انتشار این مقاله


ابرماده‌ی تیتانیومی کره‌های کامل خون، پلاسما و آب ایجاد می‌کند

تجهیزات پزشکی کاشته‌شده در بدن بیماران مثل استنت، کاتتر و میله‌های تیتانیومی، ابزاری ضروری برای نجات جان بیماران می‌باشند. با این حال، وجود یک شیء خارجی در بدن انسان خطرات خاص خود را دارد – به طور عمده، پس زدن شیء توسط بدن و افزایش احتمال ایجاد لخته‌های خطرناک خون از این جمله‌اند. همکاری جدید […]

تجهیزات پزشکی کاشته‌شده در بدن بیماران مثل استنت، کاتتر و میله‌های تیتانیومی، ابزاری ضروری برای نجات جان بیماران می‌باشند.

با این حال، وجود یک شیء خارجی در بدن انسان خطرات خاص خود را دارد – به طور عمده، پس زدن شیء توسط بدن و افزایش احتمال ایجاد لخته‌های خطرناک خون از این جمله‌اند. همکاری جدید بین دو حیطه‌ی جداگانه‌ی علمی در حال تلاش برای رفع این خطرات است.

دانشمندان مهندسی پزشکی و علم مواد از دانشگاه ایالتی کلورادو (Colorado State University) و به اختصار (CSU) از تیتانیوم با سطح “بسیار خون‌گریز” استفاده‌کرده‌اند که مایعات از جمله خون، پلاسما و آب را دفع می‌کند. یافته‌های تیم در Advanced Healthcare Materials منتشر شده‌است.

در مواردی که بدن ابزار پزشکی را پس می‌زند، سیستم ایمنی بیمار جسم خارجی را شناسایی و پاسخی دفاعی بر علیه آن اعمال می‌کند که می‌تواند منجر به التهاب و یا سایر عوارض شود. ویژگی‌های خاص این سطح جدید سبب می‌شود بدن نتواند وجود آن را تشخیص دهد.

Arun Kota، استادیار مهندسی مکانیک و مهندسی پزشکی در CSU، اظهار می‌دارد: “ما از موادی استفاده می‌کنیم که خون تمایلی به ارتباط با آن‌ها ندارد تا به این ترتیب آن را با خون سازگار کنیم.”

در مورد لخته‌شدن خون نیز، بیماران معمولاً از داروهای رقیق‌کننده‌ی خون استفاده‌می‌کنند تا خطر لخته‌شدن کاهش یابد. اما رقیق‌کننده‌های خون گاهی اوقات تأثیرگذار نیستند، همچنین خطر خون‌ریزی بیش از حد به دلیل جلوگیری از ایجاد لخته در محل زخم را افزایش می‌دهند.

Ketul Popat، دانش‌یار مهندسی مکانیک و مهندسی پزشکی در CSU، توضیح می‌دهد: “علت ایجاد لخته این است که خون سلول‌هایی را پیدا می‌کند که می‌تواند به آن‌ها اتصال‌یابد. اگر بتوانیم ماده‌ای طراحی کنیم که خون به ندرت با آن ارتباط داشته‌باشد تقریباً احتمال لخته‌شدن صفر است.”

این ماده هنوز در مراحل اولیه توسعه قراردارد. اگر این یافته‌ها بتوانند آزمایش‌های دیگری را با موفقیت پشت سر گذارند، می‌توانند پیشرفت بی‌سابقه‌ای را در ایمنی استفاده از تجهیزات پزشکی سبب شوند.

روح اله سیفی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید