انتشار این مقاله


درد قفسه سینه در کودکان چرا ایجاد می‌شود: آشنایی با علل احتمالی.

درد قفسه سینه در کودکان به چه دلایلی ایجاد می‌شود؟ اگر کودک شما درد قفسه سینه دارد، احتمالا علت ایجاد آن برای شما سوال است. ممکن است این درد مرتبط با قلب باشد. یا به احتمال بیشتر با سیستم تنفسی، ماهیچه ها، مفاصل استخوانی، دلایل معدی روده ای و یا  با وضعیت روحی روانی کودک […]

درد قفسه سینه در کودکان به چه دلایلی ایجاد می‌شود؟ اگر کودک شما درد قفسه سینه دارد، احتمالا علت ایجاد آن برای شما سوال است. ممکن است این درد مرتبط با قلب باشد. یا به احتمال بیشتر با سیستم تنفسی، ماهیچه ها، مفاصل استخوانی، دلایل معدی روده ای و یا  با وضعیت روحی روانی کودک مرتبط باشد.

اغلب درد قفسه سینه خود به خود بهبود می‌یابد. اما بهتر است درباره وضعیت هایی که منجر به ایجاد درد قفسه سینه در کودکان می‌شود آگاه باشیم تا در صورت لزوم به پزشک مراجعه کنیم.

اکنون به علت های شایع درد قفسه سینه می‌پردازیم.

وضعیت هایی که به قلب مرتبط است.

اغلب، درد قفسه سینه به قلب ارتباطی ندارد. اما نباید سریعا این علت را کنار گذاشت. یک تحقیق منتشر شده در سال ۲۰۱۰ بیان کرد که تنها ۲ درصد مراجعان کودک و بالغ، درد قفسه سینه مرتبط با بیماری قلبی داشتند.

کمتر از ۲ درصد درد قفسه سینه در کودکان با بیماری قلبی در ارتباط است.

اگر درد قفسه سینه کودک همراه با دردی باشد که به گردن، شانه، بازو و پشت منتشر می‌شود؛ این امکان وجود دارد که علت ایجاد آن بیماری قلبی باشد.

همچنین اگر همراه با سرگیجه، غش کردن، تغییرات نبض یا فشار خون و یا سابقه بیماری قلبی باشد، احتمالا این درد قفسه سینه به علت بیماری قلبی ایجاد شده است.

اکنون به بعضی وضعیت های قلبی خاص که با درد قفسه سینه در کودکان همراه است می‌پردازیم.

بیماری عروق کرونری

اگر درد قفسه سینه کودک همراه با بیماری عروق کرونری باشد، ممکن است علامتی چون احساس فشار و تنگی روی قفسه داشته باشد.

بیماری عروق کرونری ممکن است خود را بعد از شرکت فرزندتان در یک فعالیت فیزیکی نشان دهد. سابقه جراحی های قلبی، پیوند عضو و بیماری مثل کاوازاکی با بیماری های عروق کرونری در کودکان همراهی دارند.

میوکاردیت و پریکاردیت

این بیماری های قلبی در اثر عفونت ویروسی یا باکتریایی ایجاد می‌شوند. میوکاردیت ممکن است پس از ابتلای فرزندتان به یک بیماری ویروسی، ایجاد شود. علائم دیگر شامل تنگی نفس، سرگیجه و غش کردن است.

پریکاردیت می‌تواند یک درد قفسه سینه تیز و منتشر شونده به شانه چپ ایجاد کند. این درد با سرفه، تنفس عمیق و دراز کشیدن به پشت بدتر می‌شود.

بیماری های مادرزادی قلب

بیماری های مادرزادی قلبی معمولا به سرعت در طی زندگی کودک تشخیص داده می‌شود. علت ایجاد این بیماری ها این است که قسمتی از قلب جنین قبل از تولد و در رحم مادر به درستی تشکیل نشده باشد.

بیماری های مادرزادی قلبی بسیار متنوع بوده و علائم بسیار مختلفی دارند.

بیماری مادرزادی قلبی زیر ممکن است سبب ایجاد درد قفسه سینه شوند:

  • کوآرکتاسیون آئورت
  • سندرم آیزنمنگر
  • تنگی دریچه ریوی

درد قفسه سینه در کودکان مرتبط با ریه ها

احتمال اینکه درد قفسه سینه در ارتباط با بیماری های غیرقلبی مانند بیماری ریوی باشد، بیشتر است.

آسم

یک علت احتمالی درد قفسه سینه رد کودکان ممکن است آسم باشد. علائم آسم علاوه بر درد قفسه سینه شامل تنگی نفس، خس خس کردن و سرفه است. آسم باید با داروهای پیشگیری کننده و نجات دهنده درمان شود. کودک شما باید از محیط ها و موادی که آسم را تحریک می‌کنند، دوری کند.

عفونت های تنفسی

درد قفسه سینه در کودکان ممکن است به علت قرارگیری عفونت هایی مثل برونشیت و پنومونی در سیستم تنفسی ایجاد شود. کودک ممکن است علائمی چون تب، انرژی کم، سرفه و غیره داشته باشد.

آمبولی ریوی

آمبولی ریوی زمانی ایجاد می‌شود که یک لخته خون در عروق ریوی ایجاد شود و در جریان خون قرار گیرد. اگر کودک شما برای یک مدت بی حرکت بوده است، اگر مبتلا به دیابت یا سرطان است، و یا سابقه خانوادگی ابتلا به این وضع در خانواده شما وجود داشته باشد احتمال ایجاد آمبولی ریوی بیشتر است.

علائم آن ها ممکن است شامل تنگی نفس یا تنفس سریع، آبی شدن رنگ انگشتان و لب ها و سرفه ی خونی باشد. این وضعیت نیازمند رسیدگی پزشکی است.

بیماری هایی که استخوان یا ماهیچه های قفسه سینه را درگیر می‌کنند.

درد قفسه سینه کودکان ممکن است به علت بیماری استخوان یا ماهیچه ها ایجاد شود.

اغلب، این نوع درد  در یک محل مشخص ایجاد شده و با تکرار حرکات خاصی ایجاد می‌شود.

کوفتگی

درد قفسه سینه کودک ممکن است به علت تروما ایجاد شود. آن ها ممکن است یک کوفتگی یا کبودی در زیر پوست قفسه سینه در اثر برخورد با چیزی یا افتادن داشته باشند.

کوفتگی معمولا خود به خود و با گذشت زمان و استفاده از پک یخ التیام یابد. مسکن ها هم ممکن است در این مورد مفید باشند.

کشیدگی عضله

کودک فعال شما ممکن است عضله ای را کشیده و منجر به درد قفسه سینه شود. اگر کودک شما وسیله سنگین بلند کند یا ورزش کند ممکن است این اتفاق بیفتد. درد در ناحیه خاصی از قفسه سینه رخ می‌دهد. همچنین ممکن است متورم یا قرمز باشد.

کوستوکندریت

کاستوکندریت در نیمه بالایی دنده های شما در ناحیه غضروف وجود دارد که دنده ها را به جناغ شما متصل می کند. این محل اتصالات کوستوکندرال است.

ممکن است کودک شما در این مفاصل و دو ناحیه مجاور یا بیشتر درد شدیدی را تجربه کند که با نفس های عمیق یا لمس ناحیه آسیب دیده، بدتر می شود. این به دلیل التهاب است. اما در معاینه گرما یا تورم قابل توجهی در منطقه آسیب دیده وجود ندارد.

درد ممکن است چند ثانیه یا بیشتر طول بکشد. این شرایط باید با گذشت زمان برطرف شود.

سندرم تیتز

سندرم Tietze نیز نتیجه التهاب در مفاصل دنده فوقانی است. معمولاً در یک مفصل اتفاق می افتد و التهاب باعث ایجاد گرما و تورم قابل توجه روی مفصل آسیب دیده می شود.

کودک شما ممکن است فکر کند درد قفسه سینه ناشی از این وضعیت یک حمله قلبی است. این وضعیت ممکن است به دلیل سرفه شدید یا فعالیت بدنی که قفسه سینه را خسته می کند، ایجاد شود.

سندرم لغزش دنده

این وضعیت اغلب در کودکان رخ نمی دهد، اما می تواند منبع ایجاد درد قفسه سینه باشد.

درد ناشی از لیز خوردن سندرم دنده در قسمت تحتانی قفسه دنده ایجاد می شود. این ناراحتی به این دلیل رخ می دهد که ممکن است دنده لغزیده و به عصب اطراف فشار بیاورد.

Precordial catch (Texidor’s twinge)

Precordial catch  باعث درد قفسه سینه می شود که برای لحظه ای کوتاه در سمت چپ نزدیک قسمت پایین جناغ چشمگیر و شدید است.

کودک شما ممکن است هنگام ایستادن مستقیم از حالت خم شدن، این درد را تجربه کند. علت ایجاد این حالت ممکن است فشار عصبی یا کشش ماهیچه ای باشد.

درد دیواره قفسه سینه

درد دیواره قفسه سینه در کودکان شایع است. برای مدتی کوتاه یا چند دقیقه در وسط قفسه سینه درد شدیدی ایجاد می کند. اگر کودک شما نفس عمیق بکشد یا فردی به وسط سینه فشار وارد کند، ممکن است بدتر شود.

Xiphodynia

Xiphodynia می تواند باعث درد در قسمت پایین جناغ شود. کودک شما ممکن است پس از خوردن مقدار زیادی غذا، حرکت در اطراف یا سرفه ، آن را تجربه کند.

سینه قیفی شکل

این اتفاق زمانی میفتد که جناغ به سمت داخل بدن کشیده شود. درد قفسه سینه و سایر علائم می تواند رخ دهد. زیرا قفسه سینه ای که به داخل بدن کشیده شده باشد، فضای کافی برای کار درست قلب و ریه های کودک شما را فراهم نمی کند.

اسکولیوز

اسکولیوز انحنای ستون فقرات را به یک طرف یا طرف دیگر خم می کند. و می تواند باعث فشار بر نخاع و سایر اعصاب کودک شما شود. همچنین می تواند اندازه مناسب حفره قفسه سینه را از بین ببرد. این می تواند مانند درد قفسه سینه باشد.

کودک شما به درمان  برای اسکولیوز احتیاج دارد. زیرا می تواند حرکات وی را مهار کرده و منجر به سایر بیماری ها شود.

شرایط موجود در سیستم گوارشی

درد قفسه سینه کودک شما ممکن است ناشی از ناراحتی دستگاه گوارش، مانند بیماری ریفلاکس معدی مروی (GERD) باشد.

GERD می تواند احساس سوزش در قفسه سینه ایجاد کند و ممکن است پس از خوردن یک وعده غذایی بزرگ یا دراز کشیدن برای استراحت، بدتر شود. ممکن است کودک شما نیاز به اصلاح رژیم غذایی یا استفاده از دارو برای کاهش علائم GERD مانند درد قفسه سینه داشته باشد.

سایر بیماری های دستگاه گوارش، مانند زخم معده، اسپاسم یا التهاب در مری یا التهاب یا سنگ در کیسه صفرا یا درخت صفراوی، می تواند باعث درد قفسه سینه نیز شود.

شرایط مربوط به سلامت روان

درد قفسه سینه در کودک شما ممکن است نتیجه یک وضعیت بهداشت روانی باشد. اضطراب باعث می شود که کودک شما بیش از حد هوا را تهویه کند. این با درد قفسه سینه و علائمی مانند اختلال در تنفس و سرگیجه همراه است. استرس نیز ممکن است باعث درد سینه غیر قابل توضیح شود.

شرایط مربوط به پستانها

کودکانی که دوران بلوغ خود را پشت سر می گذارند، ممکن است درد قفسه سینه مربوط به پستان خود را تجربه کنند. زیرا سطح هورمون آنها تغییر می کند. این درد می تواند دختران و پسران را درگیر کند.

چه موقع با دکتر تماس بگیریم

درد قفسه سینه کودک شما می تواند بسیار نگران کننده باشد و برخی از علائم باید فوراً با پزشک تماس بگیرند. این شامل:

اگر کودک شما هر یک از این علائم را تجربه کرد، با پزشک تماس بگیرید.

  • دردی که بعد از ورزش ایجاد می شود.
  • دردی که مدت طولانی طول می کشد و شدید است.
  • دردی که عود کرده و بدتر می شود.
  • درد همراه با تب
  • تپش قلب
  • سرگیجه
  • غش کردن
  • تنفس دشوار
  • لب های آبی یا خاکستری

دورنمای کلی درد قفسه سینه در کودکان

دلایل زیادی وجود دارد که کودک شما ممکن است درد قفسه سینه را تجربه کند. بسیاری از دلایل درد قفسه سینه طولانی مدت یا تهدید کننده زندگی نیستند.

برخی شرایط جدی تر هستند و باید توسط پزشک تشخیص داده شوند. اگر سایر علائم جدی همراه با درد قفسه سینه کودک شما وجود دارد، به مراقبت های پزشکی فوری بپردازید.

فاطمه مرادی کردلر


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید