انتشار این مقاله


رژیم غذایی مدیترانه‌ای ممکن است تاثیرات دراز مدتی روی مغز داشته باشد

یک مطالعه‌‌ی جدید نشان می‌دهد در طی یک دوره‌ی سه ساله حجم مغز افراد مسنی که رژیم غذایی مدیترانه‌ای داشته‌اند، نسبت به کسانی که این رژیم غذایی را دنبال نکرده بودند بیشتر حفظ شده است. رژیم غذایی مدیترانه شامل مقادیر زیادی میوه، سبزیجات، روغن زیتون، لوبیا و دانه‌ی غلات مثل گندم و برنج، مقدار متوسط […]

یک مطالعه‌‌ی جدید نشان می‌دهد در طی یک دوره‌ی سه ساله حجم مغز افراد مسنی که رژیم غذایی مدیترانه‌ای داشته‌اند، نسبت به کسانی که این رژیم غذایی را دنبال نکرده بودند بیشتر حفظ شده است.

رژیم غذایی مدیترانه شامل مقادیر زیادی میوه، سبزیجات، روغن زیتون، لوبیا و دانه‌ی غلات مثل گندم و برنج، مقدار متوسط ماهی، لبنیات و شراب، و مقدار محدودی مرغ و گوشت قرمز است.

میشل لوسیانو، نویسنده‌ی مطالعه از دانشگاه ادینبورگ اسکاتلند، بیان کرد:

“همچنان که سن ما افزایش می‌یابد، مغز کوچکتر می‌شود و سلول‌های مغزی از بین می‌روند که می‌تواند روی یادگیری و حافظه تاثیر گذار باشد.

این مطالعه نشان می‌دهد که رژیم غذایی مدیترانه تاثیر مثبتی بر سلامت مغز دارد.”

 

محققان اطلاعات عادت‌های غذایی ۹۶۷ اسکاتلندی حدود ۷۰ ساله را که زوال عقل نداشتند، جمع آوری کردند. از بین آن افراد، ۵۶۲ نفر در حدود ۷۳ سالگی MRI مغزی انجام دادند تا حجم کلی مغز، حجم ماده‌ی خاکستری و ضخامت قشر مغز را بررسی کنند. از آن گروه ۴۰۱ نفر در ۷۶ سالگی برای MRI دوم مراجعه کردند. این اندازه‌ گیری‌ها با توجه به مقدار پایبندی افراد به رژیم غذایی مدیترانه‌ای مقایسه می‌شد.

شرکت کنندگان با توجه به اینکه چه قدر اصول رژیم غذایی مدیترانه‌ای را رعایت می‌کردند بسیار متنوع بودند. در طی سه سال کسانی که چندان به رژیم غذایی پایبند نبودند نسبت به کسانی که رژیم غذایی را بهتر رعایت می‌کردند شانس از دست دادن حجم بیشتر مغزشان، بیشتر بود.

زمانی که پژوهشگران فاکتور‌های دیگری که روی حجم مغز تاثیر گذارند، مانند سن، تحصیلات و دیابت یا فشار خون بالا را هم تطبیق دادند نتایج مشابهی بدست آمد.

 

هیچ رابطه‌ای بین حجم ماده‌ی خاکتری یا ضخامت قشر و رژیم غذایی مدیترانه‌ای وجود نداشت.

محققان همچنین متوجه شدند تغییرات مغز ارتباطی با مصرف ماهی یا گوشت ندارد، که این یافته برخلاف مطالعات قبلی است.

لوسیانو در این رابطه اظهار داشت:

“این امکان وجود دارد که سایر اجزای رژیم غذایی مدیترانه‌ای مسئول این ارتباط هستند، یا اینکه ناشی از ترکیب کل اجزای رژیم غذایی است.”

لوسیانو اشاره کرد که مطالعات قبلی در یک نقطه‌ی زمانی حجم مغز را بررسی کرده بودند در حالیکه این مطالعه افراد را در طول یک دوره‌ی زمانی تحت بررسی قرار داد:

“در مطالعه‌ی ما، عادت‌های غذایی قبل از اندازه‌ گیری حجم مغز، اندازه گیری شد، که نشان می‌دهد شاید این رژیم غذایی بتواند محافظت دراز مدتی برای مغز بوجود آورد.

با این حال، لازم است مطالعات گسترده تری انجام شود تا این نتایج را تایید کنند.”

نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید