انتشار این مقاله


مفیدترین مواد غذایی برای سلامت بانوان

تغذیه‌ی سالم برای همه‌ی افراد بسیار حائز اهمیت است؛ اما برخی مواد غذایی به علت دارا بودن ترکیبات خاص، برای سلامت بانوان بسیار ضروری‌اند. در ادامه با برخی از این ‘ابرغذا’ها آشنا خواهید شد. کلم‌پیچ برگ‌های سبزِ این گیاه پرخاصیت، غنی‌از ویتامین K می‌باشند که همراه با ویتامین D و کلسیم، به حفظ سلامت استخوان‌ها […]

تغذیه‌ی سالم برای همه‌ی افراد بسیار حائز اهمیت است؛ اما برخی مواد غذایی به علت دارا بودن ترکیبات خاص، برای سلامت بانوان بسیار ضروری‌اند. در ادامه با برخی از این ‘ابرغذا’ها آشنا خواهید شد.

کلم‌پیچ

برگ‌های سبزِ این گیاه پرخاصیت، غنی‌از ویتامین K می‌باشند که همراه با ویتامین D و کلسیم، به حفظ سلامت استخوان‌ها کمک می‌کند.

مارچوبه

به دنبال راه دیگری برای دریافت ویتامین K هستید؟ مارچوبه را درنظر داشته‌ باشید.
مصرف روزانه نصف فنجان مارچوبه، یک سوم نیاز بدن به کلسیم را فراهم می‌کند. هم‌چنین، این ماده غنی از فولات است.

لوبیا

لوبیا سرشار از پروتئینِ است که برخلاف پروتئین موجود در گوشت قرمز، فاقد چربی است. فیبر این ماده‌ی غذایی نیز بسیار بالاست. مصرف لوبیا می‌تواند سبب کاهش فشار خون، قند خون و ضربان قلب شود؛ مواردی که همگی منجر به بیماری‌های قلبی می‌شوند.

گریپ فروت

فلاوونوئید ماده‌ای است که سبب کاهش احتمال سکته‌های مغزی و قلبی در زنان می‌شود و به سلامت قلب کمک می‌کند. پرتقال نیز دارای فلاوونوئید است اما گریپ فروت در مقایسه، دارای قند پایین‌تری است.
این ماده‌ی غذایی ممکن است در مصرف همزمان با برخی داروها مشکل‌ساز شود بنابراین بهتر است پیش از مصرف آن، با پزشک مشورت کنید.

ماست ساده و کم‌چرب

با افزایش سن، بانوان به مصرف کلسیم بالاتری نیاز دارند. ماست منبعی غنی از کلسیم است. می‌توانید برای بهره بردن بیشتر از مواد معدنی موجود در آن، نوع غنی شده با ویتامین D را مورد استفاده قرار دهید.

ساردین

ساردین منبعی از ویتامین D، کلسیم و اسیدهای چرب سالم است. امگا-۳ موجود در آن نیز به بهبود کیفیت شیر سینه نیز کمک می‌کند. نسبت جیوه‌‌س آن نیز معمولا از سایر ماهی‌ها کمتر است.

مغز گردو

این ماده‌ی غذایی حاوی اسیدهای چرب سالم است و درصورت استفاده شدن در یک رژیم غذایی متعادل، می‌تواند به پیشگیری از سرطان کمک کند.

آووکادو

‌با وجود این‌که این ماده حاوی مقادیر زیادی چربی است، چربی موجود از نوع چربی‌های سالم است که در رژیم غذایی می‌تواند به کاهش چربی تجمع یافته خصوصاً در ناحیه‌ی شکم کمک کند. هم‌چنین با افزایش متابولسیم کلستزول سالم، به رهایی از کلسترول بد کمک می‌کند.

اسفناج

فولات موجود در اسفناج، دوست شماست!
علاوه بر فوایدی که برای سلامت مادر و جنین در زمان بارداری دارد، مصرف آن سبب کاهش ریسک ابتلا به اختلالات روانی، بیماری‌های قلبی و سرطان کولون می‌شود. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در آن نیز از سلامت عدسی و شبکیه‌ی چشم محافظت می‌کنند.

 

فاطمه طهماسبی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *