انتشار این مقاله


بهترین درمان خانگی و طبیعی تنگی کانال نخاعی چیست؟

چکیده : درمان خانگی تنگی کانال نخاعی اشاره به درمان هایی دارد که به دلیل در دسترس بودن و سادگی می توان در منزل از آنها استفاده کرد. درمان های خانگی برای تسکین درد و افزایش کیفیت زندگی بیماران مبتلا به تنگی کانال نخاعی انجام می شوند و شامل تغییر سبک زندگی، ورزش و حرکات کششی، […]

چکیده : درمان خانگی تنگی کانال نخاعی اشاره به درمان هایی دارد که به دلیل در دسترس بودن و سادگی می توان در منزل از آنها استفاده کرد. درمان های خانگی برای تسکین درد و افزایش کیفیت زندگی بیماران مبتلا به تنگی کانال نخاعی انجام می شوند و شامل تغییر سبک زندگی، ورزش و حرکات کششی، مدیریت استرس، مصرف مسکن های بدون نسخه و … است.

ت\نگی کانال نخاعی عارضه ای است که طی آن فضای نخاعی باریک تر از حالت نرمال می شود که به معنای فشار بر اعصاب نخاعی و درنتیجه آن درد پایین کمر و پاها است. این عارضه ممکن است ناشی از افزایش سن، فرسایش استخوانها و یا تومور باشد. درمان تنگی کانال نخاعی شامل داروهای مسکن، فیزیوتراپی و جراحی است. با این حالدرمان های خانگی تنگی کانال نخاعی نیز می تواند تا حدی سبب تسکین درد شود.

تنگی کانال نخاعی چیست؟

تنگی کانال نخاعی شرایطی است که با باریک شدن حفره فمورال که طناب نخاعی از آن عبور می کند همراه است. به این ترتیب عصب هایی که از طناب نخاعی عبور می کنند تحت فشار قرار می گیرند و عوارض متعددی در کمر، نشیمنگاه و پایین تنه ایجاد می کنند؛ بی حسی، گزگز، ضعف و ناتوانی در کنترل تعادل تنها بخشی از عوارضی است که ممکن است ناشی از تنگی کانال مهره های گردنی و یا کمری باشد. درمانهای مختلفی برای تنگی کانال نخاعی وجود دارد، که شامل درمانهای جراحی و غیرجراحی و درمان خانگی تنگی کانال نخاعی می شود. به طبع درمانهای غیر جراحی مثل ورزش، مدیریت درد و التهاب، سلامت روان و بهره گیری از روشهای درمانی فیزیوتراپی کمر در کلینیک و خانه مثل کمربند پلاتینر که مجهز به تکنولوژی UIC بوده و منجر به تسکین درد و همچنین ترمیم بافت های آسیب دیده می شود (برای مطالعه بیشتر در مورد این محصول از این صفحه  https://avalclinic.com/product/platiner/ دیدن کنید) از بهترین روشها برای تسکین درد تنگی کانال نخاعی هستند که در ادامه بیشتر به بررسی آنها می پردازیم.

علت تنگی کانال نخاعی

فاکتورهای مختلفی سبب بروز تنگی کانال نخاعی می شود که از آن میان می توان به فاکتور سن، آرتروز، وراثت، صدمات و تومورها اشاره کرد. اما اصلی ترین علت تنگی کانال نخاعی فرسایش در ستون فقرات ناشی از انواع آرتریت بویژه آرتروز است.

علائم تنگی کانال نخاعی

تنگی کانال نخاعی می تواند در هر بخشی از ستون فقرات ایجاد شود و علائم می تواند با توجه به محل بیماری متفاوت باشد. اما علائم رایج شامل درد، سوزشی که به بخش پایین تنه سرایت می کند، سستی و بی حسی، گزگز در اندامها و ناتوانی در پاها است. به همین دلیل درمان خانگی تنگی کانال نخاعی که منجر به تسکین درد و التهاب می شود بسیار موثر خواهد بود.

درمان خانگی تنگی کانال نخاعی

درست است که تنگی کانال نخاعی را نمی توان به طور کامل درمان کرد، اما می توان با اتخاذ راهکارهایی تا حد زیادی از شدت علائم کاست.

مدیریت درد و التهاب ناشی از تنگی کانال نخاعی

یکی از عوارض اصلی تنگی کانال نخاعی درد بسیار شدید این عارضه است به طوریکه زندگی شخصی فرد دچار اختلال می شود. به همین دلیل مصرف داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی معروف به NSAID ها که بدون نسخه در دسترس هستند می تواند به بیمار کمک کند. در موارد شدیدتر داروهای تجویزی که شامل شل کننده عضلات و مسکن های اپیوئیدی هستند کارایی بیشتری دارند.

داروهای ضد درد و التهاب

  • داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی مانند آسپرین، ناپروکسن و ایبوپروفن
  • مسکن ها مثل استامینوفن
  • داروهای ضدافسردگی
  • داروهای ضدتشنج مثل گاباپنتین و پره گابالین
  • کورتیکواستروئیدها
داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی بهترین انتخاب برای تسکین درد فوری ناشی از تنگی کانال نخاعی است.

خوراکی های مفید برای کاهش درد و التهاب

  • عصاره کانابیدیول
  • عصاره زنجبیل
  • عصاره زردچوبه
  • عصاره سیر
  • عصاره چای سبز
  • عصاره سیاه دانه

تقویت عضلات، فیزیوتراپی و ورزش بیماران دچار تنگی کانال نخاعی

فیزیوتراپی یکی از اجزای کلیدی در برنامه درمانی تنگی کانال نخاعی است. فیزیوتراپی برای تنگی کانال نخاعی شامل تمرینات افزایش قدرت، انعطاف پذیری و تعادل است. انجام تمرینات فیزیوتراپی سبب کاهش التهاب و افزایش سلامت ستون فقرات می شود. علاوه بر تمرینات فیزیوتراپی پزشک دستورالعمل جامعی در مورد نحوه صحیح نشستن، خوابیدن، بلند کردن اجسام و وضعیت صحیح بدن در اختیار بیمار قرار می دهد. در ادامه لیستی از بهترین ورزش های مخصوص تنگی کانال نخاعی را بررسی می کنیم:

  • پل باسن: روی زمین دراز بکشید. زانوهایتان را خم کنید. درحالیکه دست ها در کنار بدن قرار دارد باسن را از روی زمین بلند کنید.
  • زانو به سینه: روی زمین به پشت دراز بکشید. یک زانوی خود را با هر دو دست به سمت قفسه سینه نزدیک کنید. اندکی مکث کنید و سپس بر روی پای دیگر تکرار کنید.
  • تمرین گربه-گاو: چهار دست و پا روی زمین قرار بگیرید. سپس به ترتیب انتهای ستون فقرات را به داخل و به بیرون حرکت دهید.
  • حرکت کبری: این حرکت منجر به باز شدن فضای نخاعی و کاهش فشار بر عصب ها می شود. به شکم روی زمین دراز بکشید. سپس به کمک دست ها تنه را از روی زمین بلند کنید. اندکی مکث کنید و سپس به وضعیت پایه برگردید.
انجام تمرینات ورزشی منظم منجر به افزایش گردش خون و افزایش دامنه حرکت بیماران تنگی کانال نخاعی می شود.

استفاده از تجهیزات پزشکی خانگی به منظور هر چه فعال نگه داشتن عضلات بهترین راهکار برای تسکین درد و خشکی عضلات ناشی از تنگی کانال نخاعی است.

سلامت روان، خواب و آرامش بیماران تنگی کانال نخاعی

تنگی کانال نخاعی می تواند مشکلات دیگری مثل سر درد، اسپاسم عضلانی و عدم کنترل حرکات دست و پا را ایجاد کند. همچنین، از سوی دیگر تنگی کانال نخاعی منجر به تشدید مشکلات روحی نظیر استرس، افسردگی و نوسانات خلقی می شود. به همین دلیل انجام فعالیت هایی که منجر به بهبود سلامت روان می شود بشدت توصیه می شود. از مهم ترین این فعالیت ها که درمان خانگی تنگی کانال نخاعی محسوب می شوند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مدیتیشن: مدیتیشن منجر به افزایش آرامش، خودتنظیمی هیجانی، تمرکز و افزایش دامنه هیجان در بیمار می شود.
  • یوگا: انجام یوگا و تمرینات کششی باعث افزایش انعطاف پذیری، تقویت عضلات و حفظ انعطاف پذیری ستون فقرات می شود. ژست گربه، ژست کودک و کبری منجر به رفع درد و سفتی مرتبط با تنگی کانال نخاعی و تسکین درد می شود. یوگا از سوی دیگر با افزایش اکسیزن رسانی و کنترل بر تنفس منجر به کاهش استرس در فرد می شود.
  • افزایش کیفیت خواب: افرادیکه از مشکل تنگی کانال نخاعی رنج می برند اغلب دچار اختلال خواب هستند. استفاده از کانابیدیول، انجام یوگا و مدیتیشن و مصرف مسکن سبب بهبود کیفیت خواب بیمار می شود که به نوبه خود منجر به کاهش التهاب و تسکین درد در بیمار می شود.

ماساژ و شل کننده عضلات

گرفتگی عضلات یکی از مشکلات رایجی است که بیماران دچار تنگی کانال نخاعی با آن دست به گریبان هستند. گرفتگی عضلات را می توان به کمک ماساژ، مصرف شل کننده عضلات و یا استفاده از کمپرس سرد و گرم تسکین داد.

  • شل کننده عضلات: شل کننده های عضلات مثل باکلوفن، سیکلوبنزاپرین و متوکاربامول با تاثیر بر سیستم عصب مرکزی منجر به تاخیر در ارسال سیگنال های درد به مغز می شود.
  • کمپرس سرد و گرم: کمپرس گرم سبب افزایش جریان خون و کاهش درد می شود و کمپرس سرد منجر به رفع التهاب در ناحیه شده و بیمار احساس بهتری خواهد داشت.
  • حرکات ورزشی: برخی از انواع تمرینات ورزشی و کششی به رفع گرفتگی عضلات کمک می کنند که از بهترین آنها می توان به پیاده روی، آب درمانی و دوچرخه سواری اشاره کرد. در کنار این دسته از رشته های ورزشی حرکات ورزشی شکم، حرکت زانو به سینه، حرکت کودک و حرکت گربه گاو نیز در رفع گرفتگی های عضلانی نقش دارند.

درنهایت، تنگی کانال نخاعی اگرچه یک بیماری بدون درمان قطعی شناخته می شود، اما درمان خانگی تنگی کانال نخاعی و اتخاذ سبک زندگی سالم تا حد زیادی می تواند سبب بهبود کیفیت زندگی فرد شود.

وبسایت: https://avalclinic.com/

شماره تماس: ۰۲۱۹۲۰۰۵۱۸۹

ایمیل: info@avalclinic.com

آدرس: تهران، نیاوران، خیابان ۱۱