردید؛ به این شرایط گوستینگ (Ghosting) […]

گوستینگ چیست؟

گوستینگ یک اصطلاح محاوره‌ای دوستیابی نسبتا جدید است که به قطع ارتباط ناگهانی با شخصی، بدون توضیح دادن هشدار قبلی، اشاره می‌کند. حتی وقتی شخصی که با او قطع ارتباط کرده‌اند، برای شروع ارتباط مجدد یا نزدیک شدن اقدام کند؛ با سکوت مواجه می‌شود. همانطور که مشاهده کردید؛ به این شرایط گوستینگ (Ghosting) می‌گویند زیرا شخصی را شامل می‌شود که به راحتی ناپدید می‌شود گویی که انگار یک شبح است.

به طور کلی این اصطلاح در روابط عاشقانه بکار می‌رود؛ اما می‌تواند به هر سنارویی که ارتباط در آن بطور ناگهانی قطع شود، از جمله دوستی و روابط خانوادگی، اشاره داشته باشد.

تاریخچه گوستینگ

اصطلاح “گوستینگ” حدود هفت سال پیش در کنار افزایش دوست یابی آنلاین، متعارف شد؛ در سال ۲۰۱۷ به صورت رسمی در فرهنگ لغت Merriam-Webster ثبت شد. جالب اینجاست که این اصطلاح در واقع در دهه ۱۹۹۰ استفاده می‌شده است. برخی از نویسندگان و محققان فرهنگ پاپ حتی از این اصطلاح برای توصیف روح نویسندگی در موسیقی هیپ هاپ استفاده کرده‌اند.

گرچه این یک اصطلاح جدیدی است، گوستینگ قبل از عصر دیجیتال وجود داشته است. بری جنکینز، مربی دوست یابی در لس آنجلس، کالیفرنیا، می‌گوید:” من فکر می‌کنم ارجاع به “رفتن برای یک قرص نان و هرگز برنگشتن” از نمونه‌های گوستینگ است. گوستینگ به ترک شخص و رفتن یا باقی نذاشتن هیچ اطلاعاتی از رابطه عادت دارد – منشأ اولیه آن حتی عمل ساده ترک یک مهمانی یا اجتماع اجتماعی بدون اطلاع دادن و یا خداحافظی است. “

چگونه این اصطلاح مشهور شد؟

پس چرا این اصطلاح در دهه گذشته متعارف شده است؟ بحث این است که قرار ملاقات آنلاین راه را برای افراد ارواح آسان کرده است. با افزایش افراد روح و افرادی که می‌توانند با شبح ارتباط برقرار کنند یا یک روح شوند، این اصطلاح به طور گسترده‌ای پذیرفته شد.

چرا برخی انتخاب می‌کنند یک روح باشند؟

در اینجا ۲ علت اصلی آورده شده‌اند؛

این مسیر آسان است

اولین مورد این است که برخی فکر می‌کنند راحت‌تر (در کوتاه مدت) می توان کسی راناگهان ترک کرد تا اینکه یک گفتگوی صمیمانه نامناسب در مورد اینکه چرا علاقه ای به حفظ ارتباط ندارید، داشته باشید.

شخصی که رابطه را بدون توضیح قطع کند؛ اغلب می‌خواهد از رویارویی یا برخورد با احساسات صدمه دیده شخص دیگری جلوگیری کند، بنابراین آن‌ها به راحتی همه ارتباطات را قطع می‌کنند و امیدوارند که این خواسته‌ها اجابت شوند.

گزینه اضافه بار و خستگی

مارگارت سیده، روانپزشک دارای مجوز هیئت مدیره مستقر در شهر نیویورک، توضیح می‌دهد: “با دوستیابی اینترنتی، ممکن است گزینه‌های بی‌نهایتی در مقابل رفتن به یک بار و داشتن گزینه‌های محدود باشد.”

او می‌گوید: “از آنجا که گزینه‌های زیادی وجود دارد، ملاقات کننده‌های اینترنتی به سرعت می‌توانند طرز فکر” خب، بعدی “یا” بله، اما چه چیز دیگری؟ ” را داشته باشند. گاهی اوقات فرد به اندازه کافی خوب است، اما در حال ارتباط با چند نفر دیگر است و آن شخص فقط رابطه‌ای را قطع نکرده است!”

این عمل چگونه روی افراد اثر می‌گذارد؟

همانطور که می‌توانید تصور کنید یا از تجربه شخصی خود می‌دانید، آن فرد می‌تواند تأثیر روانی واقعی بر روی شخصی که ترک شده است، داشته باشد.

بری جنکینز می‌گوید: “این تقریباً مانند از دست دادن ناگهانی و غم و اندوه است، خصوصاً اولین باری که ناگهان ترک شده باشید. شما شوکه می‌شوید و در حال انکار خواهید بود، و به چیزهایی مانند “شاید آن‌ها پیام من را ندیده‌اند” فکر می‌کنید و عصبانی می‌شوید.

جنکینز اضافه می‌کند، در مرحله بعدی، هنگامی که شما در ذهن خود رابطه و آخرین مکالماتتان را برای پیدا کردن علائم هشدار دهنده احتمالی بررسی می‌کنید، ممکن است احساس افسردگی همراه با اعتماد به نفس ضعیف داشته باشید.”

کنار آمدن با قطع ناگهانی رابطه

چرخه غمگین بودن ممکن است دقیقاً مسیر درستی را طی نکند، اما رها شدن غالباً سیل عواطف مختلفی را برمی‌انگیزد. فکر”نه تنها شخص نمی‌خواست با من ملاقات کند، بلکه من حتی مستحق توضیح نبودم” می‌تواند باعث شود کسی احساس کند فاقد احساسات و صفات انسانی و ارزش است.

معمولاً اگر رابطه کمی عمیق باشد، این مسئله سخت‌تر و دردناک‌تر است؛ اما آن فرد روح نیز اگر رابطه جدیدی باشد، می‌تواند چنین احساسی داشته باشد. کنار آمدن با این مسئله ممکن است مدتی طول بکشد؛ اما با پذیرش آن، شخص رها شده می‌تواند از آن گذر کند.

برای خاتمه شرایطی که احساس می‌کنید بدون هیچ توضیحی رها شده‌اید، مایده می‌گوید که می‌تواند با ارسال جمله‌ای مانند این به شما کمک کند؛ “سلام، من مدتی است از شما خبری ندارم. من مطمئن نیستم که چه اتفاقی افتاده است، اما نمی‌خواهم این رابطه را ادامه دهم. وقت من ارزشمند است و نمی خواهم این شرایط ادامه پیدا کند. موفق باشید ” گرچه ممکن است آن فرد پاسخ ندهد، اما می‌تواند به تمام شدن این شرایط کمک کند.

گوستینگ چگونه بر فرد روح اثر می‌کند؟

گوستینگ فقط بر کسی که رها شده است تأثیر نمی‌گذارد؛ بلکه به ضرر فرد روح نیزاست. نکته اصلی در اینجا این است که گوستینگ یا یک روش تهاجمی منفعل برای پایان دادن به یک رابطه، یا یک راه آسان است. در هر صورت، این کارهیچ سودی در توانایی برقراری ارتباط فرد روح با دیگران ندارد.

جنکینز می‌گوید: “گوستینگ تأثیر شما بر سایر افراد را در نظر نمی‌گیرد و باعث می‌شود فرد راحت‌تر در شرایط ناخوشایند فرو رود یا از بین برود. هیچ راهی برای داشتن یک رابطه سالم و طولانی مدت وجود ندارد بدون اینکه بتوانید مشکلات را حل کنید و از مهارت های ارتباطی خود استفاده کنید.”

همچنین او اضافه می کند که افراد روح الگوهای ناسالم برای حل مسئله برای خود ایجاد می‌کنند، و همچنین آن‌ها به یک الگوی بزرگتر، گسستگی جامعه، کمک می کنند که همچنین احتمال انجام این عمل توسط دیگران را افزایش می‌دهد.

گزینه‌های جایگزین قطع ناگهانی رابطه عاطفی


اجتناب از مسیر آسان گوستینگ کسی به نفع هر دو طرف خواهد بود. مید می‌گوید بهترین کاری که می‌توانید هنگام پایان دادن به یک رابطه انجام دهید، هر چند بلند یا کوتاه، این است که با شخص مقابل همانطور که دوست دارید با شما رفتار شود، رفتار کنید.

همچنین اضافه می‌کند که می‌توانید از این جملات استفاده کنید: “شما واقعا جالب به نظر می‌رسید، اما من احساس نمی کنم ما بتوانیم رابطه خوبی داشته باشیم. من به وقت شما احترام می‌گذارم و فقط می‌خواستم صادق باشم. با احترام و از خود مراقبت کنید. یا سلام – شناختن شما برایم بسیار خوشحال کننده بوده است، اما من تصمیم گرفته‌ام که کمی از در رابطه بودن فاصله بگیرم و نمی‌خواهم وقت شما را تلف کنم یا با شما صادق نباشم. با آرزوی موفقیت برای شما.”

این پیام ها کوتاه، شیرین، صادقانه هستند و به یک نتیجه گیری ختم می‌شوند تا نشان دهند شما نمی‌خواهید یک مکالمه طولانی داشته باشید. ممکن است از طرف مقابل عکس العمل منفی یا حالت صدمه دیدن شخص را دریافت کنید، اما بهتر است پس از توضیح دادن از رابطه خارج شوید تا اینکه رابطه را بدون توضیحی قطع کنید.

آیا قطع ناگهانی رابطه عاطفی مشکلی ندارد؟

در بسیاری از موارد، گوستینگ به عنوان یک مسیر گستاخانه در نظر گرفته می‌شود؛ زمانی که سعی کنید دیگر با کسی صحبت نکنید، به خصوص هنگام پایان دادن به یک رابطه جدی‌ یا پایدار. با این حال، به طور قطع استثناهایی وجود دارد؛ وقتی ارتباطات می‌تواند بد یا حتی به طور بالقوه ناامن باشد.

شرایطی که گوستینگ می‌تواند منطقی باشد، زمانی است که متوجه شوید همسر یا پارتنر شما در کارهای غیرقانونی یا ناخوشایند شرکت می‌کند یا صفات بدی از خود نشان می‌دهد. در چنین مواردی توجیهی برای قطع ناگهانی رابطه عاطفی خود به آن شخص بدهکارنیستید.

اگر با کسی احساس راحتی نمی‌کنید یا به هر طریقی توسط او تهدید می‌شوید، به یاد داشته باشید که بهتر است از غریزه خود پیروی کنید. ممکن است به طور خیلی عادی، احساس بدی داشته باشید. در مواردی از این قبیل، نیازی به اثبات این نیست که این شخص “لیاقت” گوستینگ را دارد؛ گوستینگ ممکن است یک روش مفید برای محافظت از خود و آرامش خاطر باشد.

اگر احساس می‌کنید بهترین کار شما قطع ارتباط کامل با فرد مورد نظر است، اجازه ندهید که احساس گناه شما را از انجام آنچه برای شما مناسب است و در نهایت باعث امنیت شما می‌شود، باز دارد.

سخنی از سایت verywell

گوستینگ در عصر دیجیتال به امری عادی تبدیل شده است، اما فقط به این دلیل که کاری آسان یا معمول است، به این معنی نیست که همیشه مسیری ایده آل است. در نظر بگیرید که چگونه شبح ممکن است بر هر دو طرف تأثیر بگذارد، پس تمام تلاش خود را به کار بگیرید تا با دیگران با مهربانی و صداقت رفتار کنید. اگر کسی هستید که بدون هیچ توضیحی توسط کسی ترک شده‌اید؛ اگر احساس گیجی، غم و عصبانیت می‌کنید، اصلا مشکلی ندارد. ارسال یک یادداشت سریع برای پایان دادن به رابطه خودتان می‌تواند به شما کمک کند تا حس قدرت و اعتماد به نفس خود را بازیابید و باعث بهتر شدن حال شما شود.

با این حال، اگر از طرف شخصی احساس تهدید یا ناراحتی شدید کنید، به او چیزی بدهکار نیستید. گاهی اوقات گوستینگ، هنگامی که منطقی استفاده شود، می‌تواند یک راه سالم برای محافظت از خود باشد تا خود را از یک موقعیت بالقوه بد دور کنید.

غزاله مرجانی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید