انتشار این مقاله


شیوه‌ی زندگی مدرن مانعی برای رشد مغزی کودکان!

Darcia Narvaez استاد روانشناسی نوتردام که متخصص رشد اخلاقی کودکان و چگونگی تاثیر تجارب اولیه زندگی بر رشد مغز است می‌گوید: “نتایج مطالعات نشان می‌دهد، زندگی جوانان آمریکایی، در مقایسه با ۵۰ سال پیش، بدتر شده‌است.” او ادامه می‌دهد: “رفتارها و اعتقادات غیرعاقلانه در فرهنگ ما به امری عادی تبدیل شده‌اند، از جمله جدا کردن […]

Darcia Narvaez استاد روانشناسی نوتردام که متخصص رشد اخلاقی کودکان و چگونگی تاثیر تجارب اولیه زندگی بر رشد مغز است می‌گوید:

“نتایج مطالعات نشان می‌دهد، زندگی جوانان آمریکایی، در مقایسه با ۵۰ سال پیش، بدتر شده‌است.”

او ادامه می‌دهد:

“رفتارها و اعتقادات غیرعاقلانه در فرهنگ ما به امری عادی تبدیل شده‌اند، از جمله جدا کردن اتاق نوزاد از والدین و یا  این تفکر که واکنش سریع به گریه و بهانه‌گیری یک نوزاد، او را لوس می‌کند.”

این تحقیق جدید، شیوه‌های فرزند پروری را به صورت خاص به نتایج عاطفی سالم در بزرگسالی، ارتباط می‌دهد.

نوزادان تغذیه با شیر مادر، پاسخگویی به گریه ان‌ها، لمس ان‌ها و داشتن چند مراقب بزرگسالان برخی از شیوه‌های پرورش فرزندان توسط نسل‌های گذشته‌است که تاثیرات مثبتی بر مغز در حال رشد داشته‌است، این تاثیرات نه تنها به شکل‌گیری شخصیت فرد، بلکه به سلامت جسمی و رشد اخلاقی نیز کمک می‌کنند.”

مطالعات نشان می‌دهد که پاسخ به نیازهای کودک در رشد وجدان او؛ نوازش کردن کودک در واکنش به استرس، کنترل همدلی؛ تاثیر می‌گذارد. همچنین بازی آزاد در طبیعت، ظرفیت اجتماعی و پرخاشگری کودک را تحت تاثیر قرار خوهد داد. داشتن چند مراقب بزرگسال (فراتر از مادر به تنهایی) نیز می‌تواند IQ و انعطاف پذیری شخصیتی و همدلی کودک را پیش‌بینی کند.

ایالات متحده در تمام این ویژگی‌های مراقبت با توجه به موارد گفته‌شده یک مسیر رو به عقب را طی می‌کند.در واقع نوزادان نسبت به قبل زمان زیادی را به جای در اغوش گرفته‌شدن در صندلی ماشین و کالسکه و… می‌گذرانند. به علاوه، تنها در حدود ۱۵ درصد از نوزادان در تمام ۱۲ ماه اول زندگی توسط شیر مادر تغذیه می‌شوند.

طبق تحقیقات، نتایج این شیوه‌های مدرن، یک بیماری همه گیر از اضطراب و افسردگی در میان تمام گروه‌های سنی، از جمله کودکان و جوانان؛ افزایش رفتارهای پرخاشگرانه و بزهکاری در کودکان، کاهش همدردی در جامعه خواهند بود.

با توجه به گفته‌های Narvaez، دیگر بستگان و معلمان نیز زمانی که کودک در حضور ان‌ها احساس امنیت کند، می توانند تاثیر سودمندی در رشد مغزی کودک داشته باشند.

مغز راست، که بسیار خود تنظیم است، خلاقیت و همدلی ما را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد و می تواند در طول زندگی رشد کند. مغز راست در طی هر تجربه کامل بدن مانند بازی خشن و جست و خیز کردن، رقص و یا آفرینش هنری آزاد رشد می‌کند. بنابراین در هر لحظه که پدر و مادر یک فعالیت خلاق با کودک انجام می‌دهند، مغز آن‌ها نیز با کودک رشد می‌کند.

فاطمه مجاب


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید