انتشار این مقاله


کشف داروی جدیدی برای ملانوما

گروهی از محققین به تازگی دارویی کشف کرده‌اند که می‌تواند سرعت گسترش سلول‌های ملانوما را تا سقف ۹۰ درصد کاهش دهد. محققان دانشگاه ایالتی میشیگان (Michigan State University) موفق به کشف ترکیب دارویی جدیدی تحت عنوان CCG-203971 شده‌اند؛ این دارو می‌تواند سرعت رشد سلول‌های ملانوما (Melanoma) را حداکثر ۹۰ درصد کاهش دهد. نتایج این مطالعه در […]

گروهی از محققین به تازگی دارویی کشف کرده‌اند که می‌تواند سرعت گسترش سلول‌های ملانوما را تا سقف ۹۰ درصد کاهش دهد.

محققان دانشگاه ایالتی میشیگان (Michigan State University) موفق به کشف ترکیب دارویی جدیدی تحت عنوان CCG-203971 شده‌اند؛ این دارو می‌تواند سرعت رشد سلول‌های ملانوما (Melanoma) را حداکثر ۹۰ درصد کاهش دهد. نتایج این مطالعه در ژورنال Molecular Cancer Therapeutics منتشر شده است.

در ملانوما، ملانوسیت‌ها (Melanocyte) سلول‌های بدخیم سرطانی را ایجاد می‌کنند. امتیاز تصویر: Ibdipcan2015 / Terese Winslow / CC BY-SA 4.0.
در ملانوما، ملانوسیت‌ها (Melanocyte) سلول‌های بدخیم سرطانی را ایجاد می‌کنند. امتیاز تصویر: Ibdipcan2015 / Terese Winslow / CC BY-SA 4.0.

این داروی ریزمولکول یکی از ژن‌های کدکنندۀ نوع خاصی از RNA – و به تبع آن پروتئین – در تومورهای ملانوما را مورد هدف قرار می‌دهد. فعالیت این ژن موجب گسترش بیماری می‌شود؛ با این حال CCG-203971 قادر به خاموش‌سازی این ژن نامطلوب می‌باشد. تا به کنون هیچ ترکیب دارویی دیگری تا این اندازه کارآمد نبوده است.

پروفسور ریچارد نیوبیگ (Richard Neubig)، از دانشکدۀ داروسازی و سم‌شناسی دانشگاه میشیگان، در این باره چنین می‌گوید:

این دارو در حقیقت همان دارویی است که ما چند صباحی بود روی آن – جهت درمان اسکلرودرما (Scleroderma) – مطالعه می‌کردیم؛ و جدیداً متوجه شده‌ایم که این دارو پتانسیل بالایی برای درمان این نوع از سرطان دارد.

این داروی جدید قادر به متوقف‌سازی فعالیت گروهی از پروتئین‌ها موسوم “فاکتور‌های رونویسی مرتبط با میوکاردین” (Myocardin-Related Transcription Factors) و در نتیجه خاموش‌سازی بیان یکی از ژن‌های مؤثر در گسترش تومورهای ملانوما می‌باشد. این پروتئین‌ها تحت تأثیر پروتئین دیگری به نام RhoC (یا Ras homology C) فعال شده و با سرعت سرسامآوری موجب گسترش ملانوما می‌شوند.

محققان ادامه می‌دهند:

ملانوما خطرناک‌ترین نوع از انواع سرطان پوست می‌باشد و اکثر مبتلایان نیز در اثر متاستاز جان خود را از دست می‌دهد. شواهد حاکی از آن است که این ژن وابسته به RhoC – که در متاستاز تومورهای ملانوما نقش دارد – از طریق MRTFها فعال می‌شود. ما هم‌اکنون تلاش خود را روی متوقف‌سازی مسیر سیگنال‌دهی RhoC و MRTFs در ملانوما متمرکز کرده‌ایم تا درمانی برای آن بیابیم.

مطالعات نشان داده‌اند که ترکیب CCG-203971 سرعت مهاجرت سلول‌های ملانوما را در حدود ۸۵ الی ۹۰ درصد کاهش می‌دهد. این دارو هم‌چنین قادر بوده است تومورهای موجود در ریۀ موش‌ها – که سلول‌های ملانومای انسانی را دریافت کرده بودند – را تا حد زیادی از بین ببرد.

میلاد شیرولیلو


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید