انتشار این مقاله


بی‌حسی اپیدورال و نخاعی

بلوک نخاعی و بلوک اپیدورال دو نوع از بی حسی موضعی هستند که در آن‌ها ماده ی بی حسی را به نزدیک مسیر نخاعی تزریق می‌کنند که موجب بلاک شدن مسیر درد از یک ناحیه ی کلی بدن اعم از پاها یا لگن می‌شود. از این دو نوع بی حسی به طور معمول در جراحی […]

بلوک نخاعی و بلوک اپیدورال دو نوع از بی حسی موضعی هستند که در آن‌ها ماده ی بی حسی را به نزدیک مسیر نخاعی تزریق می‌کنند که موجب بلاک شدن مسیر درد از یک ناحیه ی کلی بدن اعم از پاها یا لگن می‌شود. از این دو نوع بی حسی به طور معمول در جراحی اندام تحتانی و لگن و همچنین تولد نوزاد استفاده می‌شود. درضمن از این روش برای کنترل درد پس از جراحی های بزرگ نیز استفاده می‌شود.

بی حسی اپیدورال شامل واردکردن سوزنی کوچک و کاتاتری انعطاف پذیر به فضای بین نخاع و فضای اپیدورال در میانه ی کمر است. فضایی را که سوزن از آن وارد خواهد شد از طریق بی حسی موضعی، بی حس می‌کنند. سپس سوزن را وارد کرده و پس از وارد کردن کاتاتر، آن را خارج می‌کنند. کاتاتر درجای خود باقی می‌ماند و ماده ی بی حسی از طریق آن برای بی حس کردن منطقه ی بالاتر و پایین تر از ورود کاتاتر از آن وارد می‌شود.کاتاتر درجای خود فیکس می‌شود تا درصورت لزوم ماده ی بی حسی از طریق آن دوباره وارد شود.

بی حسی نخاعی نیز بسیار شبیه بی حسی اپیدورال می‌باشد. با این تفاوت که در بی حسی نخاعی سوزن به کار برده شده بسیار کوچکتر بوده و به طور مستقیم وارد مایع مغزی نخاعی می‌شود. در این بی حسی به طور معمول از کاتاتر استفاده نمی‌شود و فرد بی حس شذه ممکن است نتواند تا زمان از بین رفتن اثر بی حسی پاهای خود را تکان دهد.

از شایع ترین اثرات جانبی بی حسی نخاعی سردرد می‌باشد که به راحتی قابل درمان است. این اثر در بی حسی اپیدورال به میزان کمتری مشاهده می‌شود.

این دو نوع بی حسی به طور معمول به صورت ترکیبی با داروهای دیگری ازجمله خواب آور ها و مسکن ها استفاده می‌شوند که به صورت وریدی و یا همراه با ماده ی بی حسی به فرد تزریق می‌شوند. همچنین هنگام دریافت این نوع بی حسی ها فرد تحت نظر قرار می‌گیرد. زیرا مواد بی حسی برروی سیستم عصبی و گردش خون و تنفسی نیز تاثیر دارند و می‌توانند موجب تغییرات در فشار خون، میزان تنفس و سایر علائم حیاتی شوند.

سما رهنمایان


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید