انتشار این مقاله


کجی گردن یا تورتیکولی اسپاسم چیست و چگونه درمان میشود؟

کجی گردن یا تورتیکولی اسپاسم چیست و چگونه درمان میشود؟ شاید تا به حال عبارت تورتیکولی اسپاسم به گوشتان خورده باشد؛ این عارضه در معنای لغوی به­معنی کجی گردن است و با نام‌های دیگر به نام دیستونی گردن هم نیز شناخته می‌شود. ممکن است برایتان سوال بااشد که این عارضه چیست و چگونه به­وجود‌ می‌آید. […]

کجی گردن یا تورتیکولی اسپاسم چیست و چگونه درمان میشود؟

شاید تا به حال عبارت تورتیکولی اسپاسم به گوشتان خورده باشد؛ این عارضه در معنای لغوی به­معنی کجی گردن است و با نام‌های دیگر به نام دیستونی گردن هم نیز شناخته می‌شود.

ممکن است برایتان سوال بااشد که این عارضه چیست و چگونه به­وجود‌ می‌آید. همچنین راه و روش درمان این بیماری چگونه است؟

باید بگویم که اگر مشکل کجی گردن دارید و از این بابت نگران هستید، امروز قصد داریم به تمام سوالات شما پاسخ دهیم. پس برای رفع تمام ابهامات ذهنی خود، تا انتهای مطلب همراه ما بمانید.

کجی گردن یا تورتیکولی اسپاسم چیست؟

کجی یک اختلال عصبی به­شمار می‌رود که عضلات گردن را تحت تاثیر قرار داده و موجب می‌شود تا سر به سمت شانه‌ها، رو به بالا یا رو به پایین کشیده شود. به­طوری که در مواردی، شاهد چرخیدن گردن هم خواهیم بود. در این عارضه فیبرهای عضلانی قابلیت ارتجاعی خود را از دست می‌دهند و عضلات با قرارگیری طولانی­مدت در این موقعیت نامتعادل، کوتاه می‌شوند.

علت به­وجود آمدن عارضه کجی گردن یا تورتیکولی اسپاسم

علت این عارضه، انقباض غیرطبیعی گردن است و این عارضه ممکن است از بدو تولد در نوزاد وجود داشته باشد. البته در مواردی به­دلیل سبک زندگی نادرست و انجام فعالیت­های روزانه به­صورت اشتباه، کجی گردن به­صورت اکتسابی در فرد ایجاد می­شود.

کجی گردن اکتسابی به­صورت ناگهانی در اثر عوامل فیزیولوژیکی، عفونت، آسیب‌ها و تومورهایی که روی اعصاب سر و گردن تاثیر می‌گذارند، همچنین بیماری ­هایی که می‌توانند باعث آسیب­دیدن عضلات گردن شوند نیز ایجاد می‌شود.

البته اگر هیچ دلیلی برای ایجاد این عارضه وجود نداشته باشد، به این نتیجه می­رسیم که فرد بیمار دچار کجی ایدوپانیک گردن شده است. در واقع اساس ایجاد دیستونی گردن، انقباض یا کوتاهی بیش‌ از اندازه عضله جناغ چنبری پستانی در ناحیه گردن است و از جمله دلایل به­وجود آمدن این عارضه عبارتند از:

  • آسیب‌های خارجی
  • آسیب به نخاع
  • عفونت‌های ناحیه گردن
  • تومور‌هایی که باعث فشار آوردن به اعصاب گردن و قاعده جمجه می‌شوند
  • اختلال‌های مربوط به استخوان گردن
  • مصرف داروهای ضد تهوع

علائم عارضه تورتیکولی اسپاسم

در عارضه کجی گردن یا تورتیکولی، انقباضات عضلات گردن غیر ارادی است. اگر انقباضات به­صورت دائمی باشند، باعث وضعیت غیر طبیعی گردن می‌شوند و اگر به­شکل دوره‌ای یا دارای الگو باشند، حرکت تشنج‌وار گردن و سر را به­همراه دارند. تورتیکولی امکان دارد از گردن شروع شده و تا شانه کشیده شود.

درمان عارضه کجی گردن یا تورتیکولی اسپاسم

این مشکل عضلانی می‌تواند به­صورت موقت باشد و زمان طولانی را در گردن سپری کند. در اکثر موارد به­طور کامل قابلیت درمان را دارد و از روش‌هایی مانند ورزش و عمل جراحی برای درمان آن استفاده می‌شود. در ادامه سایر راهکارها را نیز معرفی کرده­ایم.

داروها

برای کاهش تورتیکولی اسپاسم از پرامیپکسول، تری هگزیفنیدیل، سم بوتولینوم و رهاسازی گلوتامات و بلاکرهای گیرنده به پیشنهاد دکتر کجی گردن استفاده می­شود.

البته دارودرمانی­های دیگری مثل مصرف باکلوفن برای دیستونی فکی، کلونازپام بلفارواسپاسم، پروپرانولول و پریمیدون نیز وجود دارند و می­توانند تا حد قابل­قبولی موثر واقع شوند.

فیزیوتراپی

با کمک دکتر فیزیوتراپیست می‌توانید یک سری حرکات گردن را به­صورت گام­به­گام انجام دهید. برای مثال می­توانید حرکت تدریجی سر خود را به­میزان کمی دورتر در هر جهت شروع کرده و درنهایت سر خود را به­مدت طولانی در موقعیت مد نظر قرار دهید و تمام حرکات را به­آرامی و با ملایمت، در طول روز به دفعات متعدد جلوی آینه انجام دهید.

عمل جراحی

در برخی موارد این عارضه نیاز به عمل جراحی دارد. زمانی که روش‌های درمانی روی بیمار اثرگذار نباشد؛ نیاز به عمل جراحی احساس می­شود­. بیشترین اثر عمل جراحی بر روی بیماران کجی ایدیوپاتیک گردن است و عمل جراحی سیستم عصبی را تحت تاثیر قرار می‌دهد و مسیر‌های عصب­دهی را به­صورت طبیعی در می‌آورد.

تحریک عمیق مزمن مغزی برای درمان این عارضه مورد استفاده واقع شده و موفقیت‌هایی را به ارمغان آورده است. آسیب عمدی به بخش کوچکی از غده تالاموس و پالیدوتومی در برخی از عمل‌های جراحی دیده شده و روش‌های دیگری مانند بریدن اعصابی که به داخل ریشه‌های عصبی عمق گردن در مجاور نخاع نفوذ کرده‌‍‌ا‌ند نیز وجود دارد که تاثیرات قابل توجهی روی سلامتی بیماری اعمال خواهند کرد. عمل پالیدوتومی مناسب افرادی که تورتیکولی اسپاسم یک جانبه دارند، است.

بیمارانی که دچار کجی گردن ۲ جانبه هستند، تحریک عمیق مغز در نقطه قاعده‌های مغزی به آنها پیشنهاد می‌شود و در دوره اولیه عمل، آثار ناشی از تحرک عمیق مغزی مشاهده نخواهد شد. برداشتن انتخاب اعصاب عضلانی که تحت انقباض تونیک هستند از اهداف این عمل به­شمار می‌رود. این عمل برداشتن اعصاب بر روی ریشه‌های عصبی دورسال واقع در مهره ۱ و ۶ نخاع انجام می‌شود.

اگر فرد درمان نشود، چه اتفاقی رخ می­دهد؟

درصورتی­که هیچ­یک از روش­های درمانی گفته­شده کارساز نباشند، شاهد اتفاقاتی که در ادامه آورده­ایم، خواهیم بود:

  • صاف­شدن پشت سر و جمجمه در نوزادان
  • دیسپلازی مفصل لگن
  • انحنای طرفی ستون فقرات
  • مشکل در حفظ تعادل
  • تغییرات نامتقارن در بینایی
  • آرتروز مهره‌های گردن
  • اختلال در مویرگ‌های خونی و رگ‌های لنفی
  • اختلال مورفولوژی سیستم عصبی مرکزی
  • سکته
  • عفونت گردن و طناب نخاعی، سر، فک، دهان و پوست سر

راه­های تشخیص تورتیکولی

با یک معاینه فیزیکی ساده می‌توان این عارضه را تشخیص داد، ولی برای تعیین­شدن شدت و عضله‌های درگیر در این عارضه، نیازمند آزمایش‌های خاص هستیم:

  • عکس­برداری از گردن با اشعه ایکس
  • اسکن اولتراسوند گردن
  • اسکن MRI مغز
  • معاینه چشم‌ها
  • الکترومیوگرافی بریا تشخیص سلامت اعصاب و عضلات

برای تشخیص درست این بیماری مخصوصا درمورد عضلات و اعصاب درگیر، انتخاب دکتر خوب بسیار تاثیرگذار است پس اگر در تهران ساکن هستنید، می‌توانید به لینک زیر جهت اطلاع درمورد دکتر تورتیکولی اسپاسم تهران سر بزنید: https://doctoreto.com/doctors/service/spasmodic-torticollis/city/tehran و اگر در شهر شیراز زندگی می­کنید، می­توانید به لیستی از پزشکان معتبر در زمینه کجی گردن سر بزنید: https://doctoreto.com/doctors/service/spasmodic-torticollis/city/shiraz

جمع‌بندی

اکثر مواقع بیماری تورتیکولی اسپاسم با تشخیص درست دکتر کجی گردن قابل درمان خواهد بود و نیازی به عمل جراحی ندارد. اما پیشنهاد می­کنیم اگر درد گردن شما بیشتر از یک هفته طول کشید، یا دچار بی‌حسی و گزگز یا سوزن­سوزن­شدن در دست و پاها شدید و مشکلاتی در عملکرد مثانه و روده مشاهده کردید، حتما به پزشک مراجعه کنید و تا زمانی که بیماری برطرف نشده، تحت درمان قرار بگیرید.

Avatar