انتشار این مقاله


قرص فاموتیدین چیست؛ آشنایی با موارد مصرف و عوارض این دارو

مفید و مختصر درباره قرص فاموتیدین!

موارد استفاده قرص فاموتیدین

قرص فاموتیدین برای درمان زخم معده و روده و پیشگیری از عود مجدد زخم روده بعد از بهبودی آن به کار می‌رود. این دارو همچنین برای درمان مشکلات خاص معده و گلو (مری) مانند التهاب مری اروزیو، بیماری رفلاکس معده و مری- GERD و سندرم زولینگر-الیسون استفاده می‌شود. مکانیسم اثر این دارو بوسیله کاهش اسید معده است. این دارو علائمی مانند سرفه هایی که از بین نمی‌روند، درد معده، سوزش سر دل و سختی بلع را التیام می‌دهد. فاموتیدین به کلاس دارویی بلاک کننده های H2 متعلق است. این دارو به صورت بدون نسخه هم در دسترس است. این دارو برای پیشگیری و درمان سوزش سر دل که بوسیله تولید زیاد اسید معده (سوء هاضمه اسیدی) ایجاد می‌شود، استفاده می‌شود. اگر از این دارو برای خود درمانی استفاده می‌کنید، حتما باید دستورالعمل سازنده آن را به دقت بخوانید و آگاه باشید که چه زمانی باید با پزشک یا داروساز مشورت کنید.

استفاده خوراکی از فاموتیدین

میتوانید این دارو را با غذا یا بدون غذا و به همان صورتی که پزشک تجویز کرده، روزانه یک یا دوبار مصرف کنید. اگر روزانه یکبار از این دارو استفاده می‌کنید، بهتر است درست قبل از خواب آن را مصرف کنید.

دوز دارو و مدت درمان با آن بسته به وضعیت پزشکی و پاسخ شما به درمان است.در کودکان دوز دارو به وزن بدن هم بستگی دارد. ممکن است داروهای دیگری مثل آنتاسیدها هم برای شما تجویز شود. دستورالعمل دکتر را به دقت دنبال کنید. اگر سوالی دارید با پزشک یا داروساز مشورت کنید.

برای بردن بیشترین بهره از این دارو باید آن را به طور مرتب مصرف کنید. برای اینکه مصرف دارو یادتان نرود، هروز سر ساعت مشخصی آن را مصرف کنید. به هیچ وجه دوز و تعداد مصرف روزانه آن را سر خود افزایش ندهید. مصرف دارو را سر خود و بدون مشورت با پزشک قطع نکنید. زیرا ممکن است بهبودی زخم را به تاخیر بیندازد.

اگر به صورت بدون نسخه و برای خود درمانی اسید معده یا سوزش سر دل، فاموتیدین مصرف می‌کنید؛ یک قرص را به صورت خوراکی و با یک لیوان آب استفاده کنید. برای پیشگیری از سوزش سر دل یک قرص را به صورت خوراکی و با یک لیوان آب ۱۵-۶۰ دقیقه قبل از غذا و نوشیدنی ها استفاده کنید. بیش از دو قرص را در بیست و چهار ساعت مصرف نکنید مگر در مواقعی که تجویز پزشک باشد. بدون مشورت با پزشک هرگز این دارو را بیش از ۱۴ روز مصرف نکنید.

اگر وضعیت شما بهتر نمی‌شود یا حتی بدتر شده است، حتما با پزشک مشورت کنید.

عوارض جانبی قرص فاموتیدین

سردرد، یبوست و یا اسهال ممکن است رخ دهد. اگر این عوارض برای شما رخ دهد یا بدتر شود حتما به پزشک اطلاع دهید.

اگر پزشک این دارو را برای شما تجویز کرده است، حتما درباره اینکه فواید آن بیشتر از مضرات آن برای شماست فکر کرده است. بیشتر افرادی  که قرص فاموتیدین مصرف می‎‌کنند، هیچ عوارض جدی ندارند.

اگر علائم جدی مانند کبودی یا خونریزی های آسان، علامت عفونت مثل تب، درد گلویی که خوب نمی‌شود و لرز، تغییرات روحی روانی مثل خستگی، گیجی، افسردگی، هذیان و توهم دارید، سریعا به پزشک مراجعه کنید.

اگر عوارض جانبی جدی مثل تند/کند/ نامنظم شدن ضربان قلب، سرگیجه شدید و تشنج به سراغ شما آمد، بسیار سریع از کمک های پزشکی استفاده کنید.

واکنش های حساسیتی شدید به این دارو نادر است. اما اگر علائم حساسیت شدید مانند راش، خارش و تورم صورت، زبان و گلو، سختی تنفس و سرگیجه شدید داشتید، سریعا از کمک های پزشکی استفاده کنید.

این لیست کاملی از عوارض جانبی احتمالی نیست. چنانچه تغییرات و علائم دیگری داشتید، آن را جدی بگیرید.

اخطار درباره مصرف قرص فاموتیدین

قبل از مصرف قرص فاموتیدین اگر به آن یا سایر داروهای مسدود کننده  مانندH2 رانیتیدین و سایمتیدین و …حساسیت دارید و سایر چیز هایی که به آن ها آلرژی دارید حتما به پزشک خود اطلاع دهید. این دارو حاوی مواد غیرفعالی است که ممکن است باعث حساسیت یا مشکلات دیگر شود. برای اطلاعات بیشتر با داروساز مشورت کنید.

قبل از مصرف دارو سابقه بیماری های خود خصوصا بیماری های سیستم ایمنی، بیماری کلیوی و کبدی و ریوی مثل آسم، COPD  ودیگر مشکلات معده خود مانند تومور را حتما به پزشک اطلاع دهید.

بعضی از علائم ممکن است نشان دهنده موقعیت جدی باشند. اگر سوزش سر دل همراه با سبکی سر/ تعریق/سرگیجه، درد قفسه سینه/ بازو/شانه خصوصا همراه با تنگی نفس و تعریق غیرعادی، کاهش وزن بی دلیل دارید، حتما از فوریت های پزشکی استفاده کنید.

علاوه براین، اگر قصد خود درمانی با این دارو را دارید و علائمی چون مشکل و درد هنگام بلع غذا، استفراغ خون، استفراغی که شبیه تفاله قهوه باشد، مدفوع سیاه و خونی، سوزش سر دل برای سه ماه، درد قفسه سینه مکرر، خس خس مکرر خصوصا همراه سوزش سر دل، تهوع و استفراغ و درد معده داشتید، حتما به پزشک مراجعه کنید.

برای کودکان زیر ۱۲ سال بدون تجویز پزشک استفاده نشود.

افراد مسن ممکن است نسبت به عوارض دارو حساسیت بیشتری داشته باشند؛ خصوصا تغییرات روحی روانی مثل گیجی، تشنج و یا خستگی غیر عادی.

قرص فاموتیدین در دوران بارداری باید درصورت ضرورت مصرف شود. درباره عوارض آن با پزشک صحبت کنید. این دارو وارد شیر پستان مادر هم می‌شود. بنابراین قبل از شیردهی با پزشک مشورت کنید.

تداخلات قرص فاموتیدین

تداخلات بین داروها ممکن است عملکرد دارو را تغییر دهند یا فرد را در معرض عوارض جدی قرار دهند. اطلاعات دارویی شامل همه تداخلات بین داروها نمی‌شود. لیستی از همه داروهایی که مصرف می‌کنید داشته باشید(شامل داروهای نسخه دار و بدون نسخه و موارد طب گیاهی که مصرف می‌کنید). و آن را به داروساز خود اطلاع دهید. داروی جدیدی را شروع نکرده و داروهای قبلی خود را خودسرانه قطع یا تغییر دوز ندهید.

بعضی داروها برای جذب شدن به اسید معده نیاز دارند. فاموتیدین اسید معده را کاهش می‌دهد. بنابراین ممکن است عملکرد این داروها را کاهش دهد. این داروها شامل atazanavir، dasatinib، delavirdine و داروهای ضد قارچ خاص مثل ایتراکونازول و کتوکونازول، و داروی پازوپانیب و …

این داروها را با فاموتیدین ودیگر داروهای مسدود کننده H2 مثل سایمیتدین و رانیتیدین و نیزاتیدین مصرف نکنید.

مصرف بیش از حد قرص فاموتیدین

اگر کسی با مصرف این قرص اوردوز کرده و عوارض جدی مانند سختی تنفس دارد؛ سریع با اورژانس تماس بگیرید.

یادداشت

این دارو را با کسی تقسیم نکنید.

تغییرات سبک زندگی و برنامه های کاهش استرس، ترک سیگار، ترک الکل و تغییرات رژیم غذایی (پرهیز از کافئین و ادویه های خاص) به این دارو برای عملکرد بهتر کمک می‌کند. با پزشک درباره تغییرات مفید سبک زندگی مشورت کنید.

تست های آزمایشگاهی و پزشکی مانند آندوسکوپی و تست عملکرد کلیوی برای کنترل  بهبودی یا عوارض جانبی استفاده می‌شود.

دوز فراموش شده قرص فاموتیدین

اگر مصرف یک قرص را فراموش کردید، به محض یادآوری آن را مصرف کنید. اگر زمان استفاده قرص بعدی نزدیک است، از مصرف قرص فراموش شده چشم پوشی کنید. و دوز بعدی را در زمان قبلی و معین آن مصرف کنید. به جای دوز فراموش شده، دوز مصرفی فعلی دارو را دوبرابر نکنید.

نگهداری قرص فاموتیدین

این دارو در دمای اتاق (۲۵ درجه سلسیوس یا ۷۷ درجه فارنهایت) دور از نور خورشید و رطوبت نگهداری کنید. نگهداری کوتاه مدت بین ۵۹-۸۶ درجه فارنهایت(۱۵-۳۰ درجه سلسیوس) مجاز است. داروهای بدون نسخه را در دمای اتاق بین ۶۸-۸۶ درجه فارنهایت (۲۰-۳۰) نگهداری کنید. دارو را در حمام نگه ندارید. از دسترس کودکان و حیوانات خانگی دور نگه دارید. داروها را در توالت یا فاضلاب نریزید. مگر اینکه در دستورالعمل دارو باشد. زمانی که به دارو نیاز نداشتید یا تاریخ انقضای آن فرا رسیده بود، آن را بدرستی بیرون بریزید. درباره نحوه دور ریختن صحیح دارو حتما با داروساز مشورت کنید.

منبع

https://www.webmd.com/drugs/2/drug-5035-2033/famotidine-oral/famotidine-oral/details

فاطمه مرادی کردلر


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید