انتشار این مقاله


نوکاردیوزیس چیست؛ آشنایی با علائم، علت و درمان

نوكارديوزیس یک بيماري ناشي از باكتري‌هاي موجود در خاك يا آب‌هاي ساکن است. این بیماری از ریه‌ها یا پوست شروع می‌شود و اگر وارد خون شده و سایر قسمت‌های بدن را آلوده کند، می‌تواند مشکلات جدی ایجاد کند.

نوكارديوزیس یک بيماري ناشي از باكتري‌هاي موجود در خاك يا آب‌هاي ساکن است. این بیماری از ریه‌ها یا پوست شروع می‌شود و اگر وارد خون شده و سایر قسمت‌های بدن را آلوده کند، می‌تواند مشکلات جدی ایجاد کند.

نوكارديوزیس به دو صورت است. شکل ریوی که از تنفس باکتری دریافت می‎شود و شکل دوم، فرم پوستی اولیه است.این زمانی اتفاق می‌افتد که باکتری‌ها از طریق زخم بازی مانند خراش وارد بدن می‌شوند.

سالانه بین ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ نفر در ایالات متحده به آن مبتلا می‌شوند. مردان سه برابر بیشتر از زنان به آن مبتلا می‌شوند – مردان میانسالی که در فضای باز کار می‌کنند، بیشتر در معرض خطر هستند. اگر سیستم ایمنی ضعیفی به دلیل بیماری مانند دیابت، ایدز، سرطان یا پیوند مغز استخوان یا اندام داشته باشید، احتمال ابتلا به این بیماری بیشتر است. اگر دوزهای بالای استروئیدهای قدرتمند(داروهایی که به التهاب کمک می‌کنند) مصرف کرده‌اید نیز احتمال ابتلا افزایش میابد.

علائم نوکاردیوزیس

علائم بسته به نوع ابتلا می‌توانند متفاوت باشند. نوكارديوزیس ريه شايع‌تر است و علائم آن شبيه علائمي است كه ممكن است در بيماري‌هاي ذات‌الریه يا سل داشته‌باشيد:

  • درد قفسه سینه
  • سرفه کردن
  • تعریق
  • لرز
  • احساس ضعف
  • کمبود اشتها
  • کاهش وزن بدون دلیل
  • تنگی نفس یا تنفس سخت

شایعترین علائم نوکاردیوزیس پوستی اولیه، آبسه‌های پوستی در دست ها، قفسه سینه یا پشت است. این‌ها برجستگی‌هایی در سطح یا زیر سطح پوست هستند که معمولاً با مایع(چرک) پر می‌شوند. همچنین ممکن است تب داشته باشید.

در صورت عدم درمان، عفونت می‌تواند از طریق جریان خون به مغز یا به ندرت به کلیه‎‌ها، روده‌ها یا سایر اندام‌ها منتقل شود. این امر می‌تواند بسیار جدی باشد. علائم گسترش عفونت به مغز عبارتند از:

  • سردردهای بد
  • مشکل مهارت‌های حرکتی، مانند تعادل یا هماهنگی دست و چشم
  • حساسیت شدید به صداهای بلند یا نورهای شدید

اگر هرکدام از این علائم را دارید سریعاً به پزشک مراجعه کنید.

تشخیص نوکاردیوزیس

تشخیص تفاوت بین نوكاردیوزیس ریوی و ذات‌الریه یا سل سخت است. نوكاردیوزیس پوستی اولیه شباهت زیادی به عفونت‌های پوستی شایع‌تر دارد.

برای اطمینان از این موضوع، پزشک احتمالاً نمونه کوچکی از بافت یا مایعات را از ناحیه آلوده خارج می‌کند. این ممکن است شامل بافت یا مخاط از ریه‌ها یا بافت از پوست باشد.

اگر عفونت در ریه‌ها باشد، ممکن است با اشعه ایکس قفسه سینه یا سی‌تی‌اسکن، عکسبرداری شود که اشعه ایکس را از چندین زاویه گرفته و آن‌ها را کنار هم قرار می‌دهند تا تصویر دقیق‌تری ایجاد کند.

درمان نوکاردیوزیس

نوكارديوزیس معمولاً با آنتي‌بيوتيک برطرف مي‌شود اما همه آن‌ها در مقابل باكتري‌ها كارايي ندارند. ممکن است پزشک نیاز به انجام برخی آزمایشات آزمایشگاهی داشته باشد تا ببیند کدام یک برای شما بهتر کار می‌کند. در این صورت بسته به میزان جدی بودن عفونت ممکن است لازم باشد ۶ هفته تا یک سال مصرف شوند.

در بعضی موارد، ممکن است برای برداشتن یا تخلیه آبسه در مناطق آلوده به جراحی نیاز باشد.

گلنوش آذرسینا


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید