انتشار این مقاله


روشهای آموزش اعداد انگلیسی به کودکان

شما چه طور اعداد را به کودک خردسال تان یاد می دهید؟  یک روز پشت میز ناهارخوری ام نشسته بودم و به فرزندم نگاه می کردم که بلغور جو دوسری که به او داده بودم را به هم می ریخت و یک دفعه با هیجان فریاد زد: ” من سه تا بلوبری دارم! “ با […]

شما چه طور اعداد را به کودک خردسال تان یاد می دهید؟ 

یک روز پشت میز ناهارخوری ام نشسته بودم و به فرزندم نگاه می کردم که بلغور جو دوسری که به او داده بودم را به هم می ریخت و یک دفعه با هیجان فریاد زد: ” من سه تا بلوبری دارم! “

با این که همه جا را به هم ریخته بود اما یک لحظه به خودم آمدم و دیدم درس های شمارش اعدادی که هفته ها پیش به او یاد داده بودم را مرور می کند. این ها همان لحظاتی هستند که شما نتیجه آموزش تان و اشتیاق کودکان برای یادگیری و درک دنیای اطراف را می بینید و انگیزه پیدا می کنید. وظیفه ما این است که بفهمیم چطور به آن ها به بهترین شکل یاد بدهیم.

وقتی نوبت به آموزش خواندن رسید، می دانستم که او باید حروف الفبا، تلفظ حروف، صدا های آوایی، قافیه و کلمات را بشناسد. ببینید هدف نهایی از آموزش حروف این بود که بچه من خواندن را یاد بگیرد.

اما در مورد اعداد، هدف نهایی آموزش شمارش و تقویت پایه های درک ریاضی است . بنابراین من برای شمردن اعداد با تنقلات و اسباب بازی ها، درست وارد عمل شده ام. هر چه بیشتر بتوانم آنچه فرزندم یاد می گیرد را با کاربرد های عملی و مرتبط به او نشان دهم ، بهتر است.

در ادامه این مقاله به فعالیت ها و منابع آموزش اعداد به کودکان می پردازیم.

سرگرمی های آموزش اعداد به کودکان پیش دبستانی و مهدکودک

۱- کتاب های اعداد

آیا می توانید تصور کنید که یک آناناس را برای کسی که هرگز آن را ندیده است، توصیف کنید؟ مسلما توصیف چیزی که با چشم دیده نشود، لطفی ندارد. به همین دلیل هم هست که همیشه نشان دادن بهتر از توصیف است، مخصوصا در مورد آموزش به کودکانِ خردسال. 

کتاب های اعداد برای نشان دادن عدد ها و اشیاء مرتبط به کودکان عالی هستند. من چند تا از این کتاب ها خریده ام اما کتاب مورد علاقه من One leaf, Two leaves, Count with Me! است. علت هم این است که این کتاب ساده است و در عین حال به چند موضوع آموزشی از جمله اعداد، فصل ها، شمارش رو به بالا و شمارش معکوس کمک می کند. به علاوه، گرافیک تحسین برانگیزی هم دارد.

یکی دیگر از این کتاب ها، Goodnight Numbers اثر Danica McKellar (شماره های ۱ تا۱۰) است.

۲- آهنگ های شمارش اعداد در یوتیوب

یوتیوب یک پلتفرم چند منظوره است که آهنگ های اعداد رایگان هم برای کودکان ارائه می کند. در یوتیوب آهنگ هایی برای شمارش از ۱ تا ۲۰ برای آموزش به کودکان وجود دارد. من به خاطر این که کودکان بیشتر از ۵ دقیقه به چیزی توجه نمی کنند، آهنگ هایی در همین بازه را توصیه می کنم . . . 

ویدئو

۳- تابلوی شناسایی اعداد

معمولا خیلی راحت می توانید این تابلو ها را با قیمت های نسبتا ارزان پیدا کنید و در خانه به کودک تان آموزش بدهید.  

من برای آموزش اعداد یک تخته براق خریدم که اعداد ساده ای روی یک زمینه سفید دارد.

ما از برگه های یک تقویم هم برای تشخیص اعداد و شمارش استفاده می کنیم. به طور مثال با یک ردیف شروع کردیم و ۱ تا ۳۰ را یاد گرفتیم و بعد سراغ تشخیص اعداد مضارب ده رفتیم. اگر می توانید یک تابلوی مشابه پیدا کنید ، این روش را امتحان کنید.  

۴- بازی های رومیزی تشخیص اعداد یا شمارش 

معمولا همه از انجام بازی های رومیزی لذت می برند که چند تا از آن ها مجموعه بازی هایی هستند که با تاس انجام می شوند. 

ما نسخه های قدیمی این بازی ها را داریم اما نسخه Paw Patrol برای کودکان فوق العاده است!

سایر بازی ‌های رومیزی مناسب برای کودکان که نیاز به تشخیص عدد ها و یا شمارش دارند؛ عبارتند از:

  • Uno (بازی با ورق)
  • Lakeshore’s Find The Number ( اعداد + مهارت های حرکتی ظریف )

۵- استفاده از بلوک اعداد، آهنرباها و پازل های عددی

می ‌توانید از اسباب ‌بازی ‌های عددی مثل آهن‌ رباهای متوسط ​​تا بزرگ ، پازل ‌های اعداد چوبی و اشیایی که در خانه دارید (ظروف غذاخوری کودک تان، تابه ‌های کیک کوچک و غیره ) برای تشویق کودک به یادگیری اعداد استفاده کنید.

بلوک اعداد

بلوک اعداد متنوعی وجود دارند که می توانید آن ها را تهیه کنید ، اما بسته به مهارت ‌های حرکتی ظریف فرزندتان، MathLinks cubes می‌ تواند چالش‌برانگیز تر باشد.

آهنربا های عددی

با چسباندن آهنربا های عددی روی یخچال وقتی کودک تان می خواهد در یخچال یا حتی کابینت را باز کند، درگیری ذهنی پیدا می کند.

پازل چوبی عددی

پازل ها برای تشخیص اعداد و مهارت های حرکتی خوب هستند. بچه من عاشق هر نوع پازلی است.

۶- استفاده از یک جین تاس چوبی

برای خرید تاس از نوع کودکانه آن صرف نظر کردیم و شش تا تاس چوبی بزرگ سال خریدیم . آن ها برای مهارت های حرکتی، شمارش و ریاضی عالی هستند.

۷- استفاده از یک تقویم بزرگ خالی

من از یک تقویم رومیزی بزرگ ساده استفاده می کنم اما یک تقویم اکریلیک بزرگ هم در لیست خریدم هست. این نوع تقویم ها روشی عالی برای شمارش و دنبال کردن روز های ماه هستند.

۸- کاربرگ های اعداد و شمارش  

گاهی اوقات فکر می کنم چیزی که بتواند منبع خوبی برای آموزش اعداد و نحوه شمارش به فرزندم باشد، پیدا نمی‌کنم، به همین دلیل از فایل ‌های قابل چاپ استفاده می‌کنم. من از ساختن کاغذ های قابل چاپ لذت می برم زیرا آن ها دقیقا آنچه می خواهم به فرزندم یاد بدهم را دارند . شما هم حتما این روش را امتحان کنید.

در تصویر زیر اعداد و شکل مرتبط با آن ها به سلیقه خودم طراحی شده و آماده چاپ است. من آن ها را چاپ می کنم یا به دخترم اجازه می دهم با آن ها روی یک دستگاه لمسی مثل تبلت یا موبایل کار کند.  

نکته: اگر کودک شما هنوز بلد نیست بنویسد ، اعداد را به صورت خط چین و کم رنگ برایش رسم کنید و از او بخواهید آن ها را پر رنگ کند. آموزش زبان انگلیسی کودکان

نحوه استفاده از این فایل ها قابل چاپ مخصوص کودکان در دستگاه های صفحه لمسی:

۱-فایل PDF را در دستگاه تان دانلود کنید.

۲- از ویرایشگر دستگاه تان استفاده کنید.

۹- در یک کلاس آنلاین یا خارج از مدرسه شرکت کنید

به طور مثال؛ Outschool یک پلتفرم یادگیری آنلاین برای کودکان مدرسه ای است . من یک معلم و طرفدار کلاس های این چنینی هستم .

دخترم از تعامل با معلمان و دانش آموزان دیگر روی این پلتفرم لذت می برد. تنوع کلاس های موجود هم چنان در حال پیشرفت است و چند کلاس ریاضی و شمارش اولیه هم دارد که می توانید با قیمت های مقرون به صرفه در آن ها شرکت کنید. آموزش زبان انگلیسی رایگان

این ها بهترین فعالیت ها برای شناخت اعداد ، تشویق به شمارش و شروع آموزش ریاضی پایه هستند.

هدف اصلی تان این باشد که فرزندتان یاد بگیرد و فقط حفظ نکند . به همین دلیل است که من به شدت توصیه می کنم اعداد را با چیز هایی که همیشه در محیط اطراف وجود دارد ، مرتبط کنید.

نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید