انتشار این مقاله


تاثیر فعالیت فیزیکی بر سن بیولوژیک سلول‌ها

محققان در دانشگاه کالیفرنیا گزارش کرده اند که زنان سالخورده ای که بیش از ۱۰ ساعت در روز می نشینند و فعالیت فیزیکی کمی دارند در مقایسه با آن‌هایی که فعالیت فیزیکی مناسبی دارند ، دارای سلول هایی هستند که از نظر زیستی ۸ سال پیر ترند. این مطالعه که در تاریخ ۱۸ ژانویه از […]

محققان در دانشگاه کالیفرنیا گزارش کرده اند که زنان سالخورده ای که بیش از ۱۰ ساعت در روز می نشینند و فعالیت فیزیکی کمی دارند در مقایسه با آن‌هایی که فعالیت فیزیکی مناسبی دارند ، دارای سلول هایی هستند که از نظر زیستی ۸ سال پیر ترند.

این مطالعه که در تاریخ ۱۸ ژانویه از American Journal of Epidemiology منتشر شد ،اعلام کرد که زنان سالخورده ای که کمتر از ۴۰ دقیقه در روز فعالیت فیزیکی  از متعادل تا شدید داشته باشند و آن هایی که بیش از ۱۰ ساعت در روز ساکن هستند دارای تلومر های کوتاهی هستند–کلاهک های کوتاهی که در پایان زنجیره DNA یافت می شود مانند نوک  پلاستیکی بند کفش ، که از نابودی کروموزوم ها با افزایش سن جلوگیری می کند.

با پیر شدن سلول ، تلومرهای آن به طور طبیعی شروع به کوتاه شدن و فرسوده شدن می کنند ، اما فاکتور های سلامتی و سبک زندگی ،مانند چاقی و استعمال دخانیات سبب سرعت بخشیدن به این پروسه می شوند.کوتاه شدن تلومر ها با بیماری های قلبی عروقی ، دیابت و سرطان ها ارتباط دارد.

Aladdin Shadyab نویسنده اصلی این تحقیق همراه با دپارتمان پزشکی خانواده و سلامت اجتماعی دانشکده پزشکی UC San Diego می گوید:

“ما در مطالعات خود به این نتیجه رسیده ایم که فرایند پیر شدن سلول ها در سبک زندگی که عمدتا ساکن است،سریع تر پیش می رود و همیشه سن سلول ها از نظر تاریخی با سن بیولوژیک آن ها برابر نیست.”

Shadyab و تیم تحقیقاتی او معتقدند که آن ها اولین گروهی هستند که که توانستند به صورت عینی تاثیر میزان زمان ساکن بودن یا تمرین کردن بر فرایند پیر شدن سلولی را محاسبه کنند.

نزدیک به ۱۵۰۰ زن از سنین ۶۴ تا ۹۵ سال در ین مطالعه شرکت کردند.این زنان بخشی از WHI(Women’s Health Initiative) هستند.-یک مطالعه ملی به بررسی بیماری های مزمن پس از یائسگی در زنان می پردازد.شرکت کنندگان در این مطالعه ابتدا یک پرسشنامه تکمیل کردند و سپس یک شتاب سنج را بر روی لگن خود بستند که جابجایی آن ها را طی ۷ روز متوالی چه در خواب و چه در هنگام بیداری را بررسی می کنند.

Shadyab می گوید:

“ما متوجه شدیم که زنانی که مدت طولانی می نشینند اگر برای حداقل ۳۰ دقیقه در روز تمرین ورزشی داشته باشند،فرایند کوتاه شدن تلومر ها در آنان رخ نمی دهد،وی همچنین خاطر نشان می کند که بحث در رابطه با مزایای ورزش را باید از دوران جوانی آغاز کنیم و فعالیت فیزیکی باید چزئی از برنامه زندگی ما حتی تا سن ۸۰ سالکی باشد.”

Shadyab می گوید تحقیقات آینده به بررسی بیشتر طول تلومر ها در افراد جوان و نیز مردان می پردازد.

ثمین علی حسینی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *