انتشار این مقاله


سلول‌های بنیادی: این بار بازسازی بافت قلب

محققان موفق شده‌اند با استفاده از سلول‌های بنیادی، بافت اپی‌کارد قلب را بازسازی کنند. گروه تحقیقاتی بین‌المللی از محققان دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا (Pennsylvania State University)، دانشگاه ویسکانسین (Wisconsin)، مدیسن (Madison)، مرکز پزشکی لایدن (Leiden) هلند و استرازنکا (AstraZeneca) سوئد، به تازگی توانسته‌اند با استفاده‌اند سلول‌های بنیادی پرتوان (Pluripotent Stem Cells) بافت اپی‌کارد قلب (Epicardium) را بازسازی کنند. […]

محققان موفق شده‌اند با استفاده از سلول‌های بنیادی، بافت اپی‌کارد قلب را بازسازی کنند.

گروه تحقیقاتی بین‌المللی از محققان دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا (Pennsylvania State University)، دانشگاه ویسکانسین (Wisconsin)، مدیسن (Madison)، مرکز پزشکی لایدن (Leiden) هلند و استرازنکا (AstraZeneca) سوئد، به تازگی توانسته‌اند با استفاده‌اند سلول‌های بنیادی پرتوان (Pluripotent Stem Cells) بافت اپی‌کارد قلب (Epicardium) را بازسازی کنند.

مسیر تمایز سلول‌های بنیادی پرتوان انسانی (hPSCs) به سلول‌ای اپیکارد قلب از طریق کنترل مسیر انتقال سیگنال Wnt. امتیاز تصویر: X. Bao et al, doi: 10.1038/s41551-016-0003.
مسیر تمایز سلول‌های بنیادی پرتوان انسانی (hPSCs) به سلول‌ای اپیکارد قلب از طریق کنترل مسیر انتقال سیگنال Wnt. امتیاز تصویر: X. Bao et al, doi: 10.1038/s41551-016-0003.

دکتر شائوجون لنس لیان (Xiaojun Lance Lian)، استادیار مهندسی پزشکی و زیست‌شناسی از دانشگاه پنسلوانیا در این باره می‌گوید:

در سال ۲۰۱۲ دریافتیم که اگر سلول‌های بنیادی انسانی را با انواعی از ترکیبات شیمیایی تیمار کنیم که بتواند مسیر Wnt را به صور ترتیبی در این سلول‌ها فعال و غیرفعال نماید، نتیجۀ کار تمایز یافتن این سلول‌های بنیادی به سلول‌های ماهیچۀ قلب (Myocardium) خواهد بود.

میوکارد یا ماهیچۀ قلب، دومین لایه از ساختار سه‌لایۀ قلب می‌باشد که وظیفۀ انقباض ریتمیک و پمپاژ خون را بر عهده دارد. مسیر Wnt نیز خود شامل تعدادی مسیر انقال سیگنال پروتئینی است که سیگنال‌های خارج سلولی را از گیرنده‌های سطح سلول به درون آن انتقال می‌دهد.

دکتر لیان ادامه می‌دهد:

جهت تغییر این مسیر – که در حالت عادی به میوکارد ختم می‌شود – و تبدیل سلول‌های پیش‌ساز قلبی به به سلول‌های اپی‌کاردی (سطحی‌ترین لایۀ قلب) لاجرم باید اطلاعات بیشتری در اختیار این سلول‌ها قرار دهیم؛ با این حال تا پیش از این مطالعه از چیستی این اطلاعات آگاهی نداشتیم. ولی اکنون می‌دانیم که اگر مسیر Wnt را پس از غیرفعال کردن، دوباره فعال نماییم می‌توانیم جهت تمایز سلول‌ها را به سمت اپی‌کارد تغییر دهیم.

این یافته و یافته‌های قبلی تیم تحقیقاتی را به یک قدمی ساخت دیوارۀ کامل قلب (آندوکارد + میوکارد + اپی‌کارد) رسانیده است.
پس از انجام بررسی‌های ریخت‌شناسی مشخص شد که این سلول‌های اپی‌کاردی مشابه اپی‌کارد طبیعی قلب انسان هستند.

دکتر لیان در پایان اضافه می‌کند:

آخرین گام یافتن راهی برای تغییر مسیر تمایز به بافت آندوکارد می‌باشد که مشغول کار بر روی آن هستیم.

میلاد شیرولیلو


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید