انتشار این مقاله


استفاده از نور و گلبول‌های قرمز برای هدایت داروها

محققین دانشگاه کارولینای شمالی تکنیک جدیدی ابداع کرده‌اند که در آن از نور استفاده می‌کنند تا دارویی که در گلبول‌های سفید ذخیره شده فعال شده و در زمان و مکانی که به آن نیاز است آزاد شود. این تحقیق پیشرفت مهمی در حوزه هدایت دارو محسوب می‌شود. این تکنیک می‌تواند مقدار دارویی که برای درمان […]

محققین دانشگاه کارولینای شمالی تکنیک جدیدی ابداع کرده‌اند که در آن از نور استفاده می‌کنند تا دارویی که در گلبول‌های سفید ذخیره شده فعال شده و در زمان و مکانی که به آن نیاز است آزاد شود.

این تحقیق پیشرفت مهمی در حوزه هدایت دارو محسوب می‌شود. این تکنیک می‌تواند مقدار دارویی که برای درمان نیاز است را کاهش دهد و همچنین عوارض جانبی را کاهش دهد.

استفاده از نور برای هدایت دارو فواید زیادی دارد. عدم نیاز به جراحی و کاهش خطر عفونت، عدم نیاز به بی‌حسی و همچنین این تکنیک به مردم اجازه می‌دهد خودشان با کمک یک منبع نور خودشان را درمان کنند.

a 3d rendering of Red blood cells inside the vein.

این تیم تحقیقاتی یک مولکول دارو به ویتامین B12 متصل کردند و آن را به گلبول قرمز وارد کردند، که می‌تواند تا ۴ ماه در خون گردش کند، که می‌تواند منبع بلند مدتی باشد که هر زمان بتواند مورد استفاده قرار بگیرد. سپس آن‌ها با استفاده از نوری با ظول موج بلند که می‌تواند به اندازه‌ای در بدن نفوذ کند که پیوند مولکول‌های دارو و ویتامین B12 را بشکنند. نور‌هایی با طول موج بلند می‌توانند بشتر از نور‌هایی با طول موج بلند نفوذ کنند، اما میزان انرژی آن‌ها کمتر است و نمی‌تواند پیوند معمولی بین مولکول‌ها را بشکند. برای فعال کردن دارو به کمک نوری با طول موج بلند این تیم تحقیقاتی پیوندی ضعیف بین B12 و دارو ایجاد کردند و سپس به آن یک مولکول فلوئورسنت متصل کردند. مولکول فلوئورسنت مانند یک آنتن عمل کرده و نور را جذب کرده و با کمک آن پیوند را می‌شکند.

با کمک این تکنولوژی جدید بیمارهای سرطانی شانس بیشتری نسبت به قبل برای درمان دارند. داروهای ضدسرطان بیشتر به دلیل عوارض جانبی ان خطرناکند و با کمک این تکنولوژی جدید می‌توان از عوارض جانبی شیمی‌درمانی جلوگیری کرد.

Avatar


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید