انتشار این مقاله


راز محبوبیت لب‌های حجیم: صنعت مد یا هالیوود؟

پست‌های اینستاگرام در حال حاضر، نشان از محبوبیت سرسام‌آور لب‌های حجیم دارند. علت چیست؟ اگر چرخی در شبکه‌های اجتماعی، خصوصاً شبکه‌های به اشتراک‌گذاری عکس – اینستاگرام – بزنید خواهید دید که صنعت لب‌های حجیم (Fuller Lips، یا لب‌های برجسته) در همین لحظه‌ که در حال خواندن این مطلب هستید، مرز‌ها را درنوردیده و به محبوبیت […]

پست‌های اینستاگرام در حال حاضر، نشان از محبوبیت سرسام‌آور لب‌های حجیم دارند. علت چیست؟

اگر چرخی در شبکه‌های اجتماعی، خصوصاً شبکه‌های به اشتراک‌گذاری عکس – اینستاگرام – بزنید خواهید دید که صنعت لب‌های حجیم (Fuller Lips، یا لب‌های برجسته) در همین لحظه‌ که در حال خواندن این مطلب هستید، مرز‌ها را درنوردیده و به محبوبیت کم‌سابقه‌ای دست یافته است. با این حال بررسی‌های جدیدی که از مدل‌های مد و لباس (Fashion Model) به عمل آمده، نتایج ضد و نقیضی به همراه داشته است؛ به این مفهوم که چنین حجمی از محبوبیت لب‌های حجیم در صنعت مد به چشم نمی‌خورد.


بیشتر بخوانید:


لب‌های کایلی جنر (Kylie Jenner) توجهات زیادی را برانگیخته است! امتیاز تصویر: Frazer Harrison/ Getty Images
لب‌های کایلی جنر (Kylie Jenner) – می ۲۰۱۶ در لوس‌آنجلس – توجهات زیادی را برانگیخته است! امتیاز تصویر: Frazer Harrison/ Getty Images

یکی از دلایل این نتایج متناقض ریشه در کاهش قدرت صنعت مد در فراگیری مدهای زیبایی دارد؛ چرا که هم‌اکنون سلبریتی‌ها در زمینۀ مد زیبایی (Beauty Trend، در مفهوم فراگیر شدن حرکت خاصی در زمینۀ زیبایی است، مانند فراگیری لب‌های حجیم) گوی سبقت را از صنعت مد و فشن ربوده‌اند و می‌توان گفت که در این عرصه حکومت می‌کنند.

بر اساس نتایج مطالعۀ جدیدی که ۱۲ام ژانویه در ژورنال JAMA Facial Plastic Surgery منتشر شد، حجیم کردن لب علت عمدۀ مراجعۀ بانوان به کلینیک‌های زیبایی است. دکتر پرم تریپاتی (Prem Tripathi) رزیدنت بیماری‌های گوش، حلق، بینی و جراحی سر و گردن از دانشگاه کالیفرنیا (University of California) – که در این مطالعه حضور داشته است – علت محبوبیت و فراگیری لب‌های حجیم را “فراگیری این حرکت در مدل‌ها و بازیگران و هم‌چنین کم‌هزینه بودن ژل‌های تزریقی و امنیت نسبتاْ مطلوب آن” دانسته است.

با این حال نمی‌توان نقش صنعت مد (فشن) در گسترش مدهای زیبایی نادیده گرفت. یکی از قدرتمندترین فاکتورهای تأثیرگذار در این زمینۀ، رسانۀ چاپی و یا همان مجلات مد و زیبایی است. از همین رو محققان تصمیم گرفتند نگاهی به این مجلات نیز داشته باشند. محققان اندازۀ لب مدل‌هایی را که تصاویرشان بین سال‌های ۱۹۶۰ تا ۲۰۱۱ در مجلۀ Vogue چاپ شده بود، بررسی نمودند. البته آن‌ها در انتخاب تصاویر مورد بررسی نیز معیارهایی داشتند:

  • چهرۀ مدل باید حداقل یک‌سوم از ارتفاع صفحه را پوشش دهد.
  • لب‌های مدل نیز باید در حالت استراحت باشد، بدین مفهوم که مدل در حال لبخند زدن و یا برجسته نشان دادن لب‌هایش (Pouting) نباشد.
  • شکل لب نیز نباید تحت تاثیر آرایش تغییر یافته باشد.

 

با اعمال این شرایط در مجموع ۳۵۳ قطعه عکس به مطالعه راه یافته و بررسی شدند. محققان در ادامه با استفاده از اسکن دیجیتال، اندازۀ لب بالا و پایین هر مدل و نسبت آن دو را محاسبه نمودند. بررسی آمار و ارقام نشان داد که اندازۀ لب‌های بالا و پایین و نسبت آن دو بر هم، در طول این بازۀ زمانی ۵۱ ساله هیچ‌گونه تغییر محسوسی نکرده است. متوسط نسبت لب بالا به پایین ۰/۶۸ (یا ۶۸ درصد) برآورد شد که به معنی بزرگ‌تر بودن اندازۀ لب پایین – به میزان ۴۷ درصد – نسبت به لب بالا می‌باشد.

محققان در گزارش خود به غیرمنتظره بودن این نتایج اشاره کرده و پرسشی هم نیز مطرح نموده‌اند: “اگر این مد [لب حجیم] واقعاً وجود دارد چرا در مجلۀ Vogue مشاهده نمی‌شود؟” البته فاکتورهای عدیده‌ای از قبیل معیار انتخاب تصاویر، معیار انتخاب مجله و هم‌چنین گرایش مجلۀ انتخاب شده نسبت به مقولۀ مد و زیبایی، می‌تواند در نادرست بودن نتیجۀ کلی مطالعه تأثیرگذار باشد. ولی این احتمال نیز وجود دارد که صنعت مد در طول زمان قدرت و نفوذ خود را در زمینۀ فراگیر نمودن مدهای زیبایی از دست داده است و هم‌‌اکنون تاج پادشاهی در اختیار سلبریتی‌ها می‌باشد.

میلاد شیرولیلو


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید